Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan banken kræve at få mit regnskab, også selvom jeg ikke har - eller vil have låne-engagement?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Er det lovpligtig at alle banker skal have deres erhverv kunders regnskab liggende, også selvom der ikke er et låne-engagement

mellem bank og virksomhed?

Min bank rådgiver bad mig igår på SMS, at sende ham mit regnskab, jeg har ikke noget låne-engagement med min bank og

det undrer mig derfor hvorfor de skal have regnskab liggende for hvert år.

Særligt pga. den nye persondatalov, syntes jeg det virker underligt at man blot skal sende sit regnskab på en mail til en bankrådgiver.

Min bankrådgiver sagde, at det skulle de efter ordre fra Finanstilsynet og at det gælder for alle, kender nogen her årsagen til dette?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget lovkrav om at regnskabet skal sendes til din bank. Bed evt. din bankrådgiver henvise til en lovhjemmel?

Omvendt kan banken bede dig om næsten hvad som helst for at vurdere deres engagement med dig. Hvis de ikke får oplysningerne så kan de i værste fald opsige aftalen med dig (din konto).

Hvis du vælger at indsende dit regnskab så bed om en sikret mail. 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

De kan sgu da bare downloade det officielle regnskab fra cvr.dk

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:
De kan sgu da bare downloade det officielle regnskab fra cvr.dk

Enkeltmandsvirksomheder og I/S har ikke offentlige regnskaber, så det er ikke altid lige til.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ja - det havde jeg lige glemt. Har kun selv selskaber som aflægger officielle åbne regnskaber.

Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar, jeg vil bede om mere dokumentation for at skulle sende det.

Det er mest af alt en principsag for mig, jeg bryder mig ikke om at blive "overvåget".

Jeg overvejer også at sende en regning til banken på "gebyr vedr. regnskabsforsendelse" - spændende

om den ville blive betalt :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu en diskussion om ikke banken faktisk har et krav - i alle fald har de krav om at vide hvad der sker - af hvidvask hensyn og det har intet med lån at gøre - blot skal de kende formål og omfang - og der kan regnskab vel være lidt naturligt. Mit gæt er at det er en del af bankens procedurer for bla.a overholdelse af hvidvask (ganske som de skal have friske billeder/pas og andet evt) 

Jeg mener nu så også at alle banker kræver regnskab udleveret når man har en konto med et CVR så det er for mig totalt naturligt de beder om det - Brug lejligheden til at få bedre forhold, tag ned med det personlig og få en kop kaffe og gå ting igennem. At føle sig overvåget fordi en bank vil se ens regnskab er for mig - alt for overfølsomt. Står banken fast - og står du på ikke at ville udlevere, så må de lukke den konto for CVR - og det er da en dum risiko

Selskabsregnskaber trækker de idag normalt via CVR og der ikke spor at bemærke, så skal man ikke forvente samtale - personlig virksomhed har de to muligheder for - regnskabet og/eller udvidet selvangivelse - nogen gange begge.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

sansva:

Tak for svar, jeg vil bede om mere dokumentation for at skulle sende det.

Det er mest af alt en principsag for mig, jeg bryder mig ikke om at blive "overvåget".

Jeg overvejer også at sende en regning til banken på "gebyr vedr. regnskabsforsendelse" - spændende

om den ville blive betalt :-)

Jeg synes det lyder enormt dumt :-). Hvorfor fokuserer du ikke på at få et frugtbart samarbejde i stedet for at indlede en vendetta mod din samarbejdspartner? 

At banken ønsker viden i dine økonomsike forhold er der ikke noget suspekt i.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bankene er med hvidvaskningsloven forpligtiget til at overvåge dine transaktioner, vurdere om de svarer til din virksomheds profil og informere myndigheder ved mistanke uregelmæssigheder. De er ligeledes forpligtigtet af samme lov til at kende deres kunder ved indhente dokumentation og holde denne opdateret.

Uden dit regnskab kan banken ikke vurdere om størrelse og mænge af transaktioner svarer overens med din virksomhed.

---

Mon ikke banken vil indberette dig alene for at nægte at udlevere dokumentation og i samme ombæring opsige din aftale.

Vær også opmærksom på de aftaler som du har indgået med banken ved oprettelse, og som du sikkert også løbende har godtkendt opdatering af, da sådan dokumentation sikkert er beskrevet.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Jun 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg tror også, at det er i forbindelse med deres sikring af, at virksomhederne ikke hvidvasker penge. Slå koldt vand i blodet og giv din sikkert søde bankrådgiver et kald :-)

Head of SEO & Press hos Kids-world.dk. Har aldrig solgt så meget børnetøj som nu. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)