Jeg er ansat i en virksomhed, som har 2 bank konti, hhv kt. Indbetalinger og kt. Drift. Div. kundeindbetalinger går selvfølgelig ind på kontoen Indbetalinger. Lad os nu sige, at der er 5 kunder, som har betalt deres faktura for leje af vores produkter. Vi går så i banken og tilføjer hver indbetaling med fortløbende referencenummer. Derefter bliver det samlede beløb overført til kt. Drift. Nu går turen så til e-conomic, Regnskab og kladden Betalinger. Bilagsnummeret er så referencenummeret fra banken ved indbetaling af faktura. Herefter taster vi enten faktura nr. eller finder debitor på listen af kunder og ind kommer alle data. Det bliver så gjort med alle 5 og derefter bliver de bogført. Jeg formoder, at man nu kan sige, at alle de 5 faktura er registreret i e-conomic. Nu er der så gået en måned og jeg skal til at bogføre de 2 forskellige konti fra banken. Drift kt. har jeg helt styr på men hvad gør jeg bedst med bogføring af kt. Betalinger og hvor?? Som man kan se, overføre vi ret ofte fra kt. Betalinger og til kt. Drift og på bankudskriften fremstår nu en hel del overførsler. En revisor fortalte mig at når jeg skal til at bogføre kt. Betalinger, så skal jeg kun bogføre overførslerne da beløbene med indbetaling af div faktura allerede er registreret i e-conomic!! og her står min hjerne helt stille. Skal faktura beløbene ikke udlignes ved at bogføre dem igen og derved "fjerne" div. beløb fra kt. Debitor i kontoplanen?? eller er der noget, som jeg har misforstået? Ser man på de 2 konti i e-conomic øverst oppe, er kt. Betalinger jo absolut ikke i 0....åhhh, alle de spørgsmål..... Det korte af det lange, hvordan gør jeg det bedst for virksomheden(og mig selv) mht. bogføring af betalinger? ....og hvor skal jeg bogføre kt. Betalinger? I min verden er kassekladden Betalinger "kun" til registreringen af indbetalingen. Der er jo ikke tilgang til kontoplanen! Giver mine spørgsmål overhovedet mening?? |
Lidt men hvorfor har I de to konti i stedet for bare en? Bogfører salget - kredit (-)omsætning debet (+) kreditorer - og så når der betales - kredit debitorer - debit bank
Bedst var vel at bruge kreditor styringsdelen så I kunne følge det kunde for kunde - men jeg forstår ikke formål med to konti og tror bedste råd var lige at få sat tingene rigtigt op fra starten ved at betale lidt for det- ex til www.regnskabsskolen.dk
vh John Hannover