Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man vente en måned med at indbetale selskabskapital og oprette erhvervskonto?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer


I forbindelse med stiftelsen af mit IVS, skal jeg ansøge om en licens, som jeg ikke er sikker på at modtage. Der kan gå op til en måned, før jeg får svar på min ansøgning.

For at undgå unødvendige tab i tilfælde af, at jeg ikke modtager licensen, er jeg ved at undersøge hvornår en erhvervskonto skal oprettes så selskabskapitalen kan indbetales. 

I stiftelsesdokumentet skal man angive: "1.1 Alle anparter skal være fuldt indbetalt senest den [indsæt dato]".

Betyder det at jeg har friheden til at vælge oprettelsesdatoen for en erhvervskonto til mit IVS?

Det ville være træls at ofre 2000 kr. på en erhvervskonto i tilfælde af, at jeg ikke modtager licensen, så håber I kan hjælpe. 

Jeg henvendte mig til min bank, men de var svar skyldig og anbefalede at ringe til en advokat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må i princip have de 2000 kr i skuffen så længe du finder det praktik. Skulle du så ville lukke det IVS igen - så tager det let 6 mdr ved erklæring eller tvangsluknng hvor du KAN have problemer med at vise, at selskabet i det hele taget var lovligt stiftet - når du ikke kan bevise kapitalen rent praktisk. Kapitalen skal være til rådighed i selskabet fra stiftelsesdatoen

Jeg ville enten vente med at stifte til du ved om du har licens - bed om at få den til xx IVS under stiftLee - eller leve med at det nu en gang koster lidt at ville drive ting i selskabsform - herunder jo faktisk også lovpligtig arbejdsskadeforsikring som har høj bod hvis man magler den - uanset løn og omsætning. ALt har sin pris

vh John Hannver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svaret! Du har helt ret - alt har sin pris. Og tusind tak for bogen "Alt du behøver vide om IVS", den har været utrolig hjælpsom.

Ift. problemet med at bevise kapitalen rent praktisk, så kommer kapitalen kontant af egen lomme - ville det være tilstrækkeligt bevis i tilfælde af erklæring eller tvangslukning?

Jeg har indhentet mange tilbud til den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, men havde tænkt mig at vente med at tegne den indtil licensen er sikret. I tilfælde af at jeg bliver nødt til at lukke mit IVS, vil det så være et problem, hvis jeg endnu ikke har tegnet en lovpligtig arbejdsskadeforsikring? Hvis ja, bliver jeg, som du forslår, nødt til at ansøge om licens med et "IVS under stiftelse".


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg TROR ikke det giver problem men kan jo ikke garantere hvad en kurator vil sige  - formentlig OK men risikoen er HVIS det kan hævdes, at selskabet aldrig var lovligt stiftet og så tvangslukkes - at man så hænger på omk personligt. Ved der er tilfælde men nok ikke ret almindeligt - og bør i alle fald kunne undgås ved at erklæringslukke bare.

Jeg tror heller ikke et par måneder uden forsikring er eet problem men igen - det er jo ikke til at garantere hvis skadesstyyrelsen af en eller anden årsag skulle lave en kontrol eller noget nyt om kontrol f.eks ved lukning skulle opstå - men tror det absolut ikke
(idag skal forsikringsselskaber indberette når en arbejdsskadeforsikring opsges sjovt nok, men jeg kender ikke til kontrol i øvrigt (ud over at forsikringsselskaber er blevet ret “flinke” til at ringe nye selskaber og og “sikre sig” den del er på plads, mener tilmed danske bank er begyndt at inkludere det i erhvervskonto via danske forsikring

Hvis du lige så vel kan søge som IVS under stiftelse så slipper du jo for alle overvejelser og besvær med siden at lukke - evt dagpenge karantæner osv og stifte kan du jo på få dage

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang, tak John.

Er det erhvervsstyrelsen jeg skal have fat i, hvis jeg vil undersøge det nærmere?

Jeg frygter at licensgiverne ikke acceptrer ansøgninger fra firmaer, der endnu ikke er CVR-registreret. Det har jeg i hvert fald ikke hørt om før. Men jeg må prøve mig frem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du SKAL have CVR for at få licens så er det nu nok bare at tage det besvær og den måske meget lille risiko i ikke at få registreret kapitalen på bank og as forsikring + jo besværet så med erklæringslukning siden. Styrelsen kan nok ikke sige andet end at kapitalen skal være til rådighed - og det er den jo også i en cigarkasse - og har du ikke kreditorerne og lukker ved erklæring kan jeg slet ikke se et problem som MÅSKE med tvangslukning hvor kapital MÅSKE ikke kan konstateres

Meget lille risiko synes jeg nok hvis CVR er kravet

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for vurderingen!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)