Vi har i flere år haft omkring 1.000 abonnenter på vore nyhedsbreve. Nogle få falder fra og nogle få kommer til, men vi står stille. Vi udsender hver fredag et nyhedsbrev (se det seneste her: http://createsend.com/t/r-A9CB72240341F2472540EF23F30FEDED). Åbningsprocenten ligger på +50 og klikprocenten på +10, så det er vel i orden? Vi har en Facebook-side (https://www.facebook.com/Danacord-Butik-1818278075124001/). Kan den forbedres? Hvad kan vi gøre mere? Ja, jeg ved det: Klassisk musik på CD (DVD og Blu-ray) er ikke verdens mest populære område, men der er med garanti flere interesserede end de 1.000 vi allerede har kontakt med. Hvordan får vi fat i dem? |
Hvordan får vi flere abonnenter til vore nyhedsbreve?
Hej
Der er flere værktøjer, I kan gøre brug af. Men lad mig starte med at sige, at, ja, det er umiddelbart nogle flotte tal med 50% åbningsrate og 10% CTR.
Sleeknote er en irriterende pop-up, som ikke er irriterende. Den er rigtig effektiv til indsamling af leads, og I kan på jeres website lokke med både 10% rabat, en e-bog eller bare "få besked om nye tilbud" - sidstnævnte virker ikke altid. Denne Sleeknote kan I integrere direkte med jeres mailsystem.
Ydermere kan jeg anbefale jer at gøre brug af Facebook Lead Ads; nogle Facebook-annoncer, hvor du direkte kan få tilmeldinger til dit nyhedsbrev; altså folk tilmelder sig uden at forlade Facebook gennem annoncen. En målgruppe til dette kan være look-a-like på tidligere kunder eller retargeting, og annoncen kan indeholde en konkurrence eller bare "få 10% rabat på dit næste køb."
(Hvis noget af det, jeg har skrevet, er som en by i Rusland, så sig til; jeg uddyber gerne).
Du kan også fange mig på mail: kf@webbler.dk
Faktisk har jeg lige afsluttet et skriv om netop email markedsføring på et website af mine - læs her. |
Som forrige indlæg, giv noget væk, det kunne evt også være en konkurrence om et gavekort. Og opsætning af triggers/ automatiske flows er også interessant |
Mange af vore kunder, både i butikken og på nettet, er stamkunder med stor interesse i klassisk musik.
Sleeknote har vi gjort brug af ad to omgange. Første gang gav det rigtig godt i starten, men fladede ud til så lidt som ingenting og derfor opsagde vi abonnementet. Efter nogen tid genoptog vi brugen, men det gav slet ingen nye abonnenter, så vi droppede det igen. Det leder mig til den konklusion, at de fleste besøgende i shoppen (http://www.danacordbutik.dk/) er gengangere - altså folk som allerede har set popup'en og derfor ikke klikker. Nå ja, så vil du helt sikkert sige, at så skal vi brænde en masse penge af på at markedsføre shoppen, så der kommer frisk blod forbi. Jamen det ville vi da også gerne, hvis ikke lige det var fordi at markedsføring koster penge og dét er ikke lige det vi er gladest for. Vi driver virksomheden efter oldgamle principper for godt købmandsskab. Vi giver ikke en krone ud uden at være sikker på at få halvanden krone tilbage. I omkring 40 år har vi været selvfinancierende, men det betyder også, at der hen over året er perioder, hvor der kun er ganske få kroner i kassen.
Vores dækningsgrad er i forvejen beskeden (omkring 20%), da vi sender portofrit til hele landet. Jeg kan hilse at sige, at en CD til 149,50 (som koster ca. 90 kr. i indkøb) ikke levner meget plads til yderligere rabatter og tilbud.
