Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fotografer rettigheder

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Ophavsret og aftaler.

Ja, Fashion Seller. Jeg ved at du er en stor kanon indenfor det her, og jeg forsøger ikke at vinde over dig i en tissekonkurrence. Jeg påstår ikke at dine råd ikke er fair. Hvor du har det fra, ved jeg ikke.

Men jeg går ud fra at du er enig med Dansk Journalistforbund, når det kommer til ophavsretten og hvordan man bør indgå aftaler. 

Dansk Journalistforbund:

Når man som freelancer sælger sit produkt til en kunde, overdrager man visse brugsrettigheder til kunden.

Disse brugsrettigheder er omfattet af beskyttelsen i Ophavsretslovens § 2. Da en tegning eller et andet grafisk arbejde kan bruges i mange sammenhænge, er det særdeles vigtigt at få specificeret, hvilke brugsrettigheder der er overdraget til kunden som led i den konkrete aftale.

En sådan specificering bør indarbejdes i den aftalebekræftelse, faktura eller lignende, som freelanceren sender til kunden. Eks.: “Det bestilte kan udnyttes én gang. Yderligere udnyttelse skal aftales med undertegnede…”. Når begge parter i et aftaleforhold således har papir på, hvad der er aftalt, vil en række mulige konflikter være afværget, da både freelanceren og kunden ikke er i tvivl om, hvad kunden må bruge den indkøbte tegning, grafik m.v. til.

Specificeringen betyder også, at hvis kunden alligevel vælger at bruge den indkøbte tegning, grafik m.v. til andre formål end det aftalte og herved overtræder Ophavsretsloven, er freelanceren særdeles godt stillet rent bevismæssigt, hvis vedkommende ønsker at forfølge ophavsretskrænkelsen og herunder ønsker at rejse et økonomisk krav

2) Formater.

Jeg siger bare at en Raw-fil IKKE er det endelig produkt. Det kan vel sammenlignes med en skitse, eller et forstudie til det produkt du har bestilt. Jeg ville personligt ikke ønske at en kunde rendte rundt og viste mine halvfærdige skitser til et projekt til Gud og hver mand! 

Nøjagtig som Dan her siger:

Dan:

Nogle fotografer vil ikke udlevere deres RAW-filer fordi det er deres navn der hænger på den, hvis den der redigerer ikke gør et ordentlig job. Fotografen har altid ret til at navngives (her i Norge i hvert fald), og hvis billedet ikke er i den kvalitet h*n ønsker, kan det være dårlig reklame for vedkommende ...

Jeg vil selv aldrig kalde nogen hverken moderne eller gammeldags, bare fordi de ikke lever op til mit verdensbillede, eller godte mig over "de snart er uddøde," men det er bare mig. 

Fashion-Seller:

Og du har ret, fotografen ejer rettigheder, med mindre andet aftales, men det betyder ikke, at fotografen ikke kan videregive disse til den kunde, som laver en bestilling på et fotoopgave!

TAK - Andet har jeg heller ikke sagt. Det står en fotograf frit at sælge alle de rettigheder til hvem han vil. Enig. Det er jo det man aftaler, når man bestiller opgaven hos ham eller hende. Og nej - det er ikke comme il faut at sælge allerede brugt materiale til andre. Enig igen. Men det har jeg vist heller aldrig sagt.

Jeg gentager lige en gang til for Prins Knud: Lav fra begyndelsen en klar aftale om, hvilke filer du ønsker fra din leverandør.  

Det er jo bare det jeg siger...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jon

Super at alle er enige og du har gjort klar hvad du mener:

Jon Skræntskov:

Jeg gentager lige en gang til for Prins Knud: Lav fra begyndelsen en klar aftale om, hvilke filer du ønsker fra din leverandør.  

Det er jo bare det jeg siger...

Forvirringen er nok opstået i dit andet indlæg her i tråden.

Fashion-Seller skriver:

Fashion-Seller:
Du laver bare en aftale med fotografen, hvor raw-filer og alle rettigheder overdrages til jer, når betalingen af fakturaen falder

og du svarer:

Jon Skræntskov:
Det er nu desværre ikke heeeelt så enkelt som Fashion-Seller her giver udtryk for.

Det læser jeg og andre som om du mener at det ikke er helt så enkelt som bare at lave en aftale med fotografen om hvad der skal leveres.

Ha' en fantastisk dag
/Brian

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian - du er dagens helt i skysovs :)

Jeg synes også hele diskussionen var blevet lidt side-tracked...

Rigtig god dag herfra 

Jon

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jon Skræntskov:

Brian - du er dagens helt i skysovs :)

Jeg synes også hele diskussionen var blevet lidt side-tracked...

Men det var jo fordi, du skrev, at mit forslag ikke var muligt og simpelt, selvom jeg blot besvarede trådstarters indlæg.

Men det lader til, at debatten beror på en misforståelse :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 10. Jun 18
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er kun en enkelt løsning.
Lav en skriftlig aftale om at det er dig som har rettighedern, og at du skal have udleveret raw filerne.
Hvis fotograf siger nej, så find en anden.

Det same gælder med programmør.
Der ligger intet godt grundlag for at fotograf eller programmør vil have rettighederne til noget DU har købt.
Ja det er lækkert for dem, men det er altid lækkert at få ting gratis.
Side 3 ud af 3 (25 indlæg)