Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For meget udbetalt løn igennem 24 måneder?

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Kenneth Jønsson:

Generelt er du bare en mega dårlig leder, som ikke har styr på noget som helt i din virksomhed. At du så giver dine medarbejdere skylden (bogholderen) over dine manglende evner som leder, gør det ikke bedre.

Nu har jeg skrevet tidligere at jeg hverken er lederen eller ejeren, jeg er ven af ejeren og hjælper med at rydde op, vel ikke at det er så vigtigt, men jeg vil nu godt forsvare ejeren, han er god til at sælge, lede sit team osv. osv. 

Det bruger han 60+ timer om ugen på, så er det vel okay at udlicitere lønudbetalinger, bogholderi osv.? 

Jeg forstår pointen selvfølgelig, men synes ikke det er helt så sort hvidt, micromanagement er jo ikke holdbart synes jeg, man skal have tillid til at ens medarbejdere gør deres job ordentligt, det hele blev jo også opdaget, nogle gange kan fejl dog løbe et stykke tid inden de bliver opdaet, det tror jeg ikke har noget med at være "en mega dårlig leder" som du skriver at han er, jeg er uenig.

Så du mener ikke man kan være en god leder og have egen virksomhed, bare fordi man ikke er god som bogholder? Det synes jeg ikke er retfærdigt, man kan vel ikke alt i hverken, man må ansætte folk til ting man ikke selv kan, sådan må det nu engang være, og fejlene blev jo opdaget, lidt sent det giver jeg dig ret i, men det jo så en vigtig fremtidig lærestreg til at kigge nærmere på detaljerne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår dig Donatello uanset du var ejer eller her er ven med. Det er heller ikke rimeligt at skælde voldsomt på ejeren for manglende styring ved momsfejl og lønfejl i bogholderiet. Det er derimod rimeligt at påpege, at det er ejerens ansvar, at sikre forsvarligt bogholderi og korrekt moms/lønninger dermed på en eller anden led, er ejerens ansvar MEN

Jo der er givet masser af ejere som er gode til ex salg og produktion, men elendige til økonomi styring og som derfor er helt i hænderne på bogholderiet. Det kunne så være en anledning til at sige, at når man kommer op i en vis størrelse, og som her har en del ansatte, så kunne en kontrol af bogholderi for "momssandsynliggørelse" og andet være en god ide.

Den del svigter så ofte, fordi man fravælger en hver form for revision, og heller ikke som minimum erstatter det med anden gennemgang. Momsen havde ejer selv næppe nogen siden opdaget - lønnen måtte være let at opdage, hvis ejer bare havde haft regel om, at han skulle godkende den og så nogle lønsedler, for har ejer lavet kontrakt om at de ansatte ikke fik tillæg - så ville ejer se de tillæg let. 

Jeg ved ikke hvad det er i de ansattes kontrakt der siger de ikke får de tillæg. Man kan ikke ved ansættelse forpligte nogen til ikke at måtte melde sig i fagforening - og dermed har jeg svært ved at se hvordan, man kan sige de så ikke - hvis de gør det, skal følge den overenskomst der ligger, for det ville skabe store vanskeligheder 
Det at der i kontrakt skulle stå de IKKE får tillæg (ville være meget mystisk i en kontrakt at skrive de IKKE får et eller andet) eller værre - at de evt ikke må være i fagforening, er måske i sig selv en leder der ikke selv burde have stået for kontrakter

Jeg holder med dig så langt, at det er synd for ejeren at hans firma taber penge på det her (momsen KAN jo reddes en del tid tilbage men ændrer så resultat også - til det bedre da udgift nu byttes til købsmoms)

Det er bare ikke det samme som at støtte, at det er bogholderen der nu skal fyres uden lovpligtige varsler. Dels fordi der ikke er begået noget strafbart - blot måske været dårlig bogholder - dels fordi den med forbud mod tillæg og måske fagforening MÅSKE ikke holder, og hvad ved vi, måske har de ansatte meldt sig i fagforening - måske har fagforeningen skrevet til firmaet og bogholderen taget sig af det - og lederen stadigt haft næsen i salgs og produktionssporet.

Jeg tror - heller ikke fremadrettet, at man bare lige kan tage de tillæg som folk har haft (og som hører til overenskomst for den fagforening der normalt dækker området) bort igen. 

