Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Persondataforordningen.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Ang. persondataforordningen.

Skal jeg have samtykkeerklæring fra mine kunder når det kun drejer sig om navn, adresse, tlf nr og mail-adresse til brug i mit regnskabsprogram.

Mvh Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt ja, men det skulle du i forvejen efter nugældende persondatalov.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 06:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Bogføringsloven er hævet over persondataforordningen, så nødvendige oplysninger til bogføring skal du ikke indhente samtykke til. Dine kunder har heller ikke ret til at blive glemt i dit regnskab.

Hvis du vil benytte emailadressen til markedsføring, skal du indhente samtykke til dette.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogføringsloven sætter rammen om en række oplysninger som kræves i købs- og aftaleforhold, men en form for samtykke kræves alligevel. Medmindre nogen kan henvise til en bestemmelse som sætter persondataloven eller persondataforordningen ud af kraft, supplerer de to regelsæt hinanden.

Bogføringsloven sætter ligeledes en minimumsperiode for opbevaring af ovennævnte persondata. I pågældende periode er der ingen ret til sletning. Efter perioden vil der som udgangspunkt være ret til sletning.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Eet eller andet sted, er denne forordning helt ude af trit.

"De nye regler dikterer, hvordan virksomhederne skal håndtere oplysninger lige fra navn og adresse til religiøs overbevisning og biometri. Gør de ikke det, kan straffen blive bøder på op til fire procent af virksomhedens omsætning - helt op til 150 millioner kroner".

Det vil sige: Jeg handler med SSS A/S, TTT 45 / 0000 Fredsløs. Jeg har ikke kendskab til hvad indkøber er af XX seksuel observans og religion. Jeg har kun salg til kunden via email ordre. Altså jeg møder ikke indkøber, direktør eller andre i firmaet, da jeg er fundet via min hjemmeside.

Og uanset om jeg ved det bliver dette ikke noteret i firmaet, men kun i mit hoved hvor det så ryger ud, når jeg har lavet faktura. Intet ligger på skrift omkring dette.

Møde med kunder: Der spørger jeg ikke til seksuel observans og religion, det vedkommer ikke mig.

Og i alt ovenstående: Har jeg hverken CPR. NR., adresse, by på indkøber.

Men på kunden har jeg: Navn, adresse, postnr., by, Rekv. nr.

Jeg får selvfølgelig accept på at få lov til at sende faktura via email. Ellers er det post.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke forstået. Hvis du alene registrerer navn osv som skal til for faktura og ikke andet, så er det jo kun det kunden skal vide du registrere og de fleste mener det rækker når de får en faktura, da regnskabslov om 5 år overtrumfer GDPR - Du kan da så glemme alt om religion, hudfarve osv uanset DU ved noget, så længe du intet registrerer

Dine databehandlere regnskabsprogram osv har selvstændigt ansvar også men du skal bare KUN beholde det du behøver til faktura i de 5 (6 dermed) år loven kræver og dernæst kunne slette hvis kunden beder om ret til at blive glemt (hvad de ikke kan før tiden er gået når det er lovpligtige oplysinger alene.

Jeg kan slet ikke se hvor dit store problem med religion, sex og andet kommer ind når du ikke registrerer den slags

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg kan slet ikke se hvor dit store problem med religion, sex og andet kommer ind når du ikke registrerer den slags

Hej John, jeg vidste vi kan regne med dig.

Jeg så blot dette på en avis, sammen med de store bøder. Men jeg har måske fejlfortolket artiklen, så beklager jeg naturligvis.

Og jeg har kun firmanavn, adresse, postnummer, by, samt rekv. nummer, ja og leveringsadresse evt.

Mht. de andre ting: det er blot anført i artiklen, ikke for andet. Bare det der er anført.

MAO, for at skære det ud i pap: Jeg gemmer kun ovenstående, nævnt i min linie 3.

Beklager, hvis jeg har udtrykt mig forkert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Cookie - John Hannover:
Jeg kan slet ikke se hvor dit store problem med religion, sex og andet kommer ind når du ikke registrerer den slags

Hej John, jeg vidste vi kan regne med dig.

