Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn trækkes fra i Skat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 06:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Syntes jeg læste på skat at en ny lov pr 1 Jan 2018 gjorde at der nu var flere personaleudgifter som man kunne trække fra helt tilbage til 2008.

Men hvordan er det med den løn som jeg sidste år betalte til medarbejdere, skulle den være fratrukket mit resultat på selvangivelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke klar over hvad det lige skulle være for personaleudgifter - og da slet ikke med fratræk bagud - det må du forklare nærmere.

Lønnen til medarbejderne? Du fører vel forhåbentlig regnskab og vel forhåbentlig i et regnskabsprogram. Al løn har du så forhåbentlig indberettet til skat og tilbageholdt skat for dine medarbejdere, indbetalt til ATP/Barsel osv?

Så er alle disse ting jo udgifter for dit firma helt som alle andre udgifter og dermed reducerer de naturligvis dit resultat som du bruger på selvangivelsen

Hvis du er virksomhed (og ikke et selskab) så er det gældende for alle dine ansatte som du har indberettet korrekt løn til skat for - men ikke dig selv, da dine egne hævninger i virksomhedsform IKKE påvirker dit resultat men bogføres på mellemregning i status - med mindre du bruger VSO som personlig virksomhed

Du bør nu nok kontakte en online bogholder og få gennemset dit regnskab og din selvangivelse - Lige umiddelbart ville jeg ringe til www.regnskabsskolen.dk og høre om du må sende materialet ind og hvad de skal have for at optimere alt.

Overvej også stærkt at lære langt mere om at føre regnskab i min letlæste bog Introduktion til Regnskab - OG hvis du søger efter fradrag, herunder de gældende 2018 regler for ansatte og personaleudgifter samt ialt mere end 70 af de vigtigste fradrag gennemgået letforståeligt - en af de to bøger du ser i LINK HER

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Mon ikke det er denne som trådstarter har tænkt på....

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196907

jo givet. Jeg må erkende jeg ikke ud af den ændring kan se hvad det specifikt var den ændrede i forhold til at løn jo trækkes fra - og altid har været fradrag i indtægten for alm lønudgift - og

Hvorfor mon - når jeg lige prøver at se den i sammenhæng med 8 M _ så¨står 8 N som - ophævet https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=183458 
Er det fordi retsinformation ikke opdaterer eller?

I alle fald - hvad var selve ændringen her ?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en udløber af Højesteret sagde, at der i statsskatteloven ikke var hjemmel til fradrag for lønudgifter afholdt for etablering af ny virksomhed. Det har man så givet hjemmel til i ligningsloven.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det er en udløber af Højesteret sagde, at der i statsskatteloven ikke var hjemmel til fradrag for lønudgifter afholdt for etablering af ny virksomhed. Det har man så givet hjemmel til i ligningsloven.

Det er helt korrekt. 

Fradrag jf. Statsskattelovens grundregel drejer sig om "erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten", men gives ikke til erhvervelse af selve indkomstGRUNDLAGET.

Den typiske sondring har været, at man ikke kan fratrække udgifter til en grunduddannelse - f.eks. at læse Cand.Merc.Aud - men godt kan fratrække udgifter til supplerende kurser - fx. ændringer i skattelovgivningen i 2018.

Det gav så problemer da bl.a. Arbejdernes Landsbank var i proces med at overtage nogle af resterne fra Roskilde Bank. De udgifter de afholdt gik faktisk til at etablere indkomstgrundlag, hvilket der ikke er fradrag for. Det groteske blev dog, at SKAT også ønskede at lønudgiften til nøglepersonerne i processen - herunder topdirektøren - skulle fordeles på drift af banken (MED fradrag) hhv. etablering af nyt indkomstgrundlag (UDEN fradrag). 

Da protesterede store dele af erhvervslivet. Det er normale aktiviteter i en virksomhed at drøfte muligheder for etableringer, sammenlægninger, opkøb mv.  Det er derfor urimeligt at der ikke skal være fradrag for den del af lønnen der kan henføres til sådanne aktiviteter. Det vil i givet fald også medføre en meget stor registreringsbyrde.

Det er på den baggrund at denne ændring er kommet. 

Nu kan virksomheder som Arbejdernes Landsbank fratrække hele direktørens løn, uagtet at direktøren faktisk har anvendt noget tid på at arbejde med mulig etablering af nyt indkomstgrundlag. 

http://www.hoejesteret.dk/hoejesteret/nyheder/Afgorelser/Pages/Loenudgifttilvirksomhedskoebvarikkefradragsberettiget.aspx 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

tak begge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)