Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerform, IVS og holding

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på vej som medinvestor i et selskab.

Selskabet blev stiftet sidste år som IVS og har med netop afsluttet regnskab begrænset bogført værdi p.t. (ca. 15.000).

Oprindeligt 3 ejere - A (70%), B(20%) og C (10%) - A har netop købt C ud for de 20.000 som denne oprindeligt har skudt ind for 10%. A har skudt kapital ind, mens B alene lægger arbejde. Så nu ejer A 80% og B 20%, begge i personligt regi.

Der skal gennemføres en kapitalforhøjelse hvor jeg lægger 100.000 og får 20% (i holding) og en anden investor lægger 75.000 og får 15% (i holding). I forbindelse hermed omdannes driftsselskabet fra et IVS til et ApS. A får 51% og B 14%

Kan A og B med fordel overføre deres nuværende andel til hver sit holding inden kapitalforhøjelse gennemføres? Og hvilken effekt får denne manøvre for dem?

på forhånd tak,

st.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtig melding John - med den strategi der ligger for virksomheden, taler meget for holding-struktur for alle 4 ejere.

Mit oplæg går mere på den optimale rækkefølge i processen og om der udløses beskatning for de 2 nuværende ejere, da det ikke er et salg af ejerandele, men en udvanding ifm. kapitalforhøjelse der sker.

St.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis A og B skal have et holdingselskab, vil det være mest hensigtsmæssigt, at få det på plads inden kapitalforhøjelsen gennemføres. 

Ud fra de begrænsede oplysninger, vil jeg formode at det bør ske ved, at A og B sammen gennemfører en skattefri aktieombytning med efterfølgende spaltning til separate holdingselskaber

Hvis de ikke laver aktieombytning, men i stedet sælger kapitalandelene over i holdingselskabet, så udløser det afståelsesbeskatning. I og med at det tidsmæssigt falder sammen med jeres kapitalforhøjelse, er der fastlagt en markedspris for selskabet. Forudsat at selskabet er stiftet for 1 kr., vil  de skattepligtige avancer udgøre ca. kr. 249.999 og kr. 70.000 for hhv. A og B.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

enig i det skal gøres inden - og her er det jeg mener de to skal gå til en revisor. Jeg er nok ikke helt med på hvad kapitalen har været - synes dette lyder mærkeligt for et IVS 

stelun:

Selskabet blev stiftet sidste år som IVS og har med netop afsluttet regnskab begrænset bogført værdi p.t. (ca. 15.000).

Oprindeligt 3 ejere - A (70%), B(20%) og C (10%) - A har netop købt C ud for de 20.000 som denne oprindeligt har skudt ind for 10%

hvis det blev stiftet og C skød 20.000 ind for 10% så er kapitalen jo 200.000 fra start og man ville have ventet et ApS?

stelun:
Der skal gennemføres en kapitalforhøjelse hvor jeg lægger 100.000 og får 20% (i holding) og en anden investor lægger 75.000 og får 15%

Og så er jeg enig med  Ole Lynge Andersen i at så vil der jo ske en beskatning hvis der sælges over i holding for så er værdien jo sat højere nu - men hvorfor ikke lade de to kontakte feks. Ole hos Lillebælt revision og høre hvad han skal have for at lave skattefri aktieombytning og spaltning - mener ikke det kan gøres uden revisor i alle fald?

Han kan også svar på resten men - nej umiddelbart udløser en udvanding vel ikke skat for de eksisterende hvis de ikke sælger. Skal de via holding bør det gøres inden så de ejer via det før I kommer ind

vh John H  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar - jeg går videre med den i forhold til 2 oprindelige ejere.

St.

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret - jeg går videre med den i forhold til de 2 oprindelige ejere.

St.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Han kan også svar på resten men - nej umiddelbart udløser en udvanding vel ikke skat for de eksisterende hvis de ikke sælger. Skal de via holding bør det gøres inden så de ejer via det før I kommer ind

Jeg er helt enig i, at en udvanding i form af kapitalforhøjelse fra nye kapitalejere ikke udløser beskatning for de "gamle" kapitalejere A og B. Men hvis A og B vil have et holdingselskab, så udløser det beskatning, medmindre de laver en skattefri ombytning.

Jeg kan heller ikke anbefale at lave et skattepligtigt salg nu til en lav pris. Ikke kun fordi, at der kort tid efter vil blive nytegnet til en væsentligt højere kurs, men også fordi A allerede har købt kapitalandele fra C til en høj kurs.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal så med at A kan lave en skattefri aktieombytning alene men at B kun kan lave den i fællesskab med A (som beskrevet af Ole).

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)