Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arveforskud - beregning - i nettoarv går jeg ud fra??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har 2 sønner og de begge modtager gaver som gives som ARVEFORSKUD samtidigt med de er gaver indenfor den afgiftsfrie gaveafgifts grænse gennem årene, så er er formålet med arveforskud indsat naturligvis, at - ved arven skal det forskud modregnes i NETTOarven, så der ikke bliver en ekstra arveafgift der belaster den der f.eks fik mindst (praktiske årsager og forskellige behov)

Er beregningen så helt enkelt, at man tager forskellen i arveforskud - lad os sige søn et: forskud kr 200.000 og søn to : forskud 600.000 kr = søn to har fået 400.000 kr mere i arveforskud - Disse 400.000 skal så modregnes ved deres fordeling af arven - De to er eneste arvinge

Vi siger så at arven NETTO EFTER bobestyrer har beregnet arveafgiften og evt arveskat udgør 4.400.000 kr. 

Tages så blot 4.4 mio minus 400.000 kr = 4 mio delt med 2 = 2 mio kr som så giver fordeling 2,4 mio til søn et og 2 mio til søn to

Derved vil jo forskellen i arveforskud være udlignet i nettoarv og ikke bruttoarv

Håber det er forståeligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra denne her https://www.ageras.dk/ordbog/arveforskud skal der allerede ved udbetalingen af arveforskud til børn betales arveafgift af det beløb, der går ud over det afgiftsfrie gavebeløb på de knapt 64.300.

De anfører et eksempel: 

Eksempel: Jeg har 3 børn. Jeg ønsker at give et af børnene et arveforskud på 100.000 kroner. Det afgiftsfrie beløb er på 64.300 kroner, og jeg skal derfor betale afgift på de resterende 35.700 kroner. Afgiften er på 15 %. 15 % af 35.700 kroner er 5.355 kroner. Altså skal modtageren af de 100.000 kroner i arveforskud betale 5.355 kroner i gebyr til staten i forbindelse med at pengene modtages.

Kun ved arveforskud til ægtefællen er beløbet afgiftsfrit. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg tror ikke dit eksempel er så enkelt.

Hvis du forudsætter, at den ene søn får 400.000 mere i arveforskud, så skal der holdes regnskab med det og det betyder, at den søn, som får mere end den anden, faktisk skylder boet kr 400.000,- Hvis man vil undgå beskatningen, så skal begge sønner have arveforskud samtidig og der skal ikke holdes regnskab.

Hvis der ikke holdes regnskab, så snydes den ene søn for forskellen i udbetalt arveforskud og forældrene må gerne "snyde" den ene part så længe de er i live. Det er kun, når boet skal gøres op, at arven skal fordeles ligeligt.

Slutteligt antager jeg, at du faktisk stillede et spørgsmål, selv om det er lidt svært at afgøre.

Mvh Flemming

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:

Ud fra denne her https://www.ageras.dk/ordbog/arveforskud skal der allerede ved udbetalingen af arveforskud til børn betales arveafgift af det beløb, der går ud over det afgiftsfrie gavebeløb på de knapt 64.300.

De anfører et eksempel: 

Eksempel: Jeg har 3 børn. Jeg ønsker at give et af børnene et arveforskud på 100.000 kroner. Det afgiftsfrie beløb er på 64.300 kroner, og jeg skal derfor betale afgift på de resterende 35.700 kroner. Afgiften er på 15 %. 15 % af 35.700 kroner er 5.355 kroner. Altså skal modtageren af de 100.000 kroner i arveforskud betale 5.355 kroner i gebyr til staten i forbindelse med at pengene modtages.

Kun ved arveforskud til ægtefællen er beløbet afgiftsfrit. 

Gaver er ikke skattepligtige før den er større end 64.300,- per person. Så hvis børnene får 100.000 til deling, er der ingen beskatning.

Edit: Jeg læste indlægget forkert. Havde ikke set, at det kun var det ene barn, der var tale om. På den anden side kan anføres at Birte heller ikke har læst korrekt, da John's eksempel faktisk angav at gaverne var givet over flere år, da han oplyser at de var afgiftsfrie.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej John,

Jeg tror ikke dit eksempel er så enkelt.

Hvis du forudsætter, at den ene søn får 400.000 mere i arveforskud, så skal der holdes regnskab med det og det betyder, at den søn, som får mere end den anden, faktisk skylder boet kr 400.000,- Hvis man vil undgå beskatningen, så skal begge sønner have arveforskud samtidig og der skal ikke holdes regnskab.


har nu fået redegørelse fra førende arverets advokat

Jo - så længe arveforskud gives under gave afgift grænse hvert år - og der naturligvis føres regnskab og kan dokumenteres - så indgår de ikke i beregning af arveafgift og så trækkes forskuddene fra deres nettoarv ved arveskiftet

Man tager bruttoarven - lad os her sige 10 mio - minus arveafgift - vi siger 1,5 mio = nettoarv 8.500.000 kr

Så tager man nu arveforskuddene og lægger til  samlet (giver samme ved at lægge forskellen i arveforskud til) og hvis vi siger den ene havde fået 600.000 kr over en årrække - under gaveafgiftsgrænse (samme grænse i arveforskud)  og den anden 100.000 kr - ja så lægger man det samlede forskud - her 700.000 kr til de 8.500.000 kr og får 9.200.000 kr som man deler med to og får 4.600.000 i arv til hver søn

Nu trækker man så 600.000 kr fra for den der jo allerede har modtaget det som forskud - og kommer til 4.600.000 minus 600.000 kr = 4.000.000 at udbetale til ham og den anden 4.600.000 minus modtaget forskud 100.000 kr = 4.500.000 at udbetale. 

4 mio til den ene og 4,5 til den anden = 8.500.000 kr og svarer til nettoarven

Det forudsat at arveforskud er givet under afgiftsgrænsen løbende 

Heldigvis - og rimeligvis var det sådan - de kaldes ikke gaver men - arveforskud men skatte/afgiftsmæssig med samme bundgrænse og senere modregning i nettoarv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, det var spændende.

Jeg har kendskab til en familie, hvor faderen er afgået ved døden og boet har krævet arveforskuddet retur fra den ene søn, da der var underskud i boet grundet familiefaderens svindel med nogle ejendomme. Ved ikke om det direkte var svindel, men der var i hvert fald ikke overskud i boet og da faderen havde skrevet arveforskuddet ned som et lån (fremfor arveforskud) så endte sønnen med at måtte tilbagebetale. Jeg gætter også på, at han havde fået de ca 400.000 af een omgang som lån til en andelsbolig.

Det viser bare, hvor påpasselig man skal være med at gøre tingene rigtigt.

Tak for at dele denne info. Det er ret interessant.

Mvh Flemming

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Ved ikke om det direkte var svindel, men der var i hvert fald ikke overskud i boet og da faderen havde skrevet arveforskuddet ned som et lån (fremfor arveforskud)
ja det ville jeg tro - for lånet skal ind til boet - overskud eller ej. Jeg ville ikke TRO det samme var tilfældet med arveforskud givet under gaveafgiftsgrænse men må erkende ikke at have taget det med i undersøgelsen - da tilfældet ikke vil blive aktuelt med underskud :) Det kan dog vel godt tænkes at det skulle indbetales for ikke at den ene derved var snydt. Fik blot skriftligt redegjort for modregningsdelen i dette fald

vh Joihn H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)