Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kunde indbetalinger.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ansat i en virksomhed, som har 2 bank konti, hhv kt. Indbetalinger og kt. Drift.

Div. kundeindbetalinger går selvfølgelig ind på kontoen Indbetalinger.

Lad os nu sige, at der er 5 kunder, som har betalt deres faktura for leje af vores produkter. Vi går så i banken og tilføjer hver indbetaling med fortløbende referencenummer. Derefter bliver det samlede beløb overført til kt. Drift.

Nu går turen så til e-conomic, Regnskab og kladden Betalinger.

Bilagsnummeret er så referencenummeret fra banken ved indbetaling af faktura. Herefter taster vi enten faktura nr. eller finder debitor på listen af kunder og ind kommer alle data. Det bliver så gjort med alle 5 og derefter bliver de bogført.

Jeg formoder, at man nu kan sige, at alle de 5 faktura er registreret i e-conomic.

Nu er der så gået en måned og jeg skal til at bogføre de 2 forskellige konti fra banken.

Drift kt. har jeg helt styr på men hvad gør jeg bedst med bogføring af kt. Betalinger og hvor??

Som man kan se, overføre vi ret ofte fra kt. Betalinger og til kt. Drift og på bankudskriften fremstår nu en hel del overførsler.

En revisor fortalte mig at når jeg skal til at bogføre kt. Betalinger, så skal jeg kun bogføre overførslerne da beløbene med indbetaling af div faktura allerede er registreret i e-conomic!! og her står min hjerne helt stille.

Skal faktura beløbene ikke udlignes ved at bogføre dem igen og derved "fjerne" div. beløb fra kt. Debitor i kontoplanen?? eller er der noget, som jeg har misforstået?

Ser man på de 2 konti i e-conomic øverst oppe, er kt. Betalinger jo absolut ikke i 0....åhhh, alle de spørgsmål.....

Det korte af det lange, hvordan gør jeg det bedst for virksomheden(og mig selv) mht. bogføring af betalinger?

....og hvor skal jeg bogføre kt. Betalinger? I min verden er kassekladden Betalinger "kun" til registreringen af indbetalingen. Der er jo ikke tilgang til kontoplanen!

Giver mine spørgsmål overhovedet mening?? Skype-Speechless

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt  men hvorfor har I de to konti i stedet for bare en? Bogfører salget - kredit (-)omsætning debet (+) kreditorer - og så når der betales - kredit debitorer - debit bank
Bedst var vel at bruge kreditor styringsdelen så I kunne følge det kunde for kunde - men jeg forstår ikke formål med to konti og tror bedste råd var lige at få sat tingene rigtigt op fra starten ved at betale lidt for det- ex til www.regnskabsskolen.dk 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomheden er ikke nystartet men det er bare mig, som prøver at forstå de forskellige procedure.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Første step må da være at stoppe brug af 2 bankkonti for det giver da ingen mening. Dernæst så har du jo allerede bogført fakturaen betalt når du modtager indbetalingen så en overførsel fra den ene konto til den anden er vel bare en debet og kredit postering imellem de 2 bankkonti.

Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, jeg er enig, at det ikke giver mening med de 2 konti men forklaringen jeg fik var, at det er nemmere at kigge kt. Betalinger igennem frem for en konto bestående af al trafik i firmaet.

Pilde, det som du så siger er, at jeg kan bogføre fra kontoudskrift Betalinger i kassekaldden Finans som en bogføring mellem de 2 konti i banken :D 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg er ikke stærk i kasseklade for jeg bruger det næsten aldrig i min forretning men jeg ville egentlig blot lave en postering a-la dette:

Debet: indbetalingskontoen
Beløb: -x,xx kr.
Modkonto (kredit): driftkontoen

(Tror det er minus beløbet men prøv at se om ikke det er korrekt). 

Herved skulle du gerne flytte penge fra én konto til en anden uden at indrage de allerede betalte fakturaer.

Dette skal laves for hver postering med korrekt datoangivelse. 

Ved at slå de 2 konti sammen slipper I dels for overførslerne og disse bogføringer.

I dinero har de lavet en funktion som hedder 'Pengeoverførsler' som vil kunne klare sådan en overførsel. Den er nok tænkt mest til overførsel af kontanter til banken men kan reelt bruges imellem 2 bankkonti. Spørg evt. economic support om ikke de har en nem måde at gøre det på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Debet: indbetalingskontoen

Beløb: -x,xx kr.
Modkonto (kredit): driftkontoen

(Tror det er minus beløbet men prøv at se om ikke det er korrekt). 

debet + kredit minus overvej http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html som givet kan give meget mere forståelse om regnskab - uanset program, også om dette spørsmål

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)