Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel af underskud i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Forestil dig en enkeltmandsvirksomhed, der ikke bruger virksomhedsskatteordningen. Ingen anden indkomst. Ingen ægtefælle. 

År 1: underskud på 2.000.000 kr.

År 2: overskud på 2.000.000 kr. 

Det er mit indtryk, at der der ikke skal betales  skat i år 2, da der samlet ikke er tjent noget. Er det forkert?

Jeg tænkte, at jeg vil bruge Skats beregner for at se, hvad der skal betales i skat i år 2.

I feltet: "Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag mv., renter og rentekorrektion" taster jeg 2.000.000 kr. 

Hvad skal jeg taste i følgende tre felter, før jeg kører beregningen (jeg er med på, at i det virkelige liv ville beløbene være fortrykte):

"Uudnyttet underskud i skattepligtig indkomst for tidligere år"

"Uudnyttet underskud i personlig indkomst for tidligere år"

"Underskud i personlig indkomst til modregning i arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget"

På forhånd tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgangspunkatte er at underskud i år 1 modregnes anden skattepligtige indkomst - og da vi ikke ved hvad der er der så er det ikke lige til at svare på - ofte vil der være noget der påvirker - inkl.  hustru har fået overført fradrag fra - 2 mio året osv

Ligeledes korrektion for evt rente del af resultatet år 1 og 2 samt skattekorrektioner måske mm

Ved ikke om andre tør svare her - jeg mener beregningen kræver langt mere viden om både anden indkomst/fradrag for den selvstændige og for dennes ægtefælle i forhold til udnyttelsen i år 1

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du lan Ikke udnytte tidligere års underskud hvis du ikke har et selskab eller bruger VSO.

Hvis du kun bruger kapital ordening får du kun fradrag i din lønmodtager løn, det er derfor John siger man er nød til at vide den anden indkomst du har

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

alt andet lige. det vil blive underskud i personlig indkomst.i år 1

i år 2 vil du skulle betale 8% am af de 2000000 lig med 160000 resten af overskudet vil blive modregnet i underskudet fra år 1 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Som jeg startede med at skrive, er der ingen ægtefælle, ingen anden indkomst og ingen renter. Det er et tænkt eksempel, idet jeg blot vil kende skatteværdien af fremført underskud, da det kan være afgørende for hvor stor risiko, man rationelt skal forfølge.

kah, jeg tænker du har ret. Når jeg taster et underskud på 2.000.000 kr. ind i beregneren, bliver resultatet ifølge beregneren både ”Underskud i skattepligtig indkomst i alt: -2.000.000” og ”Underskud i personlig indkomst i alt: -2.000.000.” Når jeg dernæst i en ny beregning for år 2 taster et overskud ind på 2.000.000 kr. og taster 2.000.000 kr. ind i ”Uudnyttet underskud i skattepligtig indkomst for tidligere år" og samtidig taster 2.000.000 ind i "Uudnyttet underskud i personlig indkomst for tidligere år" bliver resultatet, som du skriver, at man skal betale 160.000 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.

Kan man slippe uden om betalingen af 160.000 kr. i arbejdsmarkedsbidrag, hvis man bruger virksomhedsskatteordningen (VSO) fra starten. Her tænker jeg, at svaret er ja. Hvis man ikke laver nogen hævning efter år 2, skal man vel ikke betale arbejdsmarkedsbidrag. Overskuddet på 2.000.000 kr. i år 2 vil dernæst blive modregnet 1:1 i underskuddet fra år 1.

Hvad siger du, kah, eller andre?

I modsat fald ville alle vel drive deres virksomheder i selskabsform, hvor overskuddet ikke taber skatteværdi inden for rammerne af virksomheden.

På forhånd tak.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alt andet lige

Man kan ikke opspare et underskud i VSO

I år 1 har du et underskud på 2.000.000 i P indkomst

I år 2 har du et overskud på 2.000.000 som du opspare heraf skal du betale 22% i virk,skat

Fordi man bruger VSO slipper man ikke for at betale skat man udskyder

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Alt andet lige

Man kan ikke opspare et underskud i VSO

I år 1 har du et underskud på 2.000.000 i P indkomst

I år 2 har du et overskud på 2.000.000 som du opspare heraf skal du betale 22% i virk,skat

Fordi man bruger VSO slipper man ikke for at betale skat man udskyder

Tak for svar. Modtaget.

I Skats vejledning står der:

”Der gælder en særlig rækkefølge for modregning af underskud i en virksomhed, der bruger virksomhedsordningen. Modregningen sker først i virksomhedens opsparede overskud. Et resterende underskud skal modregnes i anden indkomst uden for virksomhedsordningen. Hvis der fortsat resterer uudnyttede underskud, skal det fremføres til senere indkomstår efter reglerne i personskatteloven.” 

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1948911

Jeg tolker vejledningen sådan, at hvis overskuddet i år 2 på 2.000.000 kr. trækkes ud af virksomhedsordningen f.eks. allerede i år 2, havner vi tilbage i situationen fra før, så man trods alt ender med ”kun” at betale arbejdsmarkedsbidraget på 160.000 kr. af penge, man reelt netto ikke har tjent, så man ikke skal betale 22%. 

Er det alt andet lige rigtigt forstået?

På forhånd tak.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maverick26:

kah:

Alt andet lige

Man kan ikke opspare et underskud i VSO

I år 1 har du et underskud på 2.000.000 i P indkomst

I år 2 har du et overskud på 2.000.000 som du opspare heraf skal du betale 22% i virk,skat

Fordi man bruger VSO slipper man ikke for at betale skat man udskyder

Tak for svar. Modtaget.

I Skats vejledning står der:

”Der gælder en særlig rækkefølge for modregning af underskud i en virksomhed, der bruger virksomhedsordningen. Modregningen sker først i virksomhedens opsparede overskud. Et resterende underskud skal modregnes i anden indkomst uden for virksomhedsordningen. Hvis der fortsat resterer uudnyttede underskud, skal det fremføres til senere indkomstår efter reglerne i personskatteloven.” 

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1948911

Jeg tolker vejledningen sådan, at hvis overskuddet i år 2 på 2.000.000 kr. trækkes ud af virksomhedsordningen f.eks. allerede i år 2, havner vi tilbage i situationen fra før, så man trods alt ender med ”kun” at betale arbejdsmarkedsbidraget på 160.000 kr. af penge, man reelt netto ikke har tjent, så man ikke skal betale 22%. 

Er det alt andet lige rigtigt forstået?

På forhånd tak.

Du betaler ikke AM af modregnet underskud, så forstår ikke helt de 160.000 kr??

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl, 

Tak for dit svar. 

Hvis der er opsparet overskud i virksomhedsordningen med tillæg af de 22% foreløbig skat, der er større end eller svarer til et underskud, er der fuld modregning. Det er vi enige om. 

Der, hvor jeg har fået indtryk af, at man ender med at betale AM, er:

1) hvis man ikke bruger virksomhedsordningen og får et underskud, som ikke kan modregnes i anden indkomst inden for året, men overføres til modregning i efterfølgende år. Når man i efterfølgende år får et overskud, kan det tidligere underskud modregnes, men ikke i AM. 

2) hvis man bruger virksomhedsordningen, men starter med et underskud, der overføres til modregning i efterfølgende år. Når man i efterfølgende år får et overskud, kan det tidligere underskud modregnes, men ikke i AM. 

Er det dit opfattelse, at det også i de to situationer er muligt at modregne 1:1, så man undgår at betale AM, selvom man ikke netto har tjent noget? 

Det ville intuitivt virke mest fair og logisk, hvis man heller ikke i de to situationer skulle betale AM. Men det er mit indtryk, at skattereglerne ikke er nødvendigvis er hverken fair eller logiske.

På forhånd tak for svar. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maverick26:

Hej Jesper_nl, 

Tak for dit svar. 

Hvis der er opsparet overskud i virksomhedsordningen med tillæg af de 22% foreløbig skat, der er større end eller svarer til et underskud, er der fuld modregning. Det er vi enige om. 

Der, hvor jeg har fået indtryk af, at man ender med at betale AM, er:

1) hvis man ikke bruger virksomhedsordningen og får et underskud, som ikke kan modregnes i anden indkomst inden for året, men overføres til modregning i efterfølgende år. Når man i efterfølgende år får et overskud, kan det tidligere underskud modregnes, men ikke i AM. 

2) hvis man bruger virksomhedsordningen, men starter med et underskud, der overføres til modregning i efterfølgende år. Når man i efterfølgende år får et overskud, kan det tidligere underskud modregnes, men ikke i AM. 

Er det dit opfattelse, at det også i de to situationer er muligt at modregne 1:1, så man undgår at betale AM, selvom man ikke netto har tjent noget? 

Det ville intuitivt virke mest fair og logisk, hvis man heller ikke i de to situationer skulle betale AM. Men det er mit indtryk, at skattereglerne ikke er nødvendigvis er hverken fair eller logiske.

På forhånd tak for svar. 

Princippet for AM er det samme uanset hvilken skatteordning du anvender. Der modregnes i grundlaget for AM når der anvendes underskud fra personlig virksomhed.

 

Selvfølgelig er der lidt særregler omkring de enkelte skatteordninger, eks. har du opsparet overskud i en VSO; skal det anvendes først.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)