Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan et firma, med negativ egenkapital, blive ved med at køre?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos.

Jeg har set et firma for nyligt på proff.dk. Det kører med underskud år efter år, efter år, efter år. Det har kørt med underskud i snart 6 år. Hvordan kan sådan et firma blive ved med at eksistere og udbetale løn til ejeren? Er det banken der holder hånden over det? hvordan kan nogen firmaer bare blive ved i årevis, med at køre med kæmpe underskud, uden at de bliver lukket af staten?
Og det er ikke det eneste firma jeg har set, jeg har set mega-mange andre af samme type.
Hvad er det for nogen processer der foregår i baggrunden, er det kautionering eller hvad? Er det fordi ingen erklærer dem konkurs?

Jeg er simpelthen nysgerrig, fordi jeg forstår det simpelthen ikke...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

du kan jo læse hele regnskabet via CVR.dk så vil du nok få mere årsag men negativ EK kan man køre med i mange år. Ofte vil ejeren have lånt selskabet penge til at dække bank delvist eller helt (og det giver jo ikke EK da det er penge ind og lån på modsatte side) Andre gange stiller banken op og lever med en kassekredit, nogen gange fordi de VED at kræver de alle penge nu,  så kan de med det samme realisere et tab, og så lever de hellere i håbet om, at der en dag er penge til dem, og måske med en lille nedbringelse om året.
Der kan jo så sagtens omsættes mio og være til alle lønninger inkl. ejeren - så længe likviditeten kan hænge sammen via enten lån fra ejerkredsen eller en langmodig bank (= ofte en der ved de ikke lige kan få pengene hurtigt alligevel som nævnt) Det er årsagen til at banken ikke erklærer dem konkurs - håbet - og så er der formentlig ikke andre større kreditorer der ikke betales (og konkurs kræver en del sikkerhedsstillelse af dem der erklærer andre konkurs - mener 40.000 kr)

I regnskabet vil det også normalt fremgå at generalforsamlingen har taget stilling til den negative EK og forventer bedre resultat fremover - så det løses (hvad det så ofte ikke gør)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. 
Jeg kan næsten regne ud så, at det kun er hvis de ikke betaler moms, at staten lukker dem.
Ærgerligt at andre bankkunder må betale for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

pbille:

Tak for svar. 
Jeg kan næsten regne ud så, at det kun er hvis de ikke betaler moms, at staten lukker dem.
Ærgerligt at andre bankkunder må betale for det.

ja manglende moms og skat kan få det offentlige ind - banker KAN også tabe tålmodighed men som nævnt vil ejerkredsen selv være inde og låne selskabet penge da banken ret hurtigt lukker for kreditten og ikke vil finansiere den negative EK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

pbille:

Tak for svar. 
Jeg kan næsten regne ud så, at det kun er hvis de ikke betaler moms, at staten lukker dem.
Ærgerligt at andre bankkunder må betale for det.

Jeg ved ikke hvorfra du har, at det er bankens øvrige kunder, der hæfter for tabet i konkurser.

Det er idag stort set umuligt at få kassekredit eller lånefaciliteter stillet til rådighed i danske banker uden at der er stillet rigelige garantier for at dække kreditterne. Så at tro, at det er firmakunder, der belaster danske bankers indtjening - er fuldstændigt forfejlet!

Danske banker taber meget sjældent penge i konkurssager. Det er investorer og ejere, der mister penge.

Med lige netop det for øje, så kan man undre sig over, at danske banker skal have så godt betalt for kreditfaciliteter, når de faktisk ingen risiko bærer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det var vist en forsimplig. Danske banker har meget store afsættelser til tab - nogle år ALT for store - de senere noget mindfre, men vist taber banker da masser af penge på sikrede engagementer. Det er vel om noget de idag er blevet bedre til at undgå med helt små firmaer - men selv der, for banker hænger på chargeback hvis konto er tom og der sker store overtræk - ex når moms er tilmeldt autobetaling og selv med kaution fra ejer er der ofte ingen dækning
Du ka jo checke bankers afsættelser som specielt i noget der ligner krisetider kan være at være knusende

Alene på udlån måtte 15 af de største overlevende banker fra kriseårene måttet afskrive lige over 100 mia. kr. ud af samlede nedskrivninger på lidt over 160 mia. kr.

Samlede nedskrivninger 160 MIA er altså ganske mange penge


Næste hurdle kan være landbrug hvor der frygtes mange konkurser og ejer har absolut ikke dækning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:

@Flemming

Jeg håber at John Hannovers svar er dækkende. 

Umiddelbart tænker jeg ellers : Stein Bagger og Danske Bank. Det er vist sigende for den måde som andre kunder finansierer konkurser og tab.
https://www.business.dk/virksomheder/danske-bank-opgiver-krav-paa-200-mio.-kr.-i-stein-bagger-sag

IT-Factory var bedrageri hvor man fik kredit på baggrund af falskneri. Det er heldigvis ikke normen, og der er intet lusket i at køre med negativ egenkapital i en årrække. Derfor er IT-Factory og Stein Bagger ikke sigende om hvordan kunder generelt snyder bankerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@Nicolai

Jeg synes det er sigende. Fordi det siger noget om hvordan banker sikrer sig overfor virksomhedskonkurs - ikke særlig effektivt.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:
eg er simpelthen nysgerrig, fordi jeg forstår det simpelthen ikke...

Sommetider kan det være pengeinstitut(ter) der holder r.... oppe. Bare se her.

Et kendt firma:

Så jo, nogle lever på banken(ernes) nåde.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)