Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af firma som 16-årig

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Mit navn er Joachim, og jeg er 16 år gammel.

Jeg har det seneste stykke tid overvejet at starte mit eget firma. Firmaet har til formål at yde korte animerede videoer til virksomheder, således at de kan forklare deres kunder om deres produkt, service, proces osv…

Jeg er klar over, at jeg endnu ikke kan oprette min egen virksomhed og få et CVR-Nr. men da jeg ikke forventer at tjene mere end 50.000 på en 12 måneders periode, regner jeg ikke med, at dette er nødvendigt.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, da jeg ikke er myndig og ikke har en virksomhed.

1. Må jeg sælge mine ydelser som 16-årig?
2. Må jeg have min egen hjemmeside, hvor jeg tilbyder mine ydelser og oplyser priser og kontaktoplysninger?
3. Skal jeg oplyse mine kunder, at jeg er under 18 år?
4. Kan jeg blot udstede en faktura med mit personlige CPR-nr., når jobbet er fuldført?
5. Hvordan og hvornår bør jeg oplyse virksomheden, at det er DERES pligt at indberette lønnen til skat som B-indkomst (honorarer)?
6. Er det en ulempe at en virksomhed skal igennem en masse besvær blot for at indberette min løn til skat (og kan jeg i givet fald selv indberette den på nogen måde, så de slipper for det?)

Tak på forhånd :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke optræde som virksomhed De 50 t har intet med det at gøre, det er alene momsmæssigt
1
Du må gerne som privat person lave arbejde for virksomheder. Du skal give dem dit CVR nr navn og adresse så de kan indberette honorar lovpligtigt til skat
2
OM du må have egen hjemmeside med dine tilbud - Ikke så det ligner virksomhed men skriver du 16 årig tilbyder sig som honorar medarbejder osv kan jeg ikke se noget problem
3
Ja du må jo ikke være virksomhed og de skal jo bruge dit CPR til lovpligtig indberetning
4
ja
5
Det bør de vide, men du kan jo skrive det på din faktura hvis det er unge med virksomhed og uden viden. Venligst husk honorarindberetning skat på CPR xxxxxxx

6
Næ - det eneste er de skal være arbejdsgiverregistrerede og så tager det nogle få minutter og nej du kan ikke selv indberette honorar - det er lovpligt for virksomheden og rubrik 12 i selvangivelsen er lånet (men du kan forskudsregistrere

De virsomheder der måtte vælge at bruge en ung - 16 årig - vil givet ikke under sig spor over du gør opmærksom på tingene - og bare lede efter du laver ordentligt arbejde - ellers er der noget galt med dem


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Mange tak for det hurtige svar John Hannover.
Det hjalp meget!
Vh Joachim Andersen
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)