Hola Amino's Min hustru har i de sidste mange måneder arbejdet hårdt på at få en online møbelbiks op at stå. (www.1929.dk) - Ideen er at sælge top top top kvalitets replica'er af 1920-1940 tidens møbler til en god pris. Hendes tilgang til det er lidt anderledes end de fleste da hun selv får produceret hendes møbler i Kina, og dermed springer et par led over på vejen. Det gør at møblerne bliver helt exact som hun vil have dem, og der er styr på hele processen fra indkøb af råmaterialer til logistik mm. Det gør risikoen lidt større end ved brug af grossister/leverandører, men det var den eneste måde at få den rigtige kvali til den rigtige pris. Min kone er iøvrigt fra Kina og tidligere Kinesisk country manager fra Danware Data, og har derfor arbejdet med import/export fra fjernøsten i mange situationer. Bixen er lige gået online - og den første ordre kom allerede inden for 24 timer. Siden er der kommet et par ordrer mere - og det tyder på at blive en god forretning. Siden er end ikke færdig... Entry barriers tror jeg er ret høje (import/produktion/forhandling/kvalitetskontrol/osv. fra kina er ret kompliceret), but still - når noget funker er det vel kun et spørgsmål om tid før andre går igang. Derfor ønsker hun at sætte sig på så stor en del af markedet som muligt fra starten. Selvom det ville betyde en mindre avance pr solgte produkt. Tanken er allerede nu kommet til at lade andre få del i den kommende succes, spørgsmålet er hvad modellen burde være. - Skal det være en ren forhandler salg...med salg til eksisterende forretninger? - Skal det være en franchise model...hvad ville det egentligt kræve...hvad forventes der fra franchisetagers side...er dette en vej at gå? - Skal hun droppe tanken og investere tungt i markedsføring i håb om at hun kan få en 'heads start'? - Eller skal hun slå koldt vand i blodet, vente til hun har solgt for den første mio - og derefter begynde at tænke stort? Det sidste er jeg meget modstander af...selvom det jo lyder lidt rigtigt ;) Er der nogen her der har lidt input til situationen? :) Ditlev (ved iøvrigt ikke om det er fejlpostet under "salg, marketing og PR") |
Hej