Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kompensation for (inddraget) planlagt ferie

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Vores arbejdsplads har forespurgt om vi er villige til at arbejde i de første 3 dage af vores sommerferie, da vi er bagud i forhold til ordrer. 

Der er meldt ud tidligere at ferien skal afholdes i uge 29 30 & 31, hvor vi i min afdeling skal arbejde lørdag i uge 28 og starte torsdag i uge 31, hvilket vi i forvejen er trætte af.  Det giver samlet 14 dages ferie. Jeg mener at man har ret til 3 ugers sammenhængende hovedferie. 

Skal virksomheden give kompensation for den ferie der bliver inddraget, ud over retten til at holde ferie på et andet tidspunkt. Og kan vi nægte at arbejde i ferien?

Vi har overenskomst, men pt. er vi uden tillidsmand. 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du finder svar på alle dine spørgsmål her:

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Oversigt-ferie/afholdelse-af-ferie

Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv kigget lidt nærmere på det og fandt det her: https://di.dk/personale/personalejura/nyheder/nyhederomferieogfridage/pages/maamankaldemedarbejderepaaarbejdeideresferie0526-3434.aspx

Især dette er interessant:

Hvis virksomheden skal ændre på en medarbejders ferie, skal det typisk skyldes omstændigheder, som virksomheden ikke selv er herre over eller kunne forudse. Det kunne f.eks. være et akut nedbrud af en maskine, som er afgørende for virksomhedens produktion eller oversvømmelse som følge af skybrud. At virksomheden har ekstraordinært travlt eller har sagt ja til en stor ordre fra en kunde, vil ikke være tilstrækkeligt til at ændre medarbejdernes ferie.

Som jeg læser det, kan han ikke tvinge os, når det skyldes stor ordre., som det er i vores tilfælde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da korrekt - og specielt hvis en medarbejder kan vise at der er booket billetter/fly/hotel for de dage, så vil meget få tvinge nogen men:

Det handler vel om lidt fælles interesse. Medarbejderne synes vel også det er ret fedt der er nok at lave og ofte vil man vel finde fleksible løsninger, hvor de som let kan ændre gør det, eller man vil tilbyde et eller andet - lidt cash ekstra eller måske at indmøde giver dobbelt fridage på et andet tidspunkt - 2 dage ind giver 3 dage eller hvad som helst konstruktivt.

Bare stringent at se på loven er en vej - samarbejde og ønske om at ting skal glide er en anden og - synes jeg, bedre vej

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er da korrekt - og specielt hvis en medarbejder kan vise at der er booket billetter/fly/hotel for de dage, så vil meget få tvinge nogen men:

Det handler vel om lidt fælles interesse. Medarbejderne synes vel også det er ret fedt der er nok at lave og ofte vil man vel finde fleksible løsninger, hvor de som let kan ændre gør det, eller man vil tilbyde et eller andet - lidt cash ekstra eller måske at indmøde giver dobbelt fridage på et andet tidspunkt - 2 dage ind giver 3 dage eller hvad som helst konstruktivt.

Bare stringent at se på loven er en vej - samarbejde og ønske om at ting skal glide er en anden og - synes jeg, bedre vej

vh John Hannover 

Tilsyneladende er denne virksomhed mest interesseret i, hvordan man selv får mest muligt ud af det, for ellers havde man forsøgt ad frivillighedens vej først: Gulerødder med masser af fløde på!

Hvis medarbejderne så ikke var bidt på den, så kunne man tage overarbejdet ugen før måske og overholde ferien.

For mig at se, så virker det som en ekstremt dårligt ledet virksomhed, der ikke tænker på det langvarige perspektiv, men på ussel mammon her og nu.

Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomheden har i løbet af foråret forsøgt at oparbejde et lager, så man kan klare sig i op til 5 uger.  Det har bare i år ikke kunne, da salget er eksploderet igen år. Vi har ikke mulighed for at arbejde over, da vi i forvejen arbejder 3 hold (dag, aftenen og nat)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)