Det er svært at tro at det ikke skaber så meget ballade, at alle går i fagforening for at bevare de tillæg - og så har vi blokader og andet skæg.

Ejeren må nu skaffe sig en god "anden-mand" - kunne stadigt være en bogholder med samtidig HR erfaring, men nu skal der virkeligt udvælges og stilles krav - og det er ikke sikkert ejeren selv kan det.

Ejeren skal til en god revisor - få dennes bedømmelse af bogholderens momsfejl og MULIGE svigt med lønnen - og få en afgørelse af, om man TØR tilbageholde løn (meget dyrt hvis det kikser) og hvorledes momsen kan korrigeres sammen med resultatet og så kontakte en HR kyndig for lønningerne - og hvis fagforeninger maser på, hvis ejer vil ændre løn fremover, overveje medlemskab af dansk arbejdsgiverforening

god vind med det John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

...

Den del svigter så ofte, fordi man fravælger en hver form for revision, og heller ikke som minimum erstatter det med anden gennemgang. Momsen havde ejer selv næppe nogen siden opdaget - lønnen måtte være let at opdage, hvis ejer bare havde haft regel om, at han skulle godkende den og så nogle lønsedler, for har ejer lavet kontrakt om at de ansatte ikke fik tillæg - så ville ejer se de tillæg let. 

Jeg ved ikke hvad det er i de ansattes kontrakt der siger de ikke får de tillæg. Man kan ikke ved ansættelse forpligte nogen til ikke at måtte melde sig i fagforening - og dermed har jeg svært ved at se hvordan, man kan sige de så ikke - hvis de gør det, skal følge den overenskomst der ligger, for det ville skabe store vanskeligheder 
Det at der i kontrakt skulle stå de IKKE får tillæg (ville være meget mystisk i en kontrakt at skrive de IKKE får et eller andet) eller værre - at de evt ikke må være i fagforening, er måske i sig selv en leder der ikke selv burde have stået for kontrakter

...


Det er bare ikke det samme som at støtte, at det er bogholderen der nu skal fyres uden lovpligtige varsler. Dels fordi der ikke er begået noget strafbart - blot måske været dårlig bogholder - dels fordi den med forbud mod tillæg og måske fagforening MÅSKE ikke holder, og hvad ved vi, måske har de ansatte meldt sig i fagforening - måske har fagforeningen skrevet til firmaet og bogholderen taget sig af det - og lederen stadigt haft næsen i salgs og produktionssporet.

Jeg tror - heller ikke fremadrettet, at man bare lige kan tage de tillæg som folk har haft (og som hører til overenskomst for den fagforening der normalt dækker området) bort igen. 

Det reelt interessante her kunne jo være hvorvidt bogholderen ligeledes har givet sig selv tillæg? Det er vel reelt det eneste sted der kan kigges med alvor på noget konkret. De ansatte ville jeg ikke turde røre, med mindre det naturligvis er af en væsentligstørrelse for meget. Men afhængigt af branche, må vi nok bare konstatere, at det er de færreste i dag som rent faktisk kan kende op og ned på deres egen lønseddel.

Nu kommer så alt gætværket, for jeg ville ikke mene en virksomhed var forpligtet af en overenskomst, med mindre de har tiltrådt den. Såfremt situationen skulle være, at bogholderen har indgået i denne dialog med en evt. fagforening pga. ansattes indmeldelse i pågældende, så vil denne vel reelt have overtrådt sit mandat til hvad denne må påtage af forpligtelser på virksomhedens vegne. Men det er jo alene rent gæt værk...

Jeg vil næsten antage jf. svar i tidligere tråd, at ejeren havde troet, han havde en revisor som kontrollerede dette - men af han af hensyn til prispres, alene har modtaget "opstilling af regnskab", som desværre ikke givet meget sikkerhed... Det er jo desværre dårlig rådgivning fra revisorens side. Jeg går ud fra virksomheden har modtaget et aftalebrev fra denne, som angiver ansvarsfordeling mv. ?