Jeg er altid modtagelig for gratis hjælp, men er også lidt tilbageholdende med at drive rovdrift på hjælpsomme mennesker. Jeg vil dog overveje at kontakte dig. Måske kan vi "finde ud af noget" ;-)
Fint, bueno, rigtig godt, men (undskyld mig) ... det er også lidt "standard", ikk'? |
Hej Jesper, Vi har tidligere forsøgt os med segmenterede nyhedsbreve, men må nok erkende, at af 1.000 abonnenter er fragmenteringen for stor. De fleste af vore kunder vil gerne holde sig orienteret om hvad der sker på det klassiske plademarked og vi ser da også jævnligt, at folk som ellers har opera som overordnet interesse, køber nyheder i andre genrer. Vi følger faktisk med i det så godt vi formår. Vi udsendte i sin tid et spørgeskema med mange forskellige spørgsmål om hvad folk gerne vil have. Vi kan blot konstatere, at virkeligheden ikke er helt i overensstemmelse med besvarelserne, så jeg tror vi fortsætter i den form vi benytter nu. |
Helt fint så fortsætter du selvfølgelig bare som hidtil:-) Jeg synes nok jeg kunne genkende dig så læste lige nogle gamle tråde, og som altid fristes jeg til at sige, forkaster du alle råd. Jeg tror simpelthen ikke du er moden til at ændre din digitale strategi, hvilket jo sådan set er fint nok når det er den fysiske butik der er den vigtigste i din forretning. Held og lykke med det. |
Hej Jesper, |
Uden trafik fra markedsføring med nye potentielle kunder, er det klart at du ikke får nogle nye signups på din hjemmeside. Når du ikke vil tage penge op af lommen til markedsføring før der er garanti for et salg, kunne affiliate marketing, hvor der afregnes pr. salg, være en fornuftig løsning. https://www.partner-ads.com/dk/index.php koster ikke meget i opstart og så kunne du lægge fokus på signup (popup) på den nye trafik du får via programmet. (WIN WIN) Da din hjemmeside er meget gammeldags, vil de fleste affiliate partnerne nok være lidt tilbageholdende, da de vil frygte en lav konvertering af den trafik de leverer. Men omvendt er der få programmer under emnet musik, så der kan være nogle der er villige til at give dit program et forsøg, og ligge lidt arbejde i at teste om der ikke kan laves en rimelig EPC. |
Hej KlaMus Det under mig lidt, du siger, at det er et spørgsmål om cost/benefit, og samtidig siger, at du ikke er med på noderne mht. at bruge sociale medier. Det er da et fantastisk sted at komme ud til nye kunder - og det behøver ikke koste noget. Jeg har lige taget et hurtigt kig på din Facebook side, og det der falder mig i øjnene er følgende: - de fleste, hvis ikke alle, opslag er reklame for produkter Når jeg kigger hurtigt ned af din tidslinje, så er der en lang række opslag, hvor du promoverer en eller flere produkter. Jeg kan ikke lade være med at tænke "What's in it for me?". Jeg står klart med en følelse af, at du bare skriver for at skrive, frem for faktisk at levere indhold som følgerne ønsker. - "kun" 1 opslag per uge Hvor ofte en side skal lave opslag afhænger af mange ting - ikke mindst målgruppen og følgerne. Min umiddelbare tanke er dog, at din side godt kunne klare nogle flere opslag. Det kunne f.eks. være sæsonbetonede opslag som "Den perfekte plade til en varm sommerdag", "Vi anbefaler: Jazz-album til at afslutte en sen sommerdag" eller whatever. Pointen er, at man har sæsonen i mente samt fokuserer på, at give følgerne gratis værdi, frem for bare at slynge en masse random produkter ud løbende. - ingen opfordring til interaktion som kommentarer, likes eller deling Du har 1400 følgere, men modtager kun en 5-10 interaktioner per opslag. Det kunne være en indikation om, at du kunne prøve noget nyt indhold som ovenstående eller forsøge dig med at opfordre til interaktion. Du kan evt. slutte af med "Hvilken musik hører du mest på disse varme sommerdage?" "Hvilken plade sætter du på efter nytår?" "Tag en ven der burde høre denne plade" eller lignende. - ingen "personlige" opdateringer Jeg undrer mig lidt over, at der ikke er billeder at finde fra din fysiske butik. Sker der slet ingenting i den, eller? Hvad med nogle stemningsbilleder, opfordringer til at besøge dig, dine egne billeder af nye produkter eller lignende. Udover Facebook så er de andre lidt inde på at bruge såkaldte "Lead Magnets" - altså brug af konkurrencer, rabatter, e-bøger osv. Disse behøver jo ikke at koste noget, og du kan i princippet lave dem selv relativt nemt. Du kan f.eks. lave et simpelt dokument, hvor du skriver "Vores 10 bedste plader til juleaften". Her finder du så 10 plader, der passer ind til julen, indsætter nogle produktbilleder og links og pludselig har du en gratis lead magnet. Den skal så naturligvis sættes op, så besøgende skal lægge deres e-mail for at modtage listen. Med dine produkter er jeg sikker på, at du kan finde 100 andre og sikkert bedre forslag. Desuden er jeg i dit tilfælde også tilhænger af forslaget om affiliate, uanset om du sætter det op til at afregne efter tilmeldinger og/eller %-sats af ethvert salg. Har du i øvrigt nogle tal for, hvad du omsætter for via e-mail? Når du har så stort fokus på cost/benefit, så bør du også vide, hvad du omsætter for og på hvad. Lad os sige du har 1000 personer i nyhedsbrevet, og du hver måned tjener 1 kr. per stk. De er alle meget stabile, så de er i gennemsnit tilmeldt i 5 år. Dvs. du tjener 1 x 12 x 5 = 60 kr. per tilmeldt. I dette eksempel har du derfor i teorien mulighed for at smide en 50'er i baglommen på enhver der tilmelder sig dit nyhedsbrev (eller i dit tilfælde 40 kr). |
Hej Uptimester |