Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil du støtte et borgerforslag om obligatorisk Nemkonto til erhverv?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som privatperson har man krav på at kunne få en Nemkonto uanset hvem man er, og hvilken historik man kommer med økonomisk. Det er nødvendigt for at du kan eksistere i et moderne samfund, at du kan modtage løn på en konto, ellers kan du ikke have et job, og derved har du ingen mulighed for at leve et almindeligt liv. 

Jeg synes det samme burde gælde for virksomheder. Det burde være obligatorisk for banker at oprette en en helt basalt Nemkonto med adgang til en netbank hvor man kan betale regninger i virksomheder. 

Man skal have en konto til sit selskab, men ingen er forpligtet til at give dig en, hvilket gør det umuligt for en gruppe af mennesker, at stifte et selskab. 

De fleste banker kræver at man skifter hele sit engagement til banken, hvis de skal lave en erhvervskonto. Men det er ikke altid  muligt, og det er ikke sikkert at hele pakken er attraktiv nok, hvorfor man så kan stå i en låst situation, uden nødvendigvis at have en problematisk økonomi. Der er selvfølgelig også dem der har en decideret problematisk historik, men en virksomhed kan jo være den eneste mulighed man har, for at tjene penge og komme tilbage på fode igen. Skal man ikke have mulighed for det? 

Jeg forstår godt at bankerne må have en forretning der kan hænge sammen, og derfor må der opkræves rimelige gebyrer for sådan en konto.
Bankerne skal heller ikke indgå risiko på det, derfor må bankerne indrette en basis-pakke, der ikke giver mulighed for misbrug, og hvor kunden betaler for brugen, fordi det ikke antages at det vil være muligt at tjene penge på kunden senere via forskellige bankprodukter.  
Du kan ikke ansøge om en konto i en bank før du har et CVR nummer, og hvis du indbetaler selskabskapitalen til advokaten, så kan selskabet ikke råde over kapitalen før det har en konto.
Særligt til IVS selskaber, dvs. de små spæde skridt, er der brug for at man kan regne med, at selskabet kan få en konto til sine penge. Det handler jo bare om at man kan råde over selskabskapitalen og at man kan modtage penge. Der kan sagtens være behov man har som virksomhed i forbindelse med at kunne modtage dankort eller andre ting, som man så ikke skal have mulighed for i basispakken, hvis det udgør en risiko.   
Når du er en privatperson har du krav på en Nemkonto, det bør virksomheder også have!

Jeg vil gerne lave et borgerforslag på det her, men det kræver først og fremmest at der er 3 medstillere, og for det andet, at der virker til at være en generel opbakning bag ideen. 

Så er der nogen der vil skrive under på sådan et forslag?

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Joachim Lykke Andersen:
Bankerne skal heller ikke indgå risiko på det, derfor må bankerne indrette en basis-pakke, der ikke giver mulighed for misbrug, og hvor kunden betaler for brugen, fordi det ikke antages at det vil være muligt at tjene penge på kunden senere via forskellige bankprodukter.

Det er svært. Hvis du f.eks. driver webshop med betalingsløsning, og du svindler kunden, er det banken som i første omgang hænger på charge back hvis din konto er tom. Selvfølgelig må det være banken som skal vurdere om de vil have dig som kunde i forhold til den sikkerhed du kan stille og din track record i banken.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

PashminaWear:
Det er svært. Hvis du f.eks. driver webshop med betalingsløsning, og du svindler kunden, er det banken som i første omgang hænger på charge back hvis din konto er tom.

Men den risiko relaterer vel mere til hvorvidt man bør kunne få en indløsningsaftale, gør det ikke? Og bliver folk ikke i visse tilfælde bedt om, af indløseren, at stille sikkerhed for netop disse situationer? 

// Joachim

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke at alle skal kunne starte et firma - og er derfor decideret i mod dit forslag.

Mindre djøfferi og love tak - lad markedet bestemme.

Hvis du mener der er behov for det, så start din egen bank til dette - så får du nok syn for sagen hvorfor bankerne ikke vil røre visse personers virksomheder med en ildtang!

REt beset er IVS for lavt sat. Hvilket ses af alle de IVSer som tvangslukkes. ApS er nok også lige i underkanten for folk, idet de mindst ressourcestærke også skal kunne betale for advokat, regnskab, bogholder, bankgebyr, momsindberette, erhvervsforsikring osv. Så Nej det er ikke en god ide at alle laver firma, specielt ikke enkeltmandsfirmaer , hvis ikke man har en god indtægt *med det samme* til at dække faste driftsomkostnigner.

Og du vrøvler når du siger at det er eneste måde for folk at komme på fode - det er omtrent den dårligste måde for folk at komme på fode. De påtager ret store faste omkostniger til administrationen uden at have den rette indkomst til at dette kan betale sig. Og hvem skal betale når det ikke lykkedes dem - det skal vi andre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim

Du bekæmper irreelle vindmøller og dit borgerforslag har ingen

gang på denne planet.