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Såfremt situationen skulle være, at bogholderen har indgået i denne dialog med en evt. fagforening pga. ansattes indmeldelse i pågældende, så vil denne vel reelt have overtrådt sit mandat til hvad denne må påtage af forpligtelser på virksomhedens vegne. Men det er jo alene rent gæt værk
det er jo gæt men det tror jeg slet ikke heller er tilfældet - at bogholderen har underskrevet en overenskomst.
Det som ofte sker er, at de ansatte går til bogholderiet og siger-  "elektrikere skal jo endeligt have det faste strøm-tillæg - se selv her "loven" og så lægges en overenskomst frem - og så gives tillægget. Det er naturligvis galt, men ikke forbrydelse eller overtrædelse af mandat i en grad der kan give ret til bortvisning

Det er helt alm at de ansatte går til bogholderiet med - HEJ jeg har ikke fået mine feriepenge, HEJ jeg skal holde 6 ferieuge (uden det er del af det de faktisk har ret til) - HEJ vi skal have tillæg for forskudt arbejdstid - se her (og frem med en overenskomst eller andet) og hvis ikke der er tæt kommunikation mellem ejer og bogholder, så kan tingene ske - fordi bogholderen mener denne jo bare overholder "loven" og lederen ikke normalt er inde over den type ting.

vh John Hannvoer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Læs denne artikel om emnet!

https://dm.dk/PolitikOgPresse/nyheder/2017/Marts/Sjusk

Fra artiklen:

"Derfor måtte medlemmet bide i det sure æble og betale pengene tilbage."

Jeg ringede i dag til gratis advokathjælp og udgav mig for at være en af de ansatte, bare for at høre om jeg ikke kunne beholde pengene i ekstra løn fra de her tillæg. Jeg ventede længe og der blev slået op i en masse love går jeg udfra.

Jeg blev så spurgt; "du har skrevet under på at du ikke har nogen overenskomst?" og "og der står ikke noget om tillæg i din kontrakt?" Jeg svarede så det som er rigtigt, medarbejderne har jo skrevet under på det, og der står intet om tillæg, som pludselig blev lagt på fra den ene lønseddel til den anden.

Jeg fik så af vide at min arbejdsgiver har ret til at kræve pengene tilbage, da jeg har vidst jeg ikke var berettiget til det her tillæg, så de ville ikke hjælpe! Så jeg kan ikke se de ansatte kan beklage sig, advokater vil ikke engang hjælpe dem, men mener vi er berettiget udfra juraen til at kræve pengene tilbage!

Det samme står i et hav af artikler, så forstår simpelhen ikke al den her blødsødenhed om at det kan ikke være rigtig, man får noget man ikke har haft krav på, det gør sgu da ikke at man bare kan beholde det! Det er da om noget amoralsk! 

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er din ven afhængig af sine ansatte. Vil jeg nok passe på med den tilgang du har.

Du kan ikke bare holde noget tilbage af deres løn, hvis de er uenige i din vens udlægning. Så skal den i retten, og der kan det sagtens være at de ansattes fagforening støtter dem, og kører sagen for dem. Er din ven klar til en dyr retsag, som han kan risikere at tabe, at ikke have nogle ansatte mere.. Der er jo gode tider, og fuld beskæftigelse, så de kan sikkert sagtens finde et andet sted.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Donatello:

Det samme står i et hav af artikler, så forstår simpelhen ikke al den her blødsødenhed om at det kan ikke være rigtig, man får noget man ikke har haft krav på, det gør sgu da ikke at man bare kan beholde det! Det er da om noget amoralsk! 

Hør engang: VI ER FULDSTÆNDIGT LIGEGLADE med din virksomhed eller den du repræsenterer.
Du spørger os og vi svarer.
Faktum er, at hvis du groft sagt tager røven på dine medarbejdere, så skal du også bare regne med, at de skrider.
Der er ingen, der snakker om blødsødenhed, men hvordan pokker ville du selv reagere, hvis du igennem flere år havde modtaget det, som du troede var din løn - og pludselig kommer arbejdsgiver og kræver tilbage? Mit gæt er, at din loyalitet på et splitsekund ville forsvinde og du ville overveje din fremtid hos den arbejdsgiver.
Hvis du har så lidt empati og forståelse for medarbejdernes ve og vel, så er du måske ikke den rette til at håndtere dette ømtålige spørgsmål.
Over and out - jeg gider ikke bruge mere tid på at hjælpe en, der sætter business over mennesker.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Donatello:

Læs denne artikel om emnet!

https://dm.dk/PolitikOgPresse/nyheder/2017/Marts/Sjusk

Fra artiklen:

"Derfor måtte medlemmet bide i det sure æble og betale pengene tilbage."

