Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uden Moms

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er blevet tilbudt et job hos en bekendt. han har et bosted som er uden moms. jeg skal så lave et cvr. nr så jeg sender regning efter udført job.

så er det; skal jeg betale moms i mit nye job, da det jo er moms frit?
(arbejder for Kommune)
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sirhans:
Jeg er blevet tilbudt et job hos en bekendt. han har et bosted som er uden moms. jeg skal så lave et cvr. nr så jeg sender regning efter udført job.

så er det; skal jeg betale moms i mit nye job, da det jo er moms frit?
(arbejder for Kommune)

Det lyder ikke lovligt, da det lyder som et fast ansættelsesforhold, hvis din bekendte er din eneste kunde i den virksomhed du opretter, og du så arbejder fuldtid der, så er det at betragte som et fast lønnet ansættelsesforhold, og du kan derfor ikke gøre brug af fradrag vedrørende en virksomhed.

Ligeledes laver du selv en virksomhed og sælger din service, så skal du betale moms af det du sælger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sirhans:
Jeg er blevet tilbudt et job hos en bekendt. han har et bosted som er uden moms. jeg skal så lave et cvr. nr så jeg sender regning efter udført job.

så er det; skal jeg betale moms i mit nye job, da det jo er moms frit?
(arbejder for Kommune)

1) Hvis det er et job, skal han ansætte dig. Hvis det er freelance, er det ikke et job, da du bedriver selvstændigt erhverv. 

2) At han ikke betaler moms, har intet med din fakturering at gøre. Det må komme an på en konkret vurdering ud fra udført arbejde og virksomhedsform, samt omsætning, om du skal svare moms. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i konstruktionen er gal - han skal ansætte hvis det er et job og du skal i alle fald ikke stifte selskab men max personlig virksomhed. Du skal fakturere med moms da det du udfører vel for dig er momspigtig aktivitet - men det er en voksende uskik at arbejdsgivere kræver at deres ansatte skal stifte virksomhed og der kan være klare skatte faldgrupper i det - ex at folk tager skattefri kørsel hvor det er befordring osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg takker for svar,
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

@John ikke umiddelbart enig med dig om momsen (afhænger så af hvad der leveres).

Momslovens § 13 fritager bosteder for moms. Det betyder, at leverer sirhans en momsfri ydelse(r) ikke kan fratrække den indgående moms, som vedrører den momsfri ydelse. Disse momsudgifter indregnes så typisk i taksterne for den ydelse, kommunerne køber af private. Princippet er at skabe lige konkurrence mellem en privat og offentlig leverandør.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sirhans:
Jeg er blevet tilbudt et job hos en bekendt. han har et bosted som er uden moms. jeg skal så lave et cvr. nr så jeg sender regning efter udført job.

så er det; skal jeg betale moms i mit nye job, da det jo er moms frit?
(arbejder for Kommune)

Du er nød til at fortælle hvad det er for et job du skal udføre på bostedet?

 

Ellers vil alle svar du får omkring moms være baseret på gætværk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

@John ikke umiddelbart enig med dig om momsen (afhænger så af hvad der leveres).

Momslovens § 13 fritager bosteder for moms. Det betyder, at leverer sirhans en momsfri ydelse(r) ikke kan fratrække den indgående moms, som vedrører den momsfri ydelse. Disse momsudgifter indregnes så typisk i taksterne for den ydelse, kommunerne køber af private. Princippet er at skabe lige konkurrence mellem en privat og offentlig leverandør.

du har da helt ret - hvis det er ex undervisning eller andet momsfrit så er det jo det hele vejen - udgik fra det var noget håndværk men er selve ydelsen momsfri fra Sirhans så er det jo uden salgsmoms og uden tilsvarende købsmoms fradrag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal lave pædagogisk arbejde, opsyn / aktivering med beboerne
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

sirhans:
Jeg skal lave pædagogisk arbejde, opsyn / aktivering med beboerne

Og med det svar følger spørgsmålet; har du overhovedet nogen økonomisk risiko i forhold til det alternativ hvis du var ansat som lønmodtager?

 

Eksempel; bliver du afregnet pr. time (på samme måde som en lønmodtager)?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)