Dels kan du få en privat nemkonto og dels er kryptovalutaen

kommet for at blive.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

> Du kan ikke ansøge om en konto i en bank før du har et CVR nummer,

Dette er decideret forkert. Du kan ansøge og få din konto, hvor firmaet er under stiftelse, dette gælder både IVS og ApS

Dette kræver ikke advokat, og jeg har lige gjort det. Så indbetaler du til din konto, og frædiggør papirarbejdet med det offetnlige, hvorefter banken sender en email som bekræfter at ansvarlig kapital er indbetalt. For IVS kan du blot skrive du selv har pengene i en papkasse sålænge det er under 10.000kr hvis jeg husker ret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

@Jacob en privat adgang til nemkonto hjælper ikke dem der vil drive virksomhed i selskabsform. Ligesom der er fri adgang for bankerne til at nægte at en privat indlånskonto bruges til erhverv.

Du får næppe (endnu) SKAT til at udbetale eksempelvis negativ moms i en eller anden eksotisk kryptovaluta.....

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Banker er private firmaer, og private firmaer burde selv bestemme, hvem de vil handle med. De giver jo også kun en "Nem"Konto til private, fordi det er et lovkrav.

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele problematikken opstår fordi loven tvinger både private og erhverv til at skulle bruge en ydelse fra en privat udbyder.

Hvis der fra lovgiverens side er krav om at benytte nem-konto, bør de også lov sikre retten til en sådan konto.

Er jo også et problem for private, her er der dog pligt til at tilbyde en nem-konto til alle. Dem der så er uinteressante kunder får bare et dårligt tilbud med høje gebyrer.

Personligt mener jeg at hvis staten kræver nem-konto, skal staten også sikre adgang til en sådan, og på lige vilkår for alle. Ellers skal vi tilbage til at kontanter.
For mig handler det om at alle grundlæggende skal have samme rettigheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår problematikken men mener samtidigt det er stærkt problematisk i B2B at tvinge nogen til at handle med hinanden - Der kan være konkursryttere, folk i RKI osv som måske netop klogeligt ikke skal igang igen, men omvendt - ja jeg er lidt enig i, at der måske skal findes en nemKonto til alle

Det vil bare så være:

  1. En konto der altid skal stå penge på - den må aldrig kunne trækkes under 0
  2. En konto med et simpelt hævekort, ligesom når folk der har trukket over får et visaelektron o.l. som ikke er til at trække over med - men måske lidt pinligt
  3. En konto med forbud der rent praktisk virker, i forhold til Nets tilmelding. Det mener jeg er vanskeligt og vil kræve ny form og lovgivning. Årsag er, at man ellers ex kan tilmelde moms (o.a.) til automatisk betaling, og når moms så trækkes, så sker det uden bank og uden kunden - inden kan se det under kommende træk, det opstår over nat
  4. En konto som det er forbudt at knytte nogen form for betalingsløsning til - da betalingsløsning altid giver banken charge back krav, hvis kunder returnerer varer, og der ikke er penge nok på kontoen
  5. En konto, som banken må tage det for, som banken har som udgift ved driften af den + samme margin som på andre. Mener My banker engang ansatte ca 1600 kr som omk - som nok ville være startgebyr + noget løbende (drift at IT, indberetning til skat, hvidvaskkontrol mm koster jo penge)

Jeg tror ikke ret mange erhvervsdrivende har megen nytte af sådan en konto, der i princip kun er til, at kunder kan lave pengeoverførsler. Jeg tror det er lidt blålys, at det vil gavne ret mange 

Det er faktisk min erfaring (og jeg er i kontakt med supermange med bank issues) at hvis IKKE man står i RKI så kan man sagtens finde en erhvervskonto - problemet ligger i, at mange mener det skal være gratis, og det løses ikke af lovkrav på private virksomheder.

Pt hører jeg, at lunarway (som ikke er en bank men en app - der bygger på Nykredit og giver erhvervskonto netop i praksis har konto der opfylder mine 5 punkter - faktisk tager kunder der står i RKI ind - så længe der kun er EN ejer i virksomhed eller selskab (nok noget med kontrol besvær ellers)

Jeg vil ikke støtte borgerforslag - da jeg tror det dels vil være rent slag i luften og mest fordi jegikke føler mig sikkert på, det udformes så det står klart, at banker aldrig af staten skal tvinges til at tage en risiko B2B og dels at det står klart, at banker må tjene på det.

Personligt fatter jeg ikke, at ikke flere banker får lavet en konto type der overholder de 5 pkt - men de fleste siger, at det er pt 3 og 4 der er de store problemer, da aggressive betalingsløsniger - ofte blot tager kunder ind, hvis de bare har en CVR tilknyttet konto, og så står de med charge back de ikke idag kan forhindre. Der findes ikke en kontoform, som idag kan markeres som ulovlig for div betalingsløsinger at lave kunde forhold der får penge ind på kontoen - med charge back fra banken.

HVIS det her var let - så var der en eller flera af de ca 70 pengeinstitutter som lavede sådan en konto - tog 2000 kr for den og 100 kr per måned, og slog sig stort op på at de tog ALLE der kunne hvidvaskkontrolleres som eneste minimum

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)