Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fotografer rettigheder

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi bruger ofte freelance fotografer til at tage billeder for os. Det er både i ind og udland. Men det er desværre ikke altid efterbehandlingen af billederne lever op til vores forventninger og nogen gange kan det være nødvendigt at bede om de originale raw filer, så vi selv kan efterbehandle billederne. Men det er desværre ikke så nemt, for nogle fotografer vil ikke udlevere dette pga. rettigheder. Ofte har vi en fornuftig dialog, men nogen gange kan vi være så langt fra hinanden at vi desværre ikke kan bruge det materiale vi modtager fordi efterbehandlingen er for dårlig.

Vi har fuld forståelse for fotografens kunsteriske virke, men når vi hyrer en freelance fotograf til en specifik opgave så er det vigtigt at vores ønsker bliver tilgodeset og at vi ligeledes har rettighederne. Hvordan løser vi dette på en måde så det fungerer for begge parter? Jeg kunne naturligvis godt ringe og spørge en advokat, men det kunne jo være at andre har oplevet det samme og har en nem løsning på problemet :-)

- Martin

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12651
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det stå dig da frit for at indgå en samarbejdsaftale med fotograferne om at I har rettet til alt fotografisk materiale.

Tilmeldt 16. Sep 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det var sådan noget jeg havde i tankerne. Men hvad skulle der rent juridisk stå i denne samarbejdsaftale?

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

I har som udgangspunkt ikke ret til originalfilerne er arbejdsfilerne. Det er jo hans "musten" hvis slutproduktet altså var et hus.  Til gengæld har I ret til et produkt der lever op til det forventede. Har fotografen ikke leveret det aftalte, har I ikke fået det produkt I bestilte. Og så skal I naturligvis ikke betale.

I skal sørge for at være præcise med jeres ønsker, og er I det, har I al ret på jeres side, hvis fotografen ikke har leveret det.

Jeg er selv illustrator og sørger altid for at få så meget information om kundens forventninger til det jeg skal lave. Ellers spilder jeg jo både min og hans/hendes tid, når jeg skal rette om og om igen, før den er der.

I skal bare præciserer hvad I gerne vil have fotografen leverer - i en mail, f.eks. - sammen med hvornår og i hvilket format. Gerne indgå en aftale om at han sender skitser eller ideer til billedet, hvis I tænker der kan komme problemer med egnetheden af slutproduktet...

Mvh

Jon

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror fotografer har det meget forskelligt med hvor "hellige" deres er RAW-filer er for dem.
Så som andre skriver - så få aftalen på plads på forhånd - sig I ønsker muligheden for RAW-filerne og få en pris på det, og vil fotografen ikke være med til det så find en anden.

Der er jo forskel på fotoopgaver - og hvis det var et mere kunstnerisk projekt, eller min egen idé til billederne, så ville jeg heller ikke udlevere RAW filer - men nogle fotoopgaver er altså "blot" et stykke håndværk, og der har jeg ikke et problem med det.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Du laver bare en aftale med fotografen, hvor raw-filer og alle rettigheder overdrages til jer, når betalingen af fakturaen falder. Vil fotografen ikke være med på den aftale, så må I jo finde nogle andre, som vil...

Nogle fotografer er meget gammeldags, og vil holde fast i raw-filer og rettigheder, selvom kunden betaler for arbejdet, men den type er heldigvis ved at uddø, da det jo er lidt unfair, at en kunde betaler for et stykke arbejde, og efterfølgende nærmest intet ejer, selvom fotografen har fået fuld honorar.

Har du brug for hjælp til en kontrakt, så skriv til mig via Not Allowed, så skal jeg gerne hjælpe til en overkommelig pris :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu desværre ikke heeeelt så enkelt som Fashion-Seller her giver udtryk for.

Ophavsretten er en ret, og som bruger/kunde køber man retten af leverandøren til at bruge produktet - i dette tilfælde billedet - i et på forhånd aftalt medie. Yderligere uautoriseret brug er lovbrud og straffes med bøde. Som leverandør har man altid alle rettigheder på sit produkt. Hvis han ikke havde det, hvorfor skulle han/hun så gide gøre sig umage med sit produkt?

MEN man kan naturligvis købe rettighederne til fuld brug af billedet, men det koster mere, da fotografen eller vil gå glip af  indtjening. Bare så du er med på, at det altså koster mere for fuld brugsret. Og når det så er sagt, så har fotografen stadig til sin død ophavsretten på billedet.

Man kan sagtens købe raw-formatet - det er jo bare noget man aftaler med fotografen, men af mange forskellige årsager kan fotografer ønske ikke at sælge dem. Det synes jeg ikke man skal tale dårligt om, eller kalde "gammeldags." Raw filer er jo ubearbejde filer, så det arbejde fotografen efterfølgende har med billedbehandling ligger jo ikke på det format, eller hur? 

