Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kørselsfradrag eller kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har en privat ejet virksomhed

Jeg kører ca. 40.000 km erhverskørsel om året. 

Jeg har talt sammen med andre erhversdrivende, og de siger de udbetaler skattefri kørselsgodtgørelse til dem selv. 

Min bogholder laver dog mit som kørselsfradrag. Hun siger beløbet jeg får er det samme i sidste ende. 

Har min bogholder ret? Jeg kan ikke få det til at passe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Din bogholder har ret - du må ikke tage det som en skjult udgift og som sådan udbetale til dig selv og ja - resultatet er også helt samme

Tog du det og udbetalte det (hvad du jo ikke må da du jo ikke har løn og dermed ikke kan indberette og skat har derfor reglen om, at det ikke må udbetales i alm personlig virksomhed) på samme måde som i et selskab - så ville det jo betyde en omkostning i virksomheden som du jo ejer og dermed udgift for dig - og værdien er så - skatten af omkostningen

Derfor er det korrekt og fint at tage det som skatteregulering = man trækker beløbet fra dit resultat - giver helt samme - det er de fulde kørepenge som trækkes fra de resultat og i alle tilfælde er værdien lig med skatteværdien af fradraget når du er ejer - uanset selskab eller virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis VSO anvendes, skal det bogføres som skattefri kørselsgodtgørelse.

Hvis det er personlig virksomhed uden VSO tages der et kørselsfradrag. Kørselsfradraget er med samme sats som den skattefri kørselsgodtgørelse.

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, Mange tak for svar. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Hvis VSO anvendes, skal det bogføres som skattefri kørselsgodtgørelse.

Hvis det er personlig virksomhed uden VSO tages der et kørselsfradrag. Kørselsfradraget er med samme sats som den skattefri kørselsgodtgørelse.

vi er helt enige  men mange af dine kollegaer  godkendt/aut revisorer - tager det helt konsekent som en en udgift og udbtaler som  - udgift kørsel - bank ejer

Det kunne så også være udgift kørsel - mellemregning - bank ejer - men mit point er , at det jo ikke gør skatteforskel og jeg ser rigtigt mange med forstand, bare tage det som en udgift i regnskabet i helt alm personlig virksomhed uden VSO og så udbetale

At ejer så måske også tager det som fradrag er vel en risiko og en årsag til, at man ikke lige må tage det som udgift og udbetale uden VSO men er du enig i, at det er hvad rigtigt mange faktuelt gør - også de autoriserede?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)