Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform eller CPR/honorarmodtager?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet kontaktet af en i mit netværk, som har startet eget firma med en håndfuld ansatte. Jeg har selv en juridisk baggrund og har arbejdet (som ansat) med forskellige juridiske og administrative opgaver. Min kontakt har henvendt sig til mig, for at høre om jeg er interesseret i at hjælpe firmaet med at få styr på nogle administrative forhold, herunder lettere juridisk rådgivning på konsulentbasis (i modsætning til et ansættelsesforhold). Det lyder jo umiddelbart ret sjovt.

Jeg er i et almindeligt ansættelsesforhold i en anden virksomhed og er som sådan ikke interesseret i at stifte virksomhed. Derudover er det meget usikkert, hvor meget arbejde der vil kunne komme hos min kontakt på konsulentbasis. Men det kunne da være sjovt at prøve at hjælpe - og så derefter se, om det overhovedet er noget, der måske kunne baseres en lille virksomhed på. Jeg vil derfor allerhelst bare modage et honorar som CPR og ikke oprette virksomhed, før jeg har en bedre ide om, hvorvidt det er noget, der kan udvikle sig. For det næste spørgsmål jeg i så fald skal tage stillng til er enkeltmandsvirksomhed eller IVS,
Foreløbig er der tale om een opgave, hvor omsætningen/honoraret ikke vil overstige 15.000 kr. - og så tager vi den derfra og ser om der er grundlag for mere samarbeje. Så er det virker lidt som overkill allerede at starte virksomhed nu.
Jeg er dog i tvivl om, om der er nogen hindring for, at lettere juridisk/adm. rådgivning til en mindre virksomhed udføres af en privatperson mod et honorar? Så vidt jeg kan se på Skats hjemmeside afhænger det bl.a. af, om man har en økonomisk risiko  - herunder et muligt erstatsningsansvar. Har man det, skal man være en virksomhed. Men er en ansvarsfraskrivelsesklausul (som jeg enig med min kontakt om) nok til at eliminere den økonomiske risiko i Skats øjne?
Er der mon nogen, der har været i en lignende situation og kan hjælpe? :-) 
På forhånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du på nogen måde kan ses som lønmodtager - eller honorarmodtager - og det er jeg overbevist om du kan ud fra din beskrivelse, så er det i alle fald ikke et selskab du skal stifte, for tager man honorar ved at fakturere fra et selskab risikerer man tripple beskatning - se et stykke ned i dette med råd fra eksperter (fraråd) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html   og her link til tidl amino tråd - gå ned til Skattekonsulenterne svar (Bent kan den slags) https://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx 

Du har ikke samme risiko i personlig virksomhed som du også kan læse - der er risiko mere arbejdsgivers hvis du ikke betaler din skat og der er tale om lønmodtager

Honorar kan sikkert virke her ved under 50.000 kr men der er jo intet i vejen for at du er ansat - og blot lønnes for dine konkrete timer med helt alm løn - du bruger bare bikortet. Masser af mennesker har mere end et arbejde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Mar 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for et meget grundigt svar. Den vinkel havde jeg slet ikke selv set det fra, så det var virkelig oplysende. Men det giver god mening. Det aktuelle firma er endnu i opstartsfasen og kan pt. ikke ansætte en administrativ blæksprutte, så direktøren må selv klare administrationen. Så det er jo for så vidt rigtigt, at det at hyre mig på timebasis og/eller opgavebasis er et forsøg på at undgå en egentlig ansættelse, som ingen af parterne pt. er interesseret i. 
Det med at blive ansat på timeløn, det tænker jeg allerede vil virke uattraktivt for direktøren, da der vil være mere administration i dette.
Jeg er ikke så vild med at være en personlig virksomhed, idet jeg jo så hæfter med min personlige formue. Selvom vi i forholdet aftaler en ansvarsfraskrivelse fra min side, tænker jeg, at der kan være et eller andet professionelt ansvar, som man som virksomhed ikke kan fraskrive sig ansvaret for (og som jeg ikke liiige har gennemskuet) - især i forbindelse med juridisk rådgivning. I hvert fald forestiller jeg mig, at man har et skærpet ansvar som virksomhed i modsætning til en privatperson, der yder et stykke arbejde mod honorar.
Så jeg tror, at vejen frem for mig er at lade være at momsregistere mig og modtage honorar som privatperson og betale b-skat - og tage stilling til situationen igen, hvis det bliver åbenlyst, at det er noget, der kan føre til en omsætning over 50.000 kr. indenfor 12 mdr. ... eller hvis jeg får blod på tanden og vil prøve at oparbejde en større kundekreds. Smile
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Catalyst:
Jeg er ikke så vild med at være en personlig virksomhed, idet jeg jo så hæfter med min personlige formue.

Får du blod på tanden og vil gøre dig mere i rådgivning - så er der mulighed for at begrænse risikoen via en rådgiverforsikring.

Tilmeldt 26. Mar 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er jeg med på. Omfanget af de opgaver, som jeg lige nu har mulighed for at få, er bare ikke så stort, at det giver mening at forsikre mig. Men du har helt ret, bliver det til en egentlig rådgivningsvirksomhed, så skal jeg helt sikkert forsikre mig. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)