Igen synes jeg det er ret simpelt:

Enten hyrer I en billig fotograf til at tage billeder i Raw-formater til jer - og så skal I selv efterbehandle dem - eller også hyrer I fotograf til at lave det hele efter jeres instrukser, og lever det efterfølgende ikke op til det aftalte, må han/hun lave det om.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jon Skræntskov:

Det er nu desværre ikke heeeelt så enkelt som Fashion-Seller her giver udtryk for.

Ophavsretten er en ret, og som bruger/kunde køber man retten af leverandøren til at bruge produktet - i dette tilfælde billedet - i et på forhånd aftalt medie. Yderligere uautoriseret brug er lovbrud og straffes med bøde. Som leverandør har man altid alle rettigheder på sit produkt. Hvis han ikke havde det, hvorfor skulle han/hun så gide gøre sig umage med sit produkt?

MEN man kan naturligvis købe rettighederne til fuld brug af billedet, men det koster mere, da fotografen eller vil gå glip af  indtjening. Bare så du er med på, at det altså koster mere for fuld brugsret. Og når det så er sagt, så har fotografen stadig til sin død ophavsretten på billedet.

Man kan sagtens købe raw-formatet - det er jo bare noget man aftaler med fotografen, men af mange forskellige årsager kan fotografer ønske ikke at sælge dem. Det synes jeg ikke man skal tale dårligt om, eller kalde "gammeldags." Raw filer er jo ubearbejde filer, så det arbejde fotografen efterfølgende har med billedbehandling ligger jo ikke på det format, eller hur? 

Igen synes jeg det er ret simpelt:

Enten hyrer I en billig fotograf til at tage billeder i Raw-formater til jer - og så skal I selv efterbehandle dem - eller også hyrer I fotograf til at lave det hele efter jeres instrukser, og lever det efterfølgende ikke op til det aftalte, må han/hun lave det om.

Jo det er meget simpelt, som jeg beskriver det, og det andet er en forældet tankegang at have! De fotografer, som holder fast i denne forældede tankegang, de er ikke fotografer om ret mange år, og der tager du mig bare på ordet! 

Iøvrigt hvilke andre indtægter er det, at fotografen går glip af, hvis han overdrager rettighederne/raw-filerne? 

Hvis jeg køber billeder af en fotograf, så er det med forventning om, at disse fotos er skabt til mig, med mit firmas ønsker, og de kun er forbeholdt mit firma. Ikke at de kan sælges til konkurrenterne mm. Og sker sådan et salg, vil der jo være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven, så hvor er de ekstra indtægter henne?

Det er da kun, hvis en fotograf tager fotos, og sælger brugsretten til dette efterfølgende, at der kan komme ekstra indtægter.

Og så forstår jeg ikke, hvorfor det skal koste mere, at købe de fulde rettigheder til et værk inkl raw-filerne, som man selv har bestilt. Det er en bestillingsvare, så prisen burde da inkludere det hele.

Og jo det er vel helt fair, at kalde det en gammeldags holdning, når det slet ikke står mål med den tid, som vi lever i. Men heldigvis har mange fotografer fået øjnene op for, hvordan tiderne er nu, og har indrettet deres forretning efter det, inkl med overdragelse af rettigheder mm til en kunde.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

PS uautoriseret brug straffes ikke med bøde, det er kun politiet, som kan udstede bøder i henhold til loven.

Uautoriseret brug giver ret til et fair vederlag og evt godtgørelse, men ikke noget med bøder eller lignende!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg refererer bare ophavrettighederne, beklager. Det er loven der siger det. Ikke mig. Og jo - det kan komme til bøder.

Jeg citerer lige:

"Sanktionerne for krænkelse af ophavsretten fremgår af ophavsretsloven. Sanktionerne omfatter straf, vederlag, erstatning og godtgørelse."

Jeg aner ikke hvilke andre indtægter fotografen går glip af, hvis han overdrager rettighederne/raw-filerne. Det må du jo spørge ham/hende om. Det kan være noget med processen, ressourcer, som han måske ikke ønsker andre skal snuse rundt i, hvad ved jeg.

Men hvis man fra starten har lavet en aftale om at man køber BÅDE arbejdsfilerne (inkl. Raw) OG slutfilerne så er det jo fint - så er man jo udover det. Men du kan vel godt se, at det er 2 ting du køber så - og ikke 1? Altså arbejdsfiler OG et slutprodukt.

Og ja, normalt kan du købe retten til at bruge billederne i ET medie (hjemmeside, f.eks.), eller helt vælge at købe billederne OG rettighederne til dem (Så kan du bruge dem hvor du vil). Det sidste bliver naturligvis dyrere, men så skal du ikke til at betale, hver gang du genbruger billederne. Og kan han heller ikke sælge dem til andre, da du har eneret på dem.

Men prøv at google ophavsretten og læs den igennem. Og igen - det er ikke noget jeg finder på...

 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)