Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform og skat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle!

Jeg er i færd med at starte akupunktur klinik og har brug for råd. Jeg er usikker på valg af virksomhedsform ift. mindst mulig skattebetaling. Vi er 2 til at starte virksomheden, men den anden part (kæresten) vil agere assistent/regnskabsfaglig. Målet er max. muligt fælles indtægt.

Jeg kom derfor i tvivl om det vil være billigere at aflønne den ene af os over driften i en enkeltmandsvirksomhed, eller starter et I/S som vi ejer i fællesskab?

Jeg håber i vil hjælpe til!

Hilsen Kvies
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kvies:
Jeg kom derfor i tvivl om det vil være billigere at aflønne den ene af os over driften i en enkeltmandsvirksomhed, eller starter et I/S som vi ejer i fællesskab?
- det burde føre til samme skat - men jo forskellige ejerforhold - herunder specielt i I/S jo personlig SOLIDARISK hæftelse som jo ikke er så sjov - og det med kæreste gør det ikke bedre.

Alternativerne til de to valg kunne være ApS (eller IVS) som selskab men det giver flere faste omk mod til gengælde ikke direkte personlig hæftelse http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og der igen - enten som begge ejere eller en ejer og en ansat - men som nævnt koster det lidt mere som du ser i linket i forhold til personlig virksomhed og skatten kan være mindre fordelagtig hvis du/ I skulle få underskud i starten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John!

Tusinde tak for dit svar. Vi er ikke så bekymrede for den personlige hæftelse, eftersom vi faktisk ikke rigtig har nogle udgifter knyttet til opstarten, eller driften som så. Et par flere hurtige spørgsmål.

Er det administrative lige så simpelt i et I/S som i en enkeltmandsvirksomhed, hvis nu vi vælger beskatning af personlig indkomst?

Ligeledes, kan du anbefale et regnskabsprogram som er let for begyndere? Til at holde styr på indtægter og udgifter som skal føres over driften.

Beklager min uvidenhed, dette er sågar efter en lang omgang googling.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kvies:

1 Er det administrative lige så simpelt i et I/S som i en enkeltmandsvirksomhed, hvis nu vi vælger beskatning af personlig indkomst?

2 Ligeledes, kan du anbefale et regnskabsprogram som er let for begyndere? Til at holde styr på indtægter og udgifter som skal føres over driften.

1 ja det er samme regnskab - og med mindre i aftaler andet i ejeraftalen som VIGTIG http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html så er eneste andet at begge udfylder udvidet selvangivelse med halvt overskud hver

2 ja www.dinero.dk som både findes i momsudgave og uden moms

og så evt overvej at læse Introduktion til Regnskab - og EVT fradrag 2018 - Første giver jeg langt mere forståelse hvis I selv vil føre regnskabet og den anden viden om fradrag i kan komme til at være i kontakt med http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt hæftelse betyder du sætter hus,bil,båd og hvad i ellers ejer i spil.

Det er ikke så meget hvad du har af udgifter i starten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Personligt hæftelse betyder du sætter hus,bil,båd og hvad i ellers ejer i spil.

Det er ikke så meget hvad du har af udgifter i starten

jeps - men trådstarter synes at ville sige at der ikke er udgifter der skaber underskud lige meget hvad - og så er der ikke sat noget på spil - og så skal det næste være om der er risiko for sagsanlæg osv der ikke kan forsikres, men det er jo fornuftogt nok at vurdere, om der er udgifter i start og som han skriver, ved drift - som kunne føre til større underskud, eller om det er en type konsulent der reelt ikke binder sig til udgifter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pas på eventuel huslejekontrakt for klinik.
Hvis det er personlig hæftelse, og der er MEGET lang opsigelse, så kan det koste jer rigtig dyrt hvis I lukker efter f.eks. 2 år, men så skal betale husleje af privat-penge de næste år.
Jeg skriver det, fordi en lokal behandler kom galt afsted på den måde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)