Jeg så blot dette på en avis, sammen med de store bøder. Men jeg har måske fejlfortolket artiklen, så beklager jeg naturligvis.

Og jeg har kun firmanavn, adresse, postnummer, by, samt rekv. nummer, ja og leveringsadresse evt.

Mht. de andre ting: det er blot anført i artiklen, ikke for andet. Bare det der er anført.

MAO, for at skære det ud i pap: Jeg gemmer kun ovenstående, nævnt i min linie 3.

Beklager, hvis jeg har udtrykt mig forkert.

hvis det er hvad du gemmer og det er på kunder der får faktura og du gemmer fordi loven kræver det og du i øvrigt gemmer det sikkert et “lovligt” sted (sikker server osv) så har du ingen problemer selv
Enkelte mener at man skal gøre kunden opmærksom på det/få OK ved ordren, men de fleste jeg har læst mener det er unødvendigt hvis der alene er tale om ordrer og dermed alene de oplysninger som er krav i bogføringsloven - så kan man bare gemme på ordentlig vis (så ikke andre kan komme til de data) og har du en bogholder vel lige have en aftale med denne om hvordan denne skal agere 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Til de som mener, at bogføringsloven sætter noget ud af kraft: Hvor er hjemlen?

Bogføringsloven regulerer den offentligretlige side af virksomhedens drift; MAO den side af virksomheden, fsva korrekt bogføring. Loven har således et skatte- og afgiftsmæssigt formål.

Det er korrekt at bogføringsloven stiller en række krav til registrering. Men er det korrekt forstået, at navn, adresse, etc. Vil blive anvendt til andet end ren bogføring? Alene brugen af disse oplysninger på pakkelabel o.l er en behandling af personoplysninger, som ikke er dækket af bogføringsloven.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne G.:

Til de som mener, at bogføringsloven sætter noget ud af kraft: Hvor er hjemlen?

Bogføringsloven regulerer den offentligretlige side af virksomhedens drift; MAO den side af virksomheden, fsva korrekt bogføring. Loven har således et skatte- og afgiftsmæssigt formål.

Det er korrekt at bogføringsloven stiller en række krav til registrering. Men er det korrekt forstået, at navn, adresse, etc. Vil blive anvendt til andet end ren bogføring? Alene brugen af disse oplysninger på pakkelabel o.l er en behandling af personoplysninger, som ikke er dækket af bogføringsloven.

jeg har set din uenighed i det før men jo heldigvis flere der mener at hvis man ALENE indsamler de til en faktur helt nødvendige oplysninger så er der ikke et krav om der inden også skal gives tilsagn om disse lovpligtigt opbevare OG det ville jo så også have være gældende tidl og vis mig gerne en webshop hvor du ex uden log ind ikke kan købe ved at give navn og adresse UDEN du i eget felt giver tilsagn om de må bruge det i bogholderiet

Jeg kan kun Lige hurtigt finde dette fra PWC og det siger ikke overtrumfer men dog:

Man skal være opmærksom på, at der kan være anden lovgivning, der indeholder specifikke regler om opbevaring af personoplys- ninger, fx bogføringsloven, forældelsesloven og hvidvask- loven. Disse love kan altså være med til at præcisere, hvor længe man må opbevare og behandle personoplysninger, og hvornår man skal slette dem igen


Jeg har ikke tid til at finde de steder hvor ex andre love overtrumfer - som jo også betyder at en kunde IKKE kan hævde ret ti at blive slettet under de 5 (6) år man SKAL opbevare den nødvendige data, men jeg har læst det fra flere store advokatkontorer

Så var der nu pakkelabels som vel må skulle behandle data efter loven ganske som regnskabsprogram skal det og jo givet har databehandler aftaler man kan hente fra dem

Jeg synes man skal tage det alvorligt men dø af skræk her ville jeg ikke gøre.

Jeg vil gerne se en bøde udstedt til en der sælger via nettet og som eneste data opbevarer det som lovens krav omfatter og som efter de 5 (6) respekterer kundes ret til at slette, og som opbevarer sikkert ifht loven

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)