Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal - og kan jeg - oprette IVS? (foredrag og undervisning)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Jeg har læst med herinde nogle år, og sætter min lid til, at I kan hjælpe mig.

Jeg arbejder som gymnasielærer med god fast indtægt, som danser lige omkring topskatten. Det betyder, at det vil være dyrt for mig at arbejde mere end jeg gør i dag.

Ikke desto mindre har jeg mod på at arbejde mere. Jeg vil gerne holde foredrag (har jeg erfaring med), jeg vil gerne undervise på aftenskole (har jeg ikke erfaring med) og i det hele taget gerne samle arbejde op hvor jeg kan det indenfor dette spektrum.

Nuvel - her kommer mit spørgsmål.

1. Jeg bør vel egentlig oprette et IVS til dette formål, således jeg undgår at blive beskattet af indtægten som personlig indkomst? Hvis jeg så senere udbetaler det som udbytte, så skulle jeg kunne slippe billigere, såvidt jeg kan regne ud. Spørgsmålet er bare, hvor meget ekstra jeg skal arbejde før dette reelt kan svare sig - snarere end bare at æde topskatten.

2. Er I bekendte med, om aftenskolearbejde via AOF (og lignende) er kompatibel med selskabsformen IVS. Jeg ved, at Folkeuniversitet og lignende accepterer at fakturere til selskaber, men de andre er jeg i tvivl om.

Håber I kan hjælp. Gode råd modtages med kyshånd.
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Adjunkt86:
1. Jeg bør vel egentlig oprette et IVS til dette formål, således jeg undgår at blive beskattet af indtægten som personlig indkomst? Hvis jeg så senere udbetaler det som udbytte, så skulle jeg kunne slippe billigere, såvidt jeg kan regne ud. Spørgsmålet er bare, hvor meget ekstra jeg skal arbejde før dette reelt kan svare sig - snarere end bare at æde topskatten.

Skat på udbytte er 27% op til 52.900 (det dobbelte hvis du er gift). Holder du udbyttet inden for grænsen ender det efter selskab- og udbytteskat samlet på ca. 43% af din indkomst. Spørgsmålet er om det kan svare sig i forhold til det ekstra administration der kommer. 

Jeg kender en lærer på FOF som kører det gennem virksomhed.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej adjunkt,

Nu ved jeg ikke hvad gymnasielærere sparer op til pension, men du kunne overføre alle pengene til først ratepensions-grænsen og dernæst til livsvarig livrente. Så er der ingen skat og du får en fed pension senere.

Bare et forslag. Der kommer sikkert flere gode.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Adjunkt86:
Er I bekendte med, om aftenskolearbejde via AOF (og lignende) er kompatibel med selskabsformen IVS. Jeg ved, at Folkeuniversitet og lignende accepterer at fakturere til selskaber, men de andre er jeg i tvivl om

Det handler slet ikke om hvorvidt DE vil betale til et IVS men om hvorvidt det du udfører normalt ville være lønmodtagerarbejde og også ville blive set som sådan for dig - for så kan skatten ved at fakturere fra et IVS være over 100% + bod for evt at tage kørepenge frem for befordringsfradrag og meget andet - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  

Dertil kommer at før du har pengene i lommen er det jo stadigt topskat der spøger bortset fra måske 27% grænsen for udbytte - og IVS giver så udgifter - lovpligtig arbejdsskadeforsikring og bank koster let nogle tusinde og regnskabsprogram osv - Tænk let 5000 kr om året fast

Jeg ville hælde til Flemmings forslag - ind på rate og livrente og dermed i ly for topskat og evt kreditorer og evt senere formueskat (formentlig)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg plejer at sige til mine elever, at de skal "kill your darlings" når de skriver en opgave, og i forhold til at stifte et IVS til denne type aktivitet, så er det vist tilfældet her.

Jeg kan blive helt forarget over, at man næsten skal have en kandidatgrad i skatteret for at kunne forstå beskatning af selv elementære aktiviteter!

/Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Adjunkt86:

Jeg plejer at sige til mine elever, at de skal "kill your darlings" når de skriver en opgave, og i forhold til at stifte et IVS til denne type aktivitet, så er det vist tilfældet her.

Jeg kan blive helt forarget over, at man næsten skal have en kandidatgrad i skatteret for at kunne forstå beskatning af selv elementære aktiviteter!

/Martin

jo og tjo og jaa. Man kan jo bare skrive og bede skat om bindende svar - 450 kr. Helt mystisk er det måske ikke. Vi har jo en kildeskattelov som kører på at man betaler skat ved kilden. Her kunne så alle elektrikere, kontorfolk og skolelærere jo ellers - selv om de var alm ansatte så oprette et selskab - tage statens takst i kørsel - få fradrag direkte i indtægt for ting som ellers er ligningsmæssige fradrag og i mange tilfælde - gå ned uden at have betalt sin skat. 

Mange arbejdsgivere ville også elske det. Ingen opsigelsesvarsler ingen overenskomst, glem forsikringer, folk må selv klare sygdom og ferie og og

Hvis det så også blev til at alle var lønmodtagere op til topskat og derefter for samme type arbejde nu fakturerede fra et selskab - og nu ikke fik trukket skat men selv i masser af fald ville glemme at få betalt skat - så ville meget set meget anderledes ud - Jeg synes det er ret godt vi har sondringen og et kildeskattesystem og tror det beskytter rigtigt mange lærere, at kravet ikke er CVR for at blive ansat

Det er ikke så meget skat du skal tænke her - det er OM du er lønmodtager eller selvstændig og det kan du se kriterierne for i det link jeg lagde. De er faktisk ret simple og ellers - bindende svar fra skat koster vist 450 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tillægsspørgsmål: Foredrag via Folkeuniversitetet vil vil ikke være at betragte som lønmodtagerarbejde?

Det er i al fald ikke nær mit normale job!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Om du kan bruge det kan jeg ikke fortælle dig, men du kan jo prøve og læse denne artikel + vedhæftede sag og overveje i hvor høj grad det ligner dig, eller om der er væsentlige elementer, som adskiller sig: https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2018/momsnummer-ingen-garanti-for,-at-der-kan-arbejdes-paa-regning

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget ulig mig. Mit normale 7-15 job er naturligvis et lønmodtagerjob. Det er mine foredrag fra 19-21 i en anden by, jeg er mere i tvivl om! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Adjunkt86:

Et tillægsspørgsmål: Foredrag via Folkeuniversitetet vil vil ikke være at betragte som lønmodtagerarbejde?

Det er i al fald ikke nær mit normale job!

Det er ikke spørgsmålet - det er OM du er selvstændig med selvstændig risiko som i mit første link. Man kan da have 5 forskellige lønmodtager arbejder samtidigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)