Som delvis illustration på et bogomslag overvejer jeg at benytte den velkendte Like-knap. Men det vil vel givetvis stride mod Facebooks rettigheder. Altså også bare det at bruge den visuelt.
Eller hvad?
Tommelfingerreglen her er jo 'Er du i tvivl, så lad være'.
Men måske er I nogen, der kender til lige præcis dette, måske fortilfælde?
What does have protection is the TRADE DRESS, ie the non-functional, purely aesthetic aspects of the UI as a whole that allow people to recognize that it is Facebook since it has become distinctive (“look and feel”). This is hard to define, but people know it when they see it.
Jeg læser det som, at der er rettigheder på det visuelle. Gør I også det? (Nogen, der ved, hvad 'UI' er?)
Det går jo rigtig fint med at svare mig selv her ... :-).
UI er user interface - som helhed - og det er det, der er beskyttet.
Forud for citatet fra linket ovenfor står:
-
They do not use the term “like” as a trademark ; it does not identify a source of goods or services. These types of terms are not subject to copyright protection either, as they are single words.
- What does have protection is the TRADE DRESS, ie the non-functional, purely aesthetic aspects of the UI as a whole that allow people to recognize that it is Facebook since it has become distinctive (“look and feel”). This is hard to define, but people know it when they see it.
Så alt i alt - mener andre end jeg selv også, at det må være o.k. at benytte 'thumbs up'/like-ikonet/knappen som (jo desuden kun delvis) illustration på et bogomslag - ?
Det går jo rigtig fint med at svare mig selv her ... :-).
UI er user interface - som helhed - og det er det, der er beskyttet.
Forud for citatet fra linket ovenfor står:
-
They do not use the term “like” as a trademark ; it does not identify a source of goods or services. These types of terms are not subject to copyright protection either, as they are single words.
- What does have protection is the TRADE DRESS, ie the non-functional, purely aesthetic aspects of the UI as a whole that allow people to recognize that it is Facebook since it has become distinctive (“look and feel”). This is hard to define, but people know it when they see it.
Så alt i alt - mener andre end jeg selv også, at det må være o.k. at benytte 'thumbs up'/like-ikonet/knappen som (jo desuden kun delvis) illustration på et bogomslag - ?
?:-)
I det du har fundet, er det kun termen (ordet) "like" som diskuteres. Logoet er derimod ikke behandlet. Derudover skal du nok overveje, om du selv synes det er smart at vurdere et juridisk spørgsmål på baggrund af en amerikansk hjemmeside, når spørgsmålet (formentlig) må afgøres efter dansk ret.
(Mig selv igen. Det var det her, der lige skulle have været med:
They do not have a registered trademark for the “thumbs up“ sign because, as the USPTO rightly argued in rejecting it, that symbol has a pre-existing secondary meaning in the public domain.
Det der står i den tekst du citerer er at udseendet på facebooks like knap er beskyttet. Du må altså ikke bruge en direkte kopi af deres like knap, men gerne et "thumbs up sign" du selv designer.