Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp søges til lukning af virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej alle eksperter derude.
Jeg står i den meget kedelige situation, at jeg er nød til at lukke vores forretning.
- På papiret er forretning sund og i vækst, problemet er, at vi ved start af virksomheden
ikke havde nogen form for startkapital, og derfor begynder regningerne så småt at hobe sig op omkring os,
og vi kan desværre ikke følge med mere nu.

Her er lidt fakta om virksomheden:

- takeaway/sandwich bar.
- 9 ansatte.
- knap et år gammelt.
- virksomhedform er personligt ejet.
- skyldigt beløb i alt i form af leverandøre + regninger mm. +100000kr.

Mit spørgsmål er nu, hvordan lukker vi bedst muligt virksomheden uden at lide et alt for stort tab?
Som skrevet er virksomheden personligt ejet, af mig selv, og jeg er derfor rædselslagene for, at jeg
kommer til at miste mit hus mm. ved lukning af butikken, da vi jo ikke har pengene på stående for,
til at betale det vi skylder.

Nogle gode råd derude??
på forghånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke så meget at råde til her - for lukning i sig selv er jo relativt simpelt - ind og afregistrere i CVR for moms mm

Så er der alle aktiver du har købet og måske afskrevet til 0 og evt råvarer som kan have en værdi. Dem skal du kunne redegøre for i udvidet selvangivelse til skat ved lukning = de skal købes ud af dig selv (og specielle regler for momsen som er 100% af momsen i anskaffelsesåret og så 20% ned til moms år 6 er 0)

Samtidigt vil al gæld jo fortsat eksistere og den vil være din personligt. Nogen vil sige du skulle have stiftet et selskab - og det er vel korrekt, men omvendt ville leverandører mm måske så ikke have givet kredit.

Samlet synes jeg du skal ofre penge på en økonomisk rådgivning fra en dygtig person - kunne være en revisor men der er også andre - for at begrænse skaden mest muligt og evt se om der kan laves aftaler med leverandører som kan mindske din personlig hæftelse OG se hvad der skal til i forhold til ansatte som jo kan have varsler der bare øger gælden under lukning, og samme med husleje og andre aftaler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jul 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænkte mere, om det var muligt at ændre virksomheds formen så jeg ikke hæfter personligt?
Jeg har eget hus osv som jeg ikke ønsker at miste.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Sanne25:

Jeg tænkte mere, om det var muligt at ændre virksomheds formen så jeg ikke hæfter personligt?
Jeg har eget hus osv som jeg ikke ønsker at miste.

nej det er for sent - Det skulle være på forhånd og alle aftaler skulle have været med et selskab i så fald - man kan ikke ændre noget i forhold til eksisterende aftaler og gæld
Med den risiko og mange ansatte skulle du nok aldrig have været personlig virksomhed - men det går ikke at ændre når først den er gal

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Sanne25:
Jeg har eget hus osv som jeg ikke ønsker at miste.

Undskyld mig, men så skulle du have tændt dig bare en smule om før du startede virksomhed. Hvordan kan du overhoved finde på at starte uden kapital?

Hvis virksomheden er sund, kunne du måske få en investor på banen ved at omdanne firmaet til et Aps eller IVS

Tilmeldt 24. Jul 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Undskyld mig tilbage, det gjorde jeg skam også :-) alle vores penge blev lagt i etableringen af forretningen. For at besvare dit andet spørgsmål, så er forretningen sund og velfungerende og vi har fået vendt skuden efter dette indlæg blev lavet :-)

Noget helt andet er, at jeg søgte svar på nogle spørgsmål jeg gik med, hvilket er formålet med denne side. Jeg fiskede ikke efter at folk skulle sætte spørgsmålstegn angående mine tanker omkring opstart af en virksomhed :-) jeg synes det er fucking sejt, at iværksættere tør starte uden startkapital og ikke mindst at de så får en sund forretning op at køre på egen hånd :-)

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt gået.

Vi skal have flere typer som dig i DK

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Sanne25:
jeg synes det er fucking sejt, at iværksættere tør starte uden startkapital og ikke mindst at de så får en sund forretning op at køre på egen hånd :-)

Tro du også dine leverandøre vil synes det fucking sejt at de taber penge på din evt. konkurs?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sanne25:

Undskyld mig tilbage, det gjorde jeg skam også :-) alle vores penge blev lagt i etableringen af forretningen. For at besvare dit andet spørgsmål, så er forretningen sund og velfungerende og vi har fået vendt skuden efter dette indlæg blev lavet :-)

Noget helt andet er, at jeg søgte svar på nogle spørgsmål jeg gik med, hvilket er formålet med denne side. Jeg fiskede ikke efter at folk skulle sætte spørgsmålstegn angående mine tanker omkring opstart af en virksomhed :-) jeg synes det er fucking sejt, at iværksættere tør starte uden startkapital og ikke mindst at de så får en sund forretning op at køre på egen hånd :-)

Det er godt at høre at en sund og velfungerende forretning kan overleve 5/8, når du 24/7 var ude i at du var nødt til at lukke den. 

Men noget i dine indlæg kan være lidt svært at forstå.

Du skriver 24/7 at I har en sund og velfungerende forretning, men at du er nødt til at lukke. 
Det giver ingen mening.

Du skriver at I er startet uden startkapital, men du skriver også at alle jeres penge blev lagt i etableringen.
De penge i lagde i etableringen - det er da startkapital. 

For mig lyder det som om I har behov for at etableret/justeret jeres drifts- og likviditetsbudgetter samt regnskaber. 
Det kan sagtens være at I virkelig har en sund og velfungerende forretning, og blot har behov for driftslikviditet i form af kassekredit eller tilsvarende. 
Det er måske også det I faktisk har fået styr på mellem 24/7 og 5/8.

Lutter gode ønsker herfra til en fortsat sund og velfungerende forretning.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)