Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed, kan jeg købe udstyr fra mig selv? Hvordan!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Goddag!

For næsten et år siden begyndte jeg at overveje at blive selvstændig, jeg købte diverse udstyr, abonnementer til software og online services. Jeg besluttede mig for ikke at starte virksomhed før jeg havde den første kunde i hus. Og nu har jeg så fået min første kunde og det giver mening for mig at starte virksomhed.

Men hvad med de udgifter jeg har haft i den foregående periode, mens jeg forsøgte at etablere mig? Er der mulighed for at trække dem fra nu? Hvordan fungerer det rent praktisk? Kan jeg købe udstyr fra mig selv, og dermed overføre det til virksomheden?

Jeg kan også forstå at man skal overveje hvor meget man bruger udstyr privat og hvor meget i virksomheden, og læste et indlæg om at skat nok ikke "køber" at en telefon man har købt i sin enkeltmands virksomhed bliver brugt 100% i virksomheden. Men lige i mit tilfælde er det netop sagen, fordi jeg havde brug for et udenlandsk nummer der kunne fungere sideløbende med mit private nummer (uden at jeg hele tiden skulle skifte SIM kort). Personligt kan jeg også godt lide at holde fri når jeg holder fri, så det med at bruge mit private nummer i forbindelse med virksomheden, det går ikke.



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

john.mcdoy:

1

Hvad med de udgifter jeg har haft i den foregående periode, mens jeg forsøgte at etablere mig? Er der mulighed for at trække dem fra nu? Hvordan fungerer det rent praktisk?

2

Kan jeg købe udstyr fra mig selv, og dermed overføre det til virksomheden?

3
Jeg kan også forstå at man skal overveje hvor meget man bruger udstyr privat og hvor meget i virksomheden, og læste et indlæg om at skat nok ikke "køber" at en telefon man har købt i sin enkeltmands virksomhed bliver brugt 100% i virksomheden. Men lige i mit tilfælde er det netop sagen, fordi jeg havde brug for et udenlandsk nummer der kunne fungere sideløbende med mit private nummer (uden at jeg hele tiden skulle skifte SIM kort)

1 - Det kan du kun tage ind ved at etablere dig med en startdato der dækker den periode - når vi taler udgifter der ikke har med konkret køb af aktiver og udstyr - som så ikke er taget i brug privat (og heller ikke af skat generelt altid formodes at være det - se pt3) Er det egentlige stiftelsesomk kan de ikke fradrages heller

2

Ja - her skal du være omhyggelig med at dokumentere en markedsværdi for hver sag og du skal så absolut heller ligge i under kanten end over, da du ellers kan ses som tagende uretmæssigt fradrag

3

Det hjælper dig ikke med den argumentation at du har en anden telefon i hjemmet, at du ikke vil blande og og og. Skats regel er, at så snart en telefon tages med hjem af ejeren, så er det rådigheden der udløser skatten (samme med hvidpladebil) Det er for at undgå disse diskussion om at jeg skam ikke bruger xx og jeg har en anden yy. Det er en rådighedsbeskatning - 
Samme med det udstyr du køber af dig selv. Eneste aktiv du som ny køb kan tage fuldt fradrag for - hvis det er ting man normalt bruger selv private også, og som står i hjemmet er computer - hvor dog momsen altid skal deles - ofte 50/50 for at gøre det let
Alle andre ting, printer, printerpapir og og og  - alt som private normalt også bruger selv i hjemmet - skal deles for både indkøb (også det du evt køber af dig selv) og moms - i forhold til det du mener at kunne sandsynliggøre brugen - firma/privat procentmæssigt. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)