Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donationer på hjemmeside - hvordan skal man forholde sig ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg og en ven er så småt i gang med at starte en hjemmeside, hvor hele præmissen er, at indholdet er gratis (ingen subscriptions, ingen ads, ingenting). Måske kunne det blive halvstort, måske bliver det ingenting - det vil kun tiden vise. Der er dog det, at jeg har smidt diverse donationsmuligheder op, så man kan donere penge (enten fordi man synes det er fedt, eller bare for at være flink fx). Bl.a. Paypal, alm. kreditkort, crypto currency (og ja, den er nok ikke så vigtig lige nu), og diverse.

Men, mit spørgsmål er hvordan vi skal forholde os til det her ? Jeg har oprettet en Donorbox, som kan kombinere Paypal, Apple Pay, og kreditkort let og elegant. Men for at få de ting på, så skal man vist verificere, at man er et firma. Enten enkeltmandsvirksomhed, IS, eller noget helt større. Så nu, da vi er to, er det så bare at oprette et IS, og så tage den derfra ? Eller er det overkill ? Vi har som sådan ikke nogle udgifter, så kunne man nøjes med en enkeltmandsvirksomhed, hvis vi bare stoler på hinanden, eller er det bare helt no go ?

Og i såfald, vil man skulle indberette evt. donationer selvom det måske kun er 100 kr. på et år, eller er der en minimumsgrænse ?


På forhånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I/S har jo den bagdel, at man hæfter personligt solidarisk og det er mange ikke vilde med. IVS giver jer faste udgifter til lovpligtig arbejdsskadeforsikring for jer som ejere uanset oms og løn og bank mm - regn 5-8.000 kr per år mod IVS der nok kan holdes på det halve.

Enkeltmands betyder at ejer også er ejer af projektet - i godt og undt - betaler skatten osv og så må den anden lønnes eller på andet vis få sin anden, det vil jeg IKKE anbefale.

Laver i noget sammen skal I bruge tid på ejeraftale som kan lyde ligemeget mellem venner men IKKE er det http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Alle indtæger er indtægter - donationer ikke anderledes end salg og det uanset paypal - apple pay eller kreditkort. Crypto kan muligvis give besvær da betaling i crypto kunne ses som private hævninger - her bruger mange f-eks. www.coinify.dk  for ikke selv at stå med BTC - de går imellem og veksler til DKK for jer og I skal blot bogføre DKK

I skal bogføre alt i DKK uanset konto pengene går ind på, ved donationen/salget og jeg forestiller mig momslov er helt ligeglad med om noget hedder donation eller salg og I derfor skal momsregistreres så snart I kan forvente en omsætning på 50.000 kr på 12 mdr -= normalt når man rammer omkring 4000 kr per måned og ser det stige.

Der er ingen bundgrænse skattemæssigt - alt lægges sammen og alle udgifter (specielle regler for ex repræsentation gaver ol) trækkes fra og resultatet er jeres overskud der angives til skat. Brug et regnskabsprogram - men med mange valuta tror jeg I skal finde et tredie ben/partner som ved hvad bogføring er - eller betale lidt til en online bogholder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Beklager langsom responstid, det har været en lidt travl weekend.
Anyways, så det lyder som om, at man skal betale et eller andet startbeløb for at få startet en virksomhed - medmindre det er en enkeltmands? For umiddelbart føler jeg ikke lige for, at gå ud og smide 5000-10000 kr. efter en virksomhed, når vi reelt set ikke ved om der kommer til at være nogle indtægter eller ej.

Så ved jeg godt, at det måske ikke er så smart, og at der kan komme nogle problemer osv. Men da det er mig der skal starte det, og jeg virkelig ikke er ude på at tage røven på min ven, så tænker jeg ikke det bliver et problem. Man kan vel altid konvertere til et IS, IVS etc, hvis det viser sig, at der kommer en del ind ?

Derudover, så mangler jeg en smule før jeg rammer topskat lige pt, så jeg tænker ikke nødvendigvis det vil ramme min egen indtægt negativt, og hvis, så må man jo bare tage højde for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så start i enkeltmands - prisen er som for I/S og nej du kan ikke bare konvertere til I/S og slet ikke til IVS som kun kan kontantstiftes - så vil I være to er det kun I/S eller IVS (eller ApS) og ellers er det bare dig der ejer - og kan ansætte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)