Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan vasker man sorte penge hvide

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver at forså hvor alvorligt det er med Danske Bank.

Hvordan kan sorte penge blive hvid ved at sende dem igennem en bank?

De mange milioner det drejer sig om, hvor kommer de fra? 

Våbenhandel, narkotika eller hvad

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvor de kommer fra er ikke oplyst - men ofte fra ulovlige aktiviteter - alt fra terror til statsledere som får penge via korruption. Selve vaske maskinen er ikke bare ved at sætte dem i en bank - men ved at kunne sætte penge i en bank, uden banken udfører den krævede hvidvaskkontrol = netop sikre, at pengene er ærligt tjent.
Banker skal altid sikre de kender formål, baggrund - person og omfang med de penge der sættes ind hos dem, og skal anmelde muligt snyd

Siden vil pengene så vandre videre, ofte ved at blive investeret i hvide projekter, der produceres ting - der købs aktier osv - som så generer helt normale hvide penge som man kan tage ud i sin egen bank i Langbortistan eller andre banker der hvidvaskkontrolerer, for nu kommer de jo fra en kontrolleret kilde.

Hvis jeg vil flytte x mio ind fra Kualalumper eller Cayman ind i en dansk bank, så har de pligt til at sikre sig pengenes fremkost er sket ved lovlig aktivitet

Flyttes mindre portioner siden fra DDB til en anden bank - i alle fald i samme land, så vil den bank udgå fra, at de ER hvidvaskkontrollerede og DDB og derfor selv tage lettere på det end hvis pengene ikke kommer fra kontrolleret kilde

På Makroplan:
Du kan sagtens flytte 50.000 kr fra DDB til Nordea i DKK. DDB ved, at Nordea har hvidvaskkontrol - men kommer du med 50.000 kontant til kassen og vil have dem indsat, så skal banken sikre sig hvor du har pengene fra og gemme skriftlig dokumentation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

toogtoerfem:

Jeg prøver at forså hvor alvorligt det er med Danske Bank.

Hvordan kan sorte penge blive hvid ved at sende dem igennem en bank?

De mange milioner det drejer sig om, hvor kommer de fra? 

Våbenhandel, narkotika eller hvad

"sorte penge" bliver ikke hvide alene ved at sende dem gennem en bank, men det er en del af processen.

Derudover drejer sagen sig ikke kun om decideret hvidvask, men lige så meget om muligheden for at have en bank. Har man (mange) penge stående på en konto i Azerbajian, Nordkorea eller lign. så er der normalvis ikke mange muligheder for at flytte de penge til konti i vestlige lande. Den mulighed har DB i Estland givet dem. Det DB bliver bebrejdet er, at de ikke har stillet nogen kritiske spørgsmål hvor pengene kommer fra, DB har lidt firkantet sagt lukket øjnene og ladet "suspekte" personer flytte penge ind i det internationale banksystem. Når først pengene er kommet ind i det internationale banksystem så er der ikke længere nogen (eller ikke ret mange i hvert fald) der stiller spørgsmålstegn ved om pengene er sorte eller hvide, man har tillid til at DB har (eller burde have) kontrolleret dette. 

 

Hvor pengene kommer fra og hvordan de er tjent kan vi kun gætte os til. Men siden aktørerne bevidst vælger DB´s filial i Estland i det omfang (som endnu er ukendt) så er det nok næppe legitime kilder pengene kommer fra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Har man (mange) penge stående på en konto i Azerbajian, Nordkorea eller lign. så er der normalvis ikke mange muligheder for at flytte de penge til konti i vestlige lande. Den mulighed har DB i Estland givet dem

Men det skal vel med, at alle undersøgelser tyder på det ikke bare var lidt vanskeligt at have mange penge stående men dels er de beskyldt og via bagmandspoliti med - som jeg forstår det - sigtelse som vist omfatter, at ikke alene har DDB ansatte undladt hvidvask, men aktivt hjulpet med at undgå pengenes oprindelse kunne afsