Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbelt op på firmabetalt benzinkort?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Hvis man sammenligner 2 ens lønninger fx 50.000kr om måneden - den ene med frit benzinkort - er der så egentlig tale om dobbelt op?

Eksemplet kommer her:

Du får 50.000kr i løn med frit benzinkort fra din arbejdsgiver til din privatbil, som du så også bruger erhversmæssigt. Dvs. hvis du køber for 2.000kr benzin på kortet, så har du en skattemæssig indtægt på 52.000kr. Dvs. du får en højere indkomst samtidig med at du slipper for udgiften til benzin fra din privatøkonomi.

Betyder dette reelt, at din bruttoindkomst faktisk svarer til ca. 56.000kr antaget du betaler 50% i skat i sammenligning med en løn på 50.000, hvor du ikke har frit benzinkort, således du skal betale de 2.000kr til benzin netto efter du har betalt skat af dine 50.000kr?

Håber i forstår spørgsmålet?

Dbh,
Kadir

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit eksempel er ikke lovligt, tror jeg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Din arbejdsgiver kan da ikke frit betale benzin til din privatbil??

Han kan give skattefri kørselspenge efter ført køgebog men da ikke bare give dig et betalingskort uden det udløser skat af det - 

enten fri bil - skat af det - eller skattefri kørepenge.  De fleste fald kan man så heller ikke bare sammenligne da man vel aldrig får valget mellem 300t i løn og fri bil - eller 300t i løn og ikke fri bil

OM fri bil eller egen bil og skattefri godtgørelser er bedst er et større regnestykke - normalt bedst hvis man kører meget privat og meget lidt firmakørsel - men det er jo så også der, hvor firmaet ofte ikke tilbyder det

Er du dig selv, så du både er firma OG den ansatte - så betaler du stadigt også prisen for bilen i firmaet 0 mindre overskud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Jan 17
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan godt have frit benzinkort og blive beskattet at værdien af forbruget. Værdien må antages at være forbruget, så ingen fordel i det.

Det giver kun ekstra administration, så faktisk en ulempe.

Benyt hellere de 3,54 kr i skattefri kørselsgodtgørelse eller lease en bil på korttidsleje, så du ikke binder dig unødigt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordelen ligger så i at fu godt kan få skattefri godtgørelse sammen med arb. Giver betalt brændstof. Ja det er administrativt, men du betaler jo “kun” skatten af forbruget.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2062842

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Fordelen ligger så i at fu godt kan få skattefri godtgørelse sammen med arb. Giver betalt brændstof. Ja det er administrativt, men du betaler jo “kun” skatten af forbruget.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2062842

ja det kan man jo selvklart - så kunne man jo også bare få mere i løn eller andre betalte services - jeg tror trådstarter mener der er noget skat betaler - Det er helt som med løn hvis man får betalt benzin - vil man hellere ha benzin end løn er det jo OK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit spørgsmål går på en reel sammenligning mellem en løn med frit benzinkort, hvor man selvfølgelig bliver beskattet af værdien af forbruget og en løn uden det frie benzinkort. 


Umiddelbart vil man jo tænke, at upsiden på frit benzinkort er det forbrug du har fx 2.000kr om måneden og antaget du betaler 50% i skat - at du har en upside på 1.000kr sammenlignet med den løn, hvor du ikke har det frie benzinkort. 


Men er den reelle upside ikke større? For hvis man antager, at man har samme benzinforbrug i begge scenarier, så skal du faktisk betale netto 2.000kr til benzin dvs. efter at der er trukket skat fra den løn, hvor du ikke har det frie benzinkort?


I mit eksempel antager jeg også, at der ikke er nogen erhversmæssig kørsel, hvor man kan få den skattefrie kørselsgodtgørelse.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

kadirzzz:
Mit spørgsmål går på en reel sammenligning mellem en løn med frit benzinkort, hvor man selvfølgelig bliver beskattet af værdien af forbruget og en løn uden det frie benzinkort. 
ingen som helst forskel. Om du får din løn i kroner eller benzin er da helt samme sag.

Om du får 2000 kr minus skat - lad os for klarhed sige 1000 kr i hånden    -eller - 
Du fylder benzin på for 2000 kr - og betaler 1000 i skat på det - koster dig helt samme til skat. 

Om du modtager en løn på 2000 kr - giver dig 1000 kroner - eller en løn på for 2000 kr benzin - giver dig 1000 kr   totalt ens - i begge fald kræver skatten de 1000 kr op

Så tosset er skat trods alt ikke indrettet. Om du får løn i kroner - benzin - halve grise eller andet - gør ingen forskel på skatten. Eneste fordel kunne være hvis din arbejdsgiver solgte benzin eller halve grise og gav dig dem til indkøbspris - men ellers har det ingen som helst betydning - Havde det det - så ville alle da have fri benzin - fri husleje - frit tøj - fri mad osv - frem for løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

John, det forstår jeg godt. Jeg har åbenbart ikke været tydelig nok i mit eksempel.

Eksempel 1: 50.000kr i løn med benzinkort. Benzinforbrug: 2.000kr. Reel løn: 52.000kr, som man bliver beskattet af. Ingen omkostning til benzin ud af de 52.000kr, da det allerede er betalt. 

Eksempel 2: 50.000kr i løn uden benzinkort. Benzinforbrug 2.000kr. Ingen skattefri kørselsgodtgørelse. Reel løn: 50.000kr dvs. 2.000kr mindre end eksempel 1 før skat. Men udover denne forskel, så skal der stadig betales 2.000kr netto til benzin. 

Det er den sidste del af eksempel 2, som jeg blot prøver at få bekræftet eller afkræftet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

kadirzzz:

John, det forstår jeg godt. Jeg har åbenbart ikke været tydelig nok i mit eksempel.

Eksempel 1: 50.000kr i løn med benzinkort. Benzinforbrug: 2.000kr. Reel løn: 52.000kr, som man bliver beskattet af. Ingen omkostning til benzin ud af de 52.000kr, da det allerede er betalt. 

Eksempel 2: 50.000kr i løn uden benzinkort. Benzinforbrug 2.000kr. Ingen skattefri kørselsgodtgørelse. Reel løn: 50.000kr dvs. 2.000kr mindre end eksempel 1 før skat. Men udover denne forskel, så skal der stadig betales 2.000kr netto til benzin. 

Det er den sidste del af eksempel 2, som jeg blot prøver at få bekræftet eller afkræftet. 

du forstår det så bare ikke. eks 1 - løn 52.000 kr - skat 25.500 kr 
eks 2 duer jo ikke - Det er da klart at det er bedre at få 52.000 kr i løn end 50.000 kr - hvad f... ellers? 

Så ja - det er bedre at få 52.000 kr i løn uanset det er i kroner eller benzin end at få 50.000 kr i løn - og ja  det ene koster arbejdsgiveren 52.000 kr og det andet 50.000 kr

det er totalt ligemeget om man får løn i kroner eller benzin

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)