Jeg ringede i dag til gratis advokathjælp og udgav mig for at være en af de ansatte, bare for at høre om jeg ikke kunne beholde pengene i ekstra løn fra de her tillæg. Jeg ventede længe og der blev slået op i en masse love går jeg udfra.

det var dog fandes som du ringer og skriver og udgaver dig for noget du ikke er - Hold nu op mand og fortæl så os hvem du er anonyme mennesker

Du virker som en ren troll

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Donatello:

Læs denne artikel om emnet!

https://dm.dk/PolitikOgPresse/nyheder/2017/Marts/Sjusk

Fra artiklen:

"Derfor måtte medlemmet bide i det sure æble og betale pengene tilbage."

Jeg ringede i dag til gratis advokathjælp og udgav mig for at være en af de ansatte, bare for at høre om jeg ikke kunne beholde pengene i ekstra løn fra de her tillæg. Jeg ventede længe og der blev slået op i en masse love går jeg udfra.

Jeg blev så spurgt; "du har skrevet under på at du ikke har nogen overenskomst?" og "og der står ikke noget om tillæg i din kontrakt?" Jeg svarede så det som er rigtigt, medarbejderne har jo skrevet under på det, og der står intet om tillæg, som pludselig blev lagt på fra den ene lønseddel til den anden.

Jeg fik så af vide at min arbejdsgiver har ret til at kræve pengene tilbage, da jeg har vidst jeg ikke var berettiget til det her tillæg, så de ville ikke hjælpe! Så jeg kan ikke se de ansatte kan beklage sig, advokater vil ikke engang hjælpe dem, men mener vi er berettiget udfra juraen til at kræve pengene tilbage!

Det samme står i et hav af artikler, så forstår simpelhen ikke al den her blødsødenhed om at det kan ikke være rigtig, man får noget man ikke har haft krav på, det gør sgu da ikke at man bare kan beholde det! Det er da om noget amoralsk! 

du ender med at gøre alle sure. Du er sgu nok ikke vennen der spørger men nok mere ham der har lavet fejl - og du vil ikke høre svarene. 


Du fatter ikke, at hvis du er arbejdsgiver har du pligter

Du fatter kke, at hvis du som arbejdsgiver laver en fejl som din medabejder ikke meget lett åbenlyst man se er en fejl, og betaler for meget, så bruger din medarbejder den løn - og får lovet lån og huskøb og andet på basis af DIN fejl

Det er DIG (eller ham du påstår du repræsenterer der laver en fejl (eller mange) og så mener du, at du nu kan kræve penge folk har brugt i god tro tilbage

Stop nu dig selv inden kører for langt ud i skoven. Det her er for ringe rent ud sagt

Hvis du er vennen - eller hvis du er manden med fejlene så stop dig selv nu og få sat noget styring ind og lad være med at forfølge dine medarbejdere - bogholdere og folk du har betalt et eller andet for meget igennem flere år. Det er rent ud patetisk

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 03:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor er der ingen som holder sig til at flere medarbejdere i andre virksomheder har måttet betale tillæg tilbage de ikke var berettiget til? I skriver som om at der er overenskomst og at alle står i fagforening, så vidt jeg ved er de fleste ikke i fagforening, og der er ingen overenskomst.

Hvorfor farer I sådan op? Vi har jo loven på vores side, vores advokat og revisor siger fremgangsmåden er den som jeg lægger op til herinde. Jeg ville bare tjekke af med Amino, men det var da vist en fejl kunne jeg se, ingen forholder sig til gældende lovgivning.

Der finde utallige artikler på nettet om medarbejdere som er blevet dømt til at skulle tilbagebetale tillæg de uretmæssig havde fået!

Hold nu op med alt det der at det kan de ikke vide, hvis du pludselig får et tillæg på 8 % til din løn ud af det blå, så mener I bare at det er man da I god tro i at mene man er berettiget til? Selvom ingen aftale forelægger for det nye tillæg der er opstået ud af det blå? Get Real siger jeg, forstår ikke sprogbruget om at man er ussel fordi man ønsker at bibeholde den indgåede aftale som er underskrevet ved ansættelsen?

Var det det anden vej rundt, ville I så også bare mene det var ærgerligt, og at medarbejderne ikke skulle have de tillæg de ellers var berettiget til fordi vi havde glemt at give dem det? Come on...

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)