Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 valutaer på én faktura.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Håber der er nogle der kan hjælpe med en løsning. !

Jeg har stiftet et selskab i Polen, det skal sælge varer via. en webshop til Danmark. Mine priser på hjemmesiden skal selvfølgelig være i DKK, og det vil jeg selvfølgelig også have på min faktura, men her kommer udfordringen så da polsk lov siger, at total beløbet og moms skal fremgå på en faktura i PLN. Dvs. jeg er nødsaget til enten:

1. Én faktura med beløbet både i PLN og DKK

2. Lave 2 faktura én i PLN til revisor  og én i DKK til kunden. 

Er der nogle der har en løsning på dette, eller et andet forslag??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

1 må være svaret - det undrer mig en del at Polen som EU land kan nægte at man fakturer i et andet EU lands faktura - men det er naturligt nok at du ikke kan bogføre uden at det skal omregnes til slotti eller hvad det er polens valuta hedder. Det lyder underligt det krav - og man kan jo ikke have to valutaer på - for hvis kunden betaler i DKK så får du jo givet en anden kurs på betalingsdagen, op eller ned, og så vil din polske valuta jo ikke svare til det der veksles og så skal du ved hver faktura have en valuta difference med. Din revisor må kende alt til det problem og give dig løsningen

2 ville jeg udelukke som lovlig - selv i Polen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Nov 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ja det er en mærkelig regel. Men min revisor/advokat fra moore stepens skriver at både  mulighed 1 og 2 vil være acceptabel. Valutaen skal omregnes med den "gårsdagens" gennemsnitlige kurs. dvs udsteder jeg en faktura i dag, så skal den regnes ud fra gennemsnitlige kurs i går.

Min leverandør i dag, som lever til min danske virksomhed, angiver altid fakturaen i EUR/PLN og med den omregningskurs som er glædende fx. på fakturaen står der exchange rate : 100 EUR = 426,19 PLN og det er den det regnes ud fra.

Så det kan lade sig gøres, spørgsmålet er bare hvordan?

Mvh Patryk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder stadigt meget mærkeligt og misforstået med at udstede to fakturaer - en i PLN og en i DKK i samme regnskab men hvis de siger det, og det ikke bare betyder bogføre i PNL og fakturere i DKK så må det jo være ok

Din leverendør gør jo helt OK, men det er jo blot for at have et beløb at udregne kursdifferencen ud fra. Han bogfører så beløbet han fakturerer til den kurs som PNL 426,19, men når du så betaler - så får han jo ikke i vekslingen 426,19 PLN ind i banken, for kursen er en anden den dag, og så bogfører han det som kursdifference formoder jeg. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Nov 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Han vil kun bruge den i PLN til at bogføre, den med DKK er til kunden, som han ikke vil bruge.

Ja, jeg tænker også han bogfører det som kursdiff. Spørgsmålet er egentligt hvordan man løser problemet med webshoppen, da kursen hver dag skal ændres i systemet, og der skal spyttes enten 1 el. 2 fakturer ud med. Den faktura i DKK er egentligt bare for at den danske kunde kan forholde sig til beløbet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

P.b:
Han vil kun bruge den i PLN til at bogføre, den med DKK er til kunden, som han ikke vil bruge.
ok - så den i DKK er ikke en rigtig faktura men et eller andet betalings bilag - de udstedes så ikke begge i hans regnskabsprogram - det er kun PLN der gør det og så når kunden betaler i DKK veksles der til PNL og opstår kursdiff hver gang - det må være ok - helt som løsning 1 - hvad der er lettest - Husk danske momsregler også hvis du når oms. der kræver moms i DKK ved salg fra EU (husker ikke - tror 300.000) og forbud mod Geoblocking hvor du skal give samme tilbud til alle der køber fra din side i EU - ex fri fragt  er fri fragt til hele EU med mindre du kan specificere andet ud fra du kan bevise prisen for at sende er anderledes - men alle andre betingelser skal gælde for alle i EU

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste shopping systemer henter allerede daglig valutakurser - så skulle ikke være noget problem at hente kursen ud i sin faktura :-)

Vi gør det også, da vi skal bogføre i € men opkræver (oftest) i danske kroner - der bogføres til den kurs der står på fakturaen, og 1 gang om året laves der en kursdifference når konti skal gøres op til årsregnskabet.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej P.B.

Den bedste  instans at spørge er henholdsvis

dansk og polsk skattevæsen.

Det er dem du på flere planer kan få voldsomme

problemer med.

Fra Brande
Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 160
Fra  Compack Aps. Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg køber varer fra min leverandør i Polen får jeg kun en faktura, og udelukkende i Euro

Compack pluk og pak lagerhotel

Brug tiden på at udvikle din webshop i stedet for at have eget lager

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)