Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forslag til opdeling af ApS og firmaets afkast.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Allesammen
 
Jeg vil gerne høre nogle forslag til hvordan jeg skal dele mit ApS op, når nu jeg har to andre som putter penge i eller kautionere for mig, mod at de vil have noget igen.
 
Jeg skal låne 900.000 i banken, de 650.000 har jeg allerede fået lov til at låne. så jeg mangler 250.000. Jeg har så fundet en som vil kautionere for de 250.000. mod at få partnerskab i virksomheden, og kommer desuden til at hjælpe til. 
Skal firmaet splittes op i anparter hvor så kautionisten af de 250.000 får en procent af de tegnede anparter som svarer til procentdelen som 250.000 udgør af 900.000??
 
Og skal man tage og lave en kontrakt om at jeg kan købe kautionisten ud af firmaet til fx en overkurs på 125 eller lign af det beløb som procentdelen udgør af  egenkapitalen?
 
Min kautionist/investor vil jo også gerne have noget ud af sin satsning.
 
Nogle andre forslag til hvordan det skal gøres?
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim, mit forslag er at du prøver at få den sidste med, mod at få sikkerhed , ikke ejerskab, i den forholdsmæssige andel af anparterne og at du aftaler en afvikling. Når der er tale om en passiv investor, bidrager denne jo ikke til værdiskabelsen i virksomheden og derfor er det ikke umioddelbart rimeligt at udskrive en "blankocheck" på ejerskabet. Foreslå pant i anparter og en rimelig afvikling, så har du kontrollen over sagerne!
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Hvad så hvis min investor/kautionist vil være en aktiv del? og dermed skabe en merværdi, for den evt. procentdel af anparterne han har, skla jeg så ikke - hvis han går med til det - lave en kontrakt om at jeg skal kunne købe ham ud, evt. efter et vist antal år, eller lign?
 
Hvordan mener du med det nedenstående - en rimelig afvikling og pant i anparterne, får han så en procentdel af overskuddet hvert år eller hvordan kan det gøres? Han vil jo gerne have en hyre/afkast for at sætte 250.000 på højkant. Hvordan gøres det rent praktisk og kunne du vise mig et lille regnestykke?
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/6/2006 9:54:23 PM Forfatter: Kim Sand
Hvad så hvis min investor/kautionist vil være en aktiv del? og dermed skabe en merværdi, for den evt. procentdel af anparterne han har, skla jeg så ikke - hvis han går med til det - lave en kontrakt om at jeg skal kunne købe ham ud, evt. efter et vist antal år, eller lign?
Hvordan mener du med det nedenstående - en rimelig afvikling og pant i anparterne, får han så en procentdel af overskuddet hvert år eller hvordan kan det gøres? Han vil jo gerne have en hyre/afkast for at sætte 250.000 på højkant. Hvordan gøres det rent praktisk og kunne du vise mig et lille regnestykke?

Hej Kim
 
Man kan vælge, enten at få udbetalt løn, og er dermed stillet som en alm. lønmodtager, eller man kan vælge at få pengene udbetalt som udbytte, og de bliver dermed udbyttebeskattet.
 
Der er en skattemæssig fordel ved udbyttebeskatning op til ca. 50.000, hvis man betaler topskat.
Hvis man opretter et holding-selskab, og ejer min. 20% af selskabet, kan holding-selskabet få udbetalt udbyttet fra datterselskabet skattefrit.
 
Vedr. selve aftalen af fordeling af anparterne, og andre forhandlingspunkter, så er der frit slag for I kan finde ud af sammen.
 
Alternativt kunne din investor måske låne pengene til selskabet, og derved få forrentet sine penge som et alm. lån.

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim, det var lidt tvetydigt og jeg var ikke klar over at medinvestor ville deltage i firmaet.

Jeg forstod situationen på den måde at han ville låne dig (personligt) 250000 OG have anparter i firmaet , ejerandel, for pengene!  
Det er "usportsligt", for så hæfter du hvis ApS vælter og din makker er reelt helgarderet og får samtidigt andel af overskuddet!
Så ville det være mere ligeud at lade ham købe anparter, hvis det er det du vil.
Man skal naturligvis kende hinanden godt og alt det der, unødvendigt at sige, når din investor er aktiv i firmaet.
Som udgangspunkt er jeg, på dine vegne, nervøs for din investor, alene at du spørger i dette forum tyder måske på at du har en tvivl
vedrørende arrangementet?
 
Min holdning er derfor, at du har muligheder, afhængig af hvordan du personligt er tryg ved investor, flg:
1) Som sagt, lad ham købe en del af anparterne til 250000 , hvor stor en del det skal være må komme an på en
revisorberegning og en videre forhandling. Sørg for en Anpartshaver overenskomst, for så vidt han skal være aktiv i
firmaet, hvor alt er beskrevet m.h.t ansvar, indsats etc.
2) Hvis han vil låne dig 250000 (altså personligt) , kan jeg ikke se hvorfor investor OGSÅ skal have anparter, helt ærligt!
Det er det jeg mener med at afvikle på normale vilkår, dvs. en forrentning og tilbagebetaling, ganske som ved banklån.
Procent vil naturligt nok være afhængig af den risiko man løber og være en forhandling.
 
Men altså, et lån til dig OG anparter i firmaet, det er livrem og seler for din investor og ikke rimeligt syntes jeg.  
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu ser man i en masse amerikanske film osv. at man skal eje 51 % for at være hovedaktionær i et firma for at have kontrol over det, men hvordan forholder det sig i et ApS, er det interne retningslinier som fastlægges i vedtægterne hvem som har den egentlige kontrol over firmaet?
 
Det kan for god ordens skyld indskydes at jeg finansierer mit firma med 700.000 kr. 450.000 kommer jeg selv med, ved lån i banken, og så kommer en investor med 250.000 kr. hvilket svarer til ca. 35% af den indskudte kapital. og jeg regner med at ejerforholdet bliver delt op i anparter efter den angivne procentsats (35% og 65%).
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)