Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering ved HOBBYvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Amadeo:

Hej

hvis en virksomhed er vurderet som hobbyvirksomhed: gælder 50000 omsætning stadig for momsregistrering?

Jeg har hørt, det bortfalder ved hobby..

De to ting har intet med hinanden at gøre! Hobby-begrebet relaterer sig til skat og 50.000-grænsen er i forhold til moms.

 

Så svaret på dit spørgsmål er at registreringsgrænsen i momsloven bortfaldet IKKE hvis virksomheden i skattemæssig henseende er en “hobbyvirksomhed”

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hobby er ikke en virksomhedstype men en skattebedømmelse af, at det man laver ikke er erhvervsmæssigt og ikke for at tjene penge (med overskud for øje)

Hvis det er det (og vi taler f.eks. man har akvariefisk som hobby og sælger overskudsyngel) så er der ikke fradrag for underskud og man kan ikke momsregistrere sig

Jeg tror ikke jeg kender hobbyer som kan give en indtægt/omsætning på 50.000 kr på 12 mdr periode uden det vil blive anset for erhversmæssigt faktisk) og så er man momspligtig efter helt alm regler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg tror ikke jeg kender hobbyer som kan give en indtægt/omsætning på 50.000 kr på 12 mdr periode uden det vil blive anset for erhversmæssigt faktisk) og så er man momspligtig efter helt alm regler

Udgangspunktet er at der dels skal foretages en selvstændig momsretlig vurdering af, om en virksomhed er en økonomisk virksomhed eller ej og dels en skatteretlig vurdering af, om virksomheden er erhvervsmæssig.

Der er ikke altid sammenfald mellem den momsretlige afgrænsning af økonomisk virksomhed og den skatteretlige vurdering af om en virksomhed er erhvervsvirksomhed eller ej. Et emne der sågar er blevet skrevet en phd-afhandling om. Der findes en del afgørelser/sager om dette tillige - hvor mange specielt kommer fra de såkaldte hobbylandbrug.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Der er ikke altid sammenfald mellem den momsretlige afgrænsning af økonomisk virksomhed og den skatteretlige vurdering af om en virksomhed er erhvervsvirksomhed eller ej.
helt korrekt - men mit gæt er at Amadeo her ikke har hobbylandbrug eller andet der kan være problematisk, men blot mener hans indtægt er lille og sådan en slags hobby for sjov - men dog for at tjene penge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Klogt - det handler helt enkelt om hvorvidt det er din hobby eller for indtjening - Hobby skal tages bogstaveligt
Vil du kunne bruge svaret til noget sikkert, bør du stille det som bindende spørgsmål til skat (lille gebyr)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Amadeo:

Takker for svarene.

Jeg har dog læst det her:

https://prisberegning.dk/entry/hvad-er-en-hobbyvirksomhed

og: 

  • Du behøver ikke bekymre dig om moms - heller ikke selvom du kommer over den normale grænse på 50.000 kr.

Jeg har send forespørgsel til Skat,

Det er ganske enkelt forkert! 

Momslovgivningen har ikke et hobbybegreb på samme måde som der findes i dansk skatteret. De to ting har intet med hinanden at gøre.

I forhold til moms drejer det sig om man opfylder begrebet “økonomisk virksomhed“ eller ej. Opfylder man er man omfattet af momsloven og dermed registreringsgrænsen på 50.000 kr.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jesper. Men forvirring er stadig total.

Jesper_nl:
begrebet “økonomisk virksomhed“ eller "ej"
   

“økonomisk virksomhed“ eller "ikke økonomisk=hobby virksomhed" ??

Hvis Skat siger:  hobby -  kan det alligevel være "økonomisk virksomhed" i momslovgivningen?

Hvad er "økonomisk virksomhed" i momslovgivningen? Findes der en definition?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1977969 handler om det - men regn med at hvis du ikke driver noget ret så specielt - hobby landbrug/heste o.l. kunne være typisk - men noget handel eller service og omsætter over 50.000 kr - så er du MEGET formentlig momspligtig - men du ville jo spørge skat - så definer bare helt præcis hvad det er du skal lave og gør det i bindende svar

Taler vi skat - og hobbyvirksomhed så er det som navnet siger en hobby der slet ikke drives for indtægt men det er ikke præcis samme sag momsmæssigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)