Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelsesperiode uden kontrakt

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

hej aminoer

I en situation, hvor en medarbejder har fået 'tilsagn om ansættelse' via e-mail, men ikke modtaget en fysisk kontrakt (eller underskrevet) og er startet med at arbejde (og har fået løn i 2 md) - hvor lang opsigelsesperiode har vedkommende?

Min koncern mener løbende plus en måned og min medarbejder mener at der ikke er nogen opsigelsesperiode.

Kan I hjælpe?

//M

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Går ud fra du taler om varsel fra medarbejderen og i det fald står du svagt og direkte farligt hvis medarbeejderen har været ansat i 2 mdr med mere end 8 timer om ugen, for så har du brudt loven om ansættelsesbevis - hvis ikke er lave et sådan skriftligt og så kan du faktisk få en ubehagelig bod ud af det.

En normal funktionær ville - korrekt ansat - have som du skriver 1 måneds opsigelse til den 1. = løbende md + 1

Hvor stor glæde man har af medarbejderen i den periode kan nok betvivles, og uden ansættelsesbevis løber man dum risiko

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.

Et opfølgende spørgsmål.

Hvis en medarbejder starter (møder op) 1. marts og modtager ansættelseskontrakt pr. e-mail den 16. marts, men ikke underskriver. Og fortsat ikke har gjort det - kan man så betragte fremmøde som implicit accept af ansættelseskontrakt, eller er der explicit krav om skriftlig tilkendegivelse fra begge parter?

//Mads...

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er krav om skriftligt accept at kontrakten fra begge sider. Ellers er det ulovligt, både for for virksomheden, men også fra den ansatte at arbejde der.

Dette er kvalificeret som "sort" arbejde. Man må ikke udbetale løn uden ansættelses kontrakt. Jeg mindes at loven siger at ansættelse kontrakten, skal være underskrevet inden for en måned. Men det er en viden jeg har fra 10 år siden, muligvis den er strammet siden da. Ved ikke om det er 14 dage nu?

Opsigelses varsle kommer an på kontrakten, f.eks. vis i håndværker branchen, tømmer, murer, maler og isolatør, osv. ifølge overenskomst.

Så normalt, så firmaet betaler 2 G-dage hvis det er under 2 måneders ansættelse og 3 hvis det er over. Men hvis pågældende var ansat som funktionær,  som f.eks. formand. Så har de krav på generelt 6 måneders opsigelse varsel (så selv hvis de er opsagt fra dag 1, så skal firmaet stadig betale de næste 6 måneder løn)

Men opsigelses begrundelsen spiller også ind. F.eks. vis hvis medarbejderen bryder aftalen omkring øl/stoffer. osv. (altså misvedligeholdelse af kontrakten)

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansættelsesbevislovens § 2

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=130583

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan vel sige at uden underskrift eller andet bevis på at der ER afleveret aftale, så kan det jo som med så meget andet være lidt svært at bevise man har udleveret den (og ja man kunne jo så altid efter lave den når det passede)
Der er nok ikke krav om underskrift men på den ene eller anden led skal man jo kunne dokumentere, at medarbejderen har modtaget det

Du skriver i første indlæg at I har aftalt noget via email men der ikke er givet noget skriftligt og hvis så ikke den email opfylder alle krav til ansættelsesbrev ja så er den gal

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)