Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbageholde penge for manglende levering af varer…

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
For at gøre en lang historie kort har vi haft et meget tæt samarbejde med en leverandør i gennem mange år. Der kommer NY ledelse hos leverandøren og alt begynder at gå galt. Så vi har fundet ud af at vi ikke vil handle med dem mere. 
Efter bruddet har vi nogle varer som vi gerne vil annullere ved dem (varer det er bestilt 4-5 måneder frem), med de vil have 35% i annullerings gebyr. Det vil vi selvfølgelig ikke betale, og vil blot have tilsendt disse varer. Vi får bekræftet at ALLE vores varer vil blive afsendt til os lige som de plejer, da vi IKKE vil afbestille dissse varer.
Så kommer vi 3-4 måneder frem i tid. Her vælger vores tidligere leverandøren, at slette disse varer uden at kontakte os på nogen form, og vi skal selv finde ud af, at disse varer ikke kommer alligevel. Det er varer vi regnede med ville komme, og derfor har vi IKKE bestilt nye varer af fra andre leverandør (dette kunne vi let have gjort HVIS vores leverandør ville have slette vores bestilling for 4-5 måneder siden).
Så til mit spørgsmål: 
Må en leverandør gerne slette varer, som vi har en KLAR aftale om at de bliver leveret ?
Her til skal siges at vi har købt og betalt varer fra dem for flere milioner kr. de sidste mange år og leverandøren har ALTID fået deres penge. Så det er IKKE noget med at vi er dårlig betaler ect.
Vi har ventet at disse varer ville komme og da de ikke kommer i sæsonen, kommer vi selvfølgelig til at mangle disse produkter og taber selvfølgelig omsætning og dermed indtjening
Nu er vi i den heldige situation at vi skylder dem lidt penge, og vi har tilbageholdt et beløb som savner til den indtjening vi ville have haft på de varer som leverandøren ikke har leveret. Og det er leverandøren ikke helt glade for og truer med alt muligt... 
Men som vi ser det ville de have 35% for at slette nogle varer, det ville vi ikke betale. Og da vi skulle have haft varen vælger leverandøren ikke at sende dem til os. Vi mangler disse varer og det har kostet os penge - derfor tilbageholder vi penge. 
Så hvem får ret hvis det ender advokater og for den sags skyld i retten…???
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

For at kunne vurdere sagen er det nødvendigt at vide  om din leverandør er dansk?

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, dansk leverandør...

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er en bekræftet ordre/aftale bindende begge veje. Det vil sige at du er forpligtiget til at betale og din leverandør er forpligtiget til at levere.

Hvis din leverandør ikke leverer kan denne som udgangspunkt gøres erstatningspligtig for et tab som følge af tabt omsætning eller meromkostninger ved at skulle købe varerne hos 3. part.

MEN da der ved b2b handel er aftalefrihed, bør du starte med at kigge på jeres aftale, samhandelsaftale og din leverandørs handelsbetingelser, da det er disse som regulerer den aftale i har indgået, samt eventuelle ansvarsfraskrivelser m.m.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Vinde:
Nu er vi i den heldige situation at vi skylder dem lidt penge, og vi har tilbageholdt et beløb som savner til den indtjening vi ville have haft på de varer som leverandøren ikke har leveret. Og det er leverandøren ikke helt glade for og truer med alt muligt... 

Hvis du ikke har sendt et krav på baggrund af et dokumenteret tab, skal du ikke forvente at slippe fra dette uden omkostninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke så megen tvivl om at leverandøren vil vinde en eventuel sag. Betingelserne for modregning er ganske enkelt ikke opfyldte.

HER ønskes modregnet mellem et fiktivt beløb og en konkret gæld til en leverandør. Den går ikke.

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke helt forstået - vi har en klar aftalt om at de vil levere vare til os. Og det har de gjort i mange år - leveret varer til os. Så levere de ikke de varer vi har bestilt selvom at de udtrykkeligt har sagt og skrevet at de vil levere de varer. Det må også være et spørgsmål om forretnings moral - kan det virkelig passe at en meget stabil samarbejds partner skal være med til at vi mister omsætning og indtjening, når vi gerne vil afbestille varer 4-5 måneder tidligere, og de IKKE vil give os lov til dette uden et fee på 35%? 

Og det er IKKE et fiktivt beløb vi har tilbageholdt - det er meget konkret og lige til at regne ud...

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Uptimester:

Karsten Vinde:
Nu er vi i den heldige situation at vi skylder dem lidt penge, og vi har tilbageholdt et beløb som savner til den indtjening vi ville have haft på de varer som leverandøren ikke har leveret. Og det er leverandøren ikke helt glade for og truer med alt muligt... 

Hvis du ikke har sendt et krav på baggrund af et dokumenteret tab, skal du ikke forvente at slippe fra dette uden omkostninger.

Cool - det vil jeg selvfølgelig gøre - sende et krav på mit dokumenteret tab - for det er LET at lave...

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Uptimester:

MEN da der ved b2b handel er aftalefrihed, bør du starte med at kigge på jeres aftale, samhandelsaftale og din leverandørs handelsbetingelser, da det er disse som regulerer den aftale i har indgået, samt eventuelle ansvarsfraskrivelser m.m.

Vi har handlet sammen med dem i lang tid. Før det var normalt at underskrive på iPad´s for et køb. Men lige siden de startede med dette (for 2-3 år siden) har de selv skrevet under for os... Ja det lyder lidt dumt. Men dette her handler meget mere om forretnings MORAL og hvordan man lukker et samarbejde - kan det virkelig passe at de kan kræve 35% i afbestilligs fee, også tilsidst ikke sende de varer til os som vi har bestilt, så vi taber penge - i sidste ende må retten jo tage stilling til det...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke er tvivl om at de skulle levere de varer på det tidspunkt - ja så kan de få et eller ansvar for ikke at gøre det - normalt den merpris du måtte give andet steds 

De må gerne tage 35% for afbestilling - du har jo en aftale du vil bryde og som jo koster dem fortjeneste

Du skal ikke regne med bare at kunne vinde i retten hvis du tilbageholder ud fra din helt egen beregning af tabt fortjeneste - Min opfattelse er at det vil være gode penge efter dårlige at lade den ende i retten for begge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)