Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søges: Simpelt system til styring af frivillige ansattes vagtplanlægning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Til en frivillig redningstjeneste søger jeg et simpelt (online) system hvor de frivillige nemt kan registrere hvilke tidpunkter de kan stå til rådighed for en rednings-udrykning.

Umiddelbart tænker jeg at de på en kalender NEMT kan klikke af hvilke tidpunkter de vil være til rådighed. Dette skal være på timebasis. Der er således 24 "vagter" i døgnet, og intet loft over hvor mange der kan stå til rådighed.

Jeg har kigget på utallige vagtplanlægningssystemer, mødebookningssystemer, og kalendere uden at finde et nemt system hvor brugeren hurtigt kan mærkere hvilke dage og tidpunkter han kan stå til rådighed for foreningen.

Om det er et selvstændigt system eller vi taler om en slags kalenderdeling ved jeg ikke, men har desværre ikke kunne finde noget.

Da vi er en non-profit forening der glædes ved at redde andre til søs, er det meget begrænset hvad det må koste.

Håber der sidder nogen med et par guldkorn, som I gerne vil dele ud af.

Vh Timbo2
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Timbo2:
Til en frivillig redningstjeneste søger jeg et simpelt (online) system hvor de frivillige nemt kan registrere hvilke tidpunkter de kan stå til rådighed for en rednings-udrykning.

Umiddelbart tænker jeg at de på en kalender NEMT kan klikke af hvilke tidpunkter de vil være til rådighed. Dette skal være på timebasis. Der er således 24 "vagter" i døgnet, og intet loft over hvor mange der kan stå til rådighed.

Jeg har kigget på utallige vagtplanlægningssystemer, mødebookningssystemer, og kalendere uden at finde et nemt system hvor brugeren hurtigt kan mærkere hvilke dage og tidpunkter han kan stå til rådighed for foreningen.

Om det er et selvstændigt system eller vi taler om en slags kalenderdeling ved jeg ikke, men har desværre ikke kunne finde noget.

Da vi er en non-profit forening der glædes ved at redde andre til søs, er det meget begrænset hvad det må koste.

Håber der sidder nogen med et par guldkorn, som I gerne vil dele ud af.

Vh Timbo2

I kan faktisk lave det i google-sheet. 

Een række pr. medarbejder, og så een kolonne pr. vagt. Det giver 24 kolonner pr. dag.

I kan så have enten een dag eller een uge på et faneblad, og så de efterfølgende dage/uger på de næstfølgende faneblade.

I kan lave rettigheder pr. bruger, så hver almindelig bruger kun kan redigere sine egne rækker. 

Ikke smukt - men helt gratis, og til at finde ud af for de fleste efter en kort oplæring. 

Det er næppe det mest praktiske på sigt - men det kan måske være en midlertidig løsning?

Tilmeldt 28. Jun 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak Wcon.

Desværre kan jeg ikke rigtig få det til at fungere som jeg ønsker.
Nu er jeg ikke ekspert i regneark, så måske er det nok bare mig.

Jeg savner det store overblik som man skal bruge som vagtplanlægger. En samlet oversigt over hvem der står til rådighed hvornår.

Tænker at vi ikke er de eneste der kan have et behov for at skulle koordinere et "Hvem kan hvornår"

Byd gerne ind med mere :-)

Vh Tim
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Timbo2:
Tak Wcon.

Desværre kan jeg ikke rigtig få det til at fungere som jeg ønsker.
Nu er jeg ikke ekspert i regneark, så måske er det nok bare mig.

Jeg savner det store overblik som man skal bruge som vagtplanlægger. En samlet oversigt over hvem der står til rådighed hvornår.

Tænker at vi ikke er de eneste der kan have et behov for at skulle koordinere et "Hvem kan hvornår"

Byd gerne ind med mere :-)

Vh Tim

Det er altid svært at få det som man ønsker sig :-) .

Kom gerne med lidt oplysninger:

* Hvor mange personer skal kunne byde ind på at de gerne vil tage vagter? (5 - 20 - 50 - 100?)

* Hvad er planlægningshorisonten "ad gangen"? (en dag; en uge; to uger; en måned?)

* Hvor mange skal være på vagt ad gangen? (1; 2; 5; 10; 20?)

*     Er det eventuelt forskelligt fra dag til dag / tidsrumsafhængigt mv.?

* Skal vagter TILDELES aktivt efter at de frivillige har budt ind med muligheder? Eller "har" man eventuelt automatisk bare vagten når man har budt sig til?

Andet?

PS: Løsningselementer kan være:

* Opdeling i "jeg kan tage vagt" og "vagtoverblik"

* Anvendelse af Betinget formatering

*     (Grøn på personniveau = personen har vagt)

*     (Grøn på overbliksniveau = vagtbehovet er nu opfyldt (behov = 2 OG personer = 2).

Tilmeldt 28. Jun 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har helt ret.. Man får det ikke altid som man ønsker. Jeg våger dog at ønske videre alligevel :-)

Redningstjenesten består af 2 hold (A og B) med hver ca 15 pers.
Hold A har vagt i lige uger og hold B har vagt i ulige uger.

Alle skal (inde for sit eget hold) have mulighed for at byde ind (og framelde igen) på lige præcis de tider de SELV ønsker.

Der er altså intet loft eller minimum for hvor mange der SKAL være på vagt. (Er der ikke tilmeldte nok, tager koordinatoren eget initiativ til at dække disse vagter)

Ingen skal derfor tildeles vagten. Har man selv tilkendegivet at man står til rådighed, regner vi med at man er det. - Dog skal man i tilfælde af f.eks. sygdom, trafikprop, togaflysning etc. lige så hurtigt kunne fjerne sin rådigheds-tilkendegivelse.

Synes det kunne være smart hvis brugerne blot kan se sin egen kalender (evt. faneblad) og lægge sine vagter ind (time for time) uge for uge.

I princippet er der ingen begrænsning på hvor sent, eller tidligt, man kan stille sig til rådighed (eller annullere dette igen)

Det skal helst være meget hurtigt for brugerene at klikke rundt i kalenderen. Hvis muligt bare et museklik i et timefelt, eller mærkere flere felter ad gangen.

Forestiller mig at man kunne klikke sig "GRØN" i de tider man kan være til rådighed, og klikke dem væk igen, hvis man bliver forhindret.

Sidst men ikke mindst skal vagthavende have et fornuftigt overblik over hvem der er til rådighed hvornår, så han ved hvem han skal kontakte hvis alarmen lyder.

Ville være rigtig rigtig fint om du (eller andre) vil byde ind med en løsning eller et forslag til hvordan jeg griber det an.

Pfh. mange tak for hjælpen.





Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 28. Jun 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for dit fine bidrag til projektet.

Jeg kan sagtens følge idéen, og der er en masse data som er meget brugbare.

Det største problem ved denne løsning er nok designet. Det er meget lidt overskueligt på en telefon, med et så relativt stort regneark.
+ Det tager simpelthen for lang til for brugeren at skulle mærkere hver en time med et "1". - igen specielt på en telefon.

Jeg havde håbet på en helt enkel løsning hvor man blot kunne mærkere et felt ved at klikke på det. Din løsning giver et fint overblik for den vagthavende, men det kan desværre ikke fungere for brugerne, der skal oprette deres tider.

Jeg havde håbet på en løsning hvor brugeren havde sin egen fane/side, og derefter meget nemt kunne klikke sine tider til og fra.
Dette er nok ikke muligt i sådan en løsning. Der skal nok noget andet programmering til.

Du skal vide at jeg er meget taknemmelig for at du har brugt din tid på at komme med denne mulige løsning. Tak for det..

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Timbo2:
Mange tak for dit fine bidrag til projektet.

Jeg kan sagtens følge idéen, og der er en masse data som er meget brugbare.

Det største problem ved denne løsning er nok designet. Det er meget lidt overskueligt på en telefon, med et så relativt stort regneark.
+ Det tager simpelthen for lang til for brugeren at skulle mærkere hver en time med et "1". - igen specielt på en telefon.

Jeg havde håbet på en helt enkel løsning hvor man blot kunne mærkere et felt ved at klikke på det. Din løsning giver et fint overblik for den vagthavende, men det kan desværre ikke fungere for brugerne, der skal oprette deres tider.

Jeg havde håbet på en løsning hvor brugeren havde sin egen fane/side, og derefter meget nemt kunne klikke sine tider til og fra.
Dette er nok ikke muligt i sådan en løsning. Der skal nok noget andet programmering til.

Du skal vide at jeg er meget taknemmelig for at du har brugt din tid på at komme med denne mulige løsning. Tak for det..

Helt fint.

Afklaring og afprøvning er en proces.

Den helt store brugermæssige hurdle forekommer mig at være, at det skal være på timebasis over en uge. 

Det giver en udfordring, helt uanset hvilken brugergrænseflade der skal bruges. 

Overvej at beskrive nogle realistiske brugsscenarier, så det bliver mere klart hvordan systemet faktisk skal bruges.

F.eks.:

1) Vagt nr. 1 ønsker at tilkendegive vagt mandag, tirsdag og onsdag aften (fra 18-6)

2) Vagt nr. 1 ønsker at kunne "fin-redigere", fordi hun tirsdag aften mellem 21 og 23 er blevet forhindret.

3) Vagt nr. 2 ønsker overblik over hvilke tider han har lovet sig til rådighed.

4) Koordinator ønsker overblik over vagtsituationen, herunder hvem det kan være relevant at kontakte hvis der mangler vagt-besætning.

...

Nu har du i hvert fald en prototype der viser hvordan du IKKE tror det kan fungere :-)

PS 1: Brugte du en mobil eller en PC?

PS 2: Hvis du brugte mobil, brugte du så sheets-app'en eller browserversionen?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Blot en mulighed mere.

Jeg har prøvet at lave et udkast til en vagt-fokuseret version med mobil som designkriterium.

Det er så nemmere for vagten at inddatere og overskue, også på en mobil.

Det er til gengæld sværere at få overblik over hvem der besætter hvilke vagter.
Det ER muligt - at få et vist overblik som det er nu. Der vil også kunne udvikles et andet overblik. 

Jeg har prøvet at inddatere på mobilen, og det går fint og hurtigt med sheets-app'en.
Det kan være at det - i givet fald - vil kræve lidt undervisning/YouTube-video, hvis folk ikke er vant til regneark på mobil.

Der er også lidt automatiseringsmulighed, men det virker primært hvis man bruger en PC.

Jeg sender en Privat besked med link.

Tilmeldt 28. Jun 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Endnu engang tak for din tid.

Jeg har endnu ikke haft rigtig mulighed for at teste din seneste version, men udfra din beskrivelse er vi ihvertfald på rette spor.
Jeg tager dit forslag med i vagtstuen, og så ser vi om vi kan arbejde videre ad den vej.

Tak for nu :-)
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)