Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Negativ moms på store investeringer!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi står og skal foretage nogle store investeringer i produktionsmaskineri, og da vi er på halvårlig moms, er det cash flow mæssigt utrolig vigtigt hvornår vi kan få momsen tilbage.Vi sælger 100% til eksport så vi har intet at modregne i, og vi taler beløb der for os svarer til 4 måneders lønsum.

Er der muligheder for at få moms retur på ekstraordinære investeringer tidligt i en momsperiode eller er vi tvunget til at udskyde indkøbet til december?

Er der andre skattemæssige ting vi bør have med i betragtningerne - der har bl.a. været regler omkring ekstraordinære incitamenter som jeg ikke helt er klar over.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor så ikke overveje at komme på månedsafregning - eller lade en del af virksomheden delregistreres momsmæssigt og så lade den del komme på månedsregistrering, hvor der er eksport eller store investeringer......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Husker jeg helt galt - eller var der ikke engang, hvor firmaer faktisk kunne søge om at momsangive ekstraordinært og få moms retur- hvis de kunne påvise en eller anden stor investering, som engangs tilfælde, belastede dem med en voldsom købsmoms?

Ikke at jeg kan finde noget om det på nettet, så nok galt husket, men der ligger et eller andet i baghovedet?

Nå - med kun købsmoms lyder månedsmoms vel ikke dum (men ekstra arbejde med indberetning af eksport delen måske)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med månedsmoms er, at du kun kan skifte afregningsperiode enten 1. juli eller 1. januar, og skal varsle SKAT det, senest 1 måned før starten på ny afregningsperiode.

Så det kan ikke bruges til en her-og-nu løsning.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Husker jeg helt galt - eller var der ikke engang, hvor firmaer faktisk kunne søge om at momsangive ekstraordinært og få moms retur- hvis de kunne påvise en eller anden stor investering, som engangs tilfælde, belastede dem med en voldsom købsmoms?

Ikke at jeg kan finde noget om det på nettet, så nok galt husket, men der ligger et eller andet i baghovedet?

Det lyder logisk at der ville være det, men jeg ved heller ikke om det er muligt.

Som jeg husker blev der enten af Thorning eller Løkke regeringen lavet specielle regler for afskrivninger på eks. maskiner, men husker ikke om det var en afskrivningsprocent over 100 eller der var modregning i virksomhedsskat, men der var ting der skulle forbedre cashflow af investeringer som jeg husker det.

Er det bare min våde drøm eller husker jeg rigtigt?

Cookie - John Hannover:

Nå - med kun købsmoms lyder månedsmoms vel ikke dum (men ekstra arbejde med indberetning af eksport delen måske)

Bortset fra at det meget let kan hindre rejser i salgs og markedsføringsøje, så er der ingen tvivl om at månedsafregning er det rigtigste når vi er gearet til at håndtere det. Du har iøvrigt også krav om månedlige listeangivelser uagtet at du har halvårsafregning, men det giber bare en ekstra administrativ opgave der skal gøres på bestemte tidspunkter som ikke er dikteret af forretningen.

Det er ikke en løsning nu men det vil være fornuftigt fremadrettet.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:

Som jeg husker blev der enten af Thorning eller Løkke regeringen lavet specielle regler for afskrivninger på eks. maskiner, men husker ikke om det var en afskrivningsprocent over 100 eller der var modregning i virksomhedsskat, men der var ting der skulle forbedre cashflow af investeringer som jeg husker det.

Er det bare min våde drøm eller husker jeg rigtigt?

Der var for nogle år siden mulighed for et ekstra 15% tillæg på anskaffelsessummen, ved køb af maskiner og lignende. 

Den ordning var midlertidig og ophørte omkring 2014.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)