Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed med en som allerede har samme virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoér 

Jeg har et meget konkret spørgsmål.

Min veninde har en virksomhed og et cvr nr og driver stadig virksomheden inden for makeup, negle, styling mm. 

Vi har talt om at drive en virksomheden sammen fordi vi begge er uddannet indefor samme branche.

Jeg har et 20 timers arbejde som jeg endnu ikke vil skippe helt, og hun fortsætter med sit firma, trods at vi har oprettet et SE nr under hendes CVR nr. 

Mit spørgsmål er: Kan det mon lykkedes at drive to virksomheder der laver det sammen uden at der kommer en konsekvens. Bl.a. hvordan skelner man hvis kunder der er hvilke firma og hvad med regnskabet. 

Hun mener at det er vigtig at skille tingene ad, da jeg ikke står / eller har mulighed for at stå registreret på et CVR/SE nr grundet private omstændigheder. 

Jeg vil høre om nogen her inden kender lidt til de udfordringer.

BH Annette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

SE nummer går at man kan skille ting klart og skal - der der er to regnskaber og 2 momsregnskaber og alt

Det som jeg ikke kan se virke er at i jo er TO = et defacto I/S men kører det skatte og ansvarsmæssigt i venindens enkeltmands

Jeg synes det er noget der kan give problem med både skat af resultat og hæftelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ejer en andel af den nye virksomhed, så har du pligt til at stå registreret som medejer i de offentlige registre. At det er uheldigt i forhold til dine private forhold er sådan set sagen uvedkommende.

Hvis du ikke kan eller må eje en andel, så skal I gribe det an på en anden måde. Så skal din veninde stå som 100% ejer, og så skal du ansættes hos hende. Ansættelsen kan eventuelt ske på ren provisionsbasis.

Fra Søborg
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 07:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Mit spm går også ud på om det er en god løsning at vi får/har firma sammen (under SE NR) men at hun også selv kører sit CVR nr videre med hendes eget firma. Begge firmaer laver nøjagtig det samme. Så bliver vi på en måde lidt konkurrenter, tænker jeg?

Hun mener selv at det skal kører som ovenstående, da jeg ikke “må eje” eller blive registeret som selvstændig endnu.

Kan bare ikke gennemskue den form for firma hun fremlægger for mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Annette:

Tak for svar.

Mit spm går også ud på om det er en god løsning at vi får/har firma sammen (under SE NR) men at hun også selv kører sit CVR nr videre med hendes eget firma. Begge firmaer laver nøjagtig det samme. Så bliver vi på en måde lidt konkurrenter, tænker jeg?

Hun mener selv at det skal kører som ovenstående, da jeg ikke “må eje” eller blive registeret som selvstændig endnu.

Kan bare ikke gennemskue den form for firma hun fremlægger for mig.

nej det er ikke en god ide. I kan ikke være sammen og ikke sammen samtidigt. Hvis det skal køre i særskilt SE så skal det være hende der ejer - hverken mere eller mindre - og du kan så være lønnet ansat. Du kan ikke være "medejer" i hendes SE under hendes CVR
om HUN konkurrerer med sig selv i sit andet SE er op til hende - kan højst give lidt uklarheder - men du er ikke medejer og du må ansættes med løn - evt provision baseret på det SE indtægt eller andet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I øvrigt ville jeg personligt aldrig starte et I/S sammen med en person, som jeg ikke kender rigtig, rigtig godt og har fuld tillid til.

Husk lige at hvis I ejer virksomheden sammen, så hæfter du personligt for alle virksomhedens forpligtelser, også de forpligtelser som din kompagnon indgår uden din viden.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)