Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremlejet Andelsbolig Konkurs

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 26. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Har haft fremlejet min andelsbolig og foreningen er nu gået konkurs.
Den er blevet købt på tvangsauktion 02.07.2018 og jeg kan nu indtræde som lejer, men der er endnu ikke blevet fremsendt en lejekontrakt.

Jeg ønsker under ingen omstændigheder at indgå i en lejekontrakt med køber af ejendommen.
Samtidig er jeg i tvivl om mine forpligtelser over for min lejer, som jeg ikke ønsker skal komme i klemme.

Mine spørgsmål er flg.

1. Har jeg ret i at køber overtager alle forpligtelser vedr. "min" lejer på overtagelses datoen. 02.07.2018

2. Købers advokat anklager mig for at have brudt andelsboligforeningens regler vedr. udlejning, jf lejelovens § 95stk
1 litra f .
Købers advokat truer med bål og brand, hvis jeg ikke smider min lejer ud, og overholder min bopælspligt på den tidligere andelsbolig!
Er alt dette ikke sagen uvedkommende da Andelsboligforening er gået konkurs.

3. Har modtaget et konto.nr til indbetaling af en midlertidig fastsat leje, hvis jeg indbetaler, er det, så ikke det samme som en accept af et lejeforhold?


Der er mange flere spørgsmål, men de er jo ikke relevante hvis jeg har ret i spørgsmål nr 1.


Tak til dem der vil være behjælpelige med dette.

Thomas



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ikke måtte fremleje ud - hvilket er meget standard i andelsboliger, så kan jeg ikke se hvordan en køber på en tvangsauktion skulle blive ansvarlig for din udleje - da den jo var ulovlig og vel formentlig knapt kendt af køber ved overtagelsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kan vi ikke gætte os til hvad der står i andelsaftalen og den evt. ulovlige lejeaftale, men lige umildbart vil jeg råde dig til at søge juridisk rådgivning, da du kan ende op med at skulle af med penge til både ny ejer og din lejer.

Tilmeldt 26. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for dit input.

Jeg fik en dispensation fra den siddende bestyrelse, de har også haft lejer til samtale og har godkendt hende.
Så der skulle ikke være noget at komme efter.

Købers har anmodet, og derefter fået fremsendt kopi, af lejekontrakt inden endelig køb.

Så han har været fuldt ud informeret om dette.

vh Thomas
Tilmeldt 26. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Uptimester:

Nu kan vi ikke gætte os til hvad der står i andelsaftalen og den evt. ulovlige lejeaftale, men lige umildbart vil jeg råde dig til at søge juridisk rådgivning, da du kan ende op med at skulle af med penge til både ny ejer og din lejer.



Lejeaftalen er blevet godkendt af bestyrelsen, og er derfor indgået på lovligvis.
Køber er informeret om dette og har fået fremsendt gældende leje kontrakt inden han købte.

Men ja juridisk rådgivning er nok alligevel påkrævet.

vh Thomas

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

tropheus:
Lejeaftalen er blevet godkendt af bestyrelsen, og er derfor indgået på lovligvis.

Hvis du har dokumentation for dette og lejen er havnet det rigtige sted, kan du have ret i at ny ejer overtager dine forpligtelser over for lejer.

Men uden en komplet indsigt i de aftaler der er indgået, er der ingen der kan hjælpe dig.

Gætterier hjælper dig ikke videre.

Tilmeldt 26. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Uptimester:

tropheus:
Lejeaftalen er blevet godkendt af bestyrelsen, og er derfor indgået på lovligvis.


Hvis du har dokumentation for dette og lejen er havnet det rigtige sted, kan du have ret i at ny ejer overtager dine forpligtelser over for lejer.


Men uden en komplet indsigt i de aftaler der er indgået, er der ingen der kan hjælpe dig.


Gætterier hjælper dig ikke videre.




Jeg har en skriftlig tilkendegivelse fra bestyrelse der efter et møde med lejer, godkender denne samt lejekontrakt.
Så dokumentation for dette er på plads.



vh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er vel ikke så simpelt. Ved en andelsboligforenings konkurs er det kun de tidligere andelshavere som har krav på at fortsætte et lejemål. Altså ikke din lejer. Vælger du ikke at betale huslejen til den nye ejer så er det opsigelsesgrund af dit "lejemål".



Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Din ret til at fortsætte som lejer efter konkursen fremgår af Andelsboligforeningslovens § 4.

"§ 4. Erhverves en andelsboligforenings ejendom af en ny ejer, har andelshaverne ret til fortsat brugsret som lejere."

Den ret tilhører dig personligt. Du kan ikke overdrage den ret til andre uden samtykke fra ejendommens ejer. 

Du må sædvanligvis i lejeforhold heller ikke fremleje lejemålet.

Du skal derfor enten selv flytte ind og blive lejer eller få din lejer til at fraflytte lejligheden.

Køber overtager ikke dine forpligtelser vedrørende lejeren.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Man burde som andelshaveren have første ret på at købe boligen når en andelsforening går konkurs.

Det vil være trist hvis man har investeret i boligen og en anden snupper boligen af næsen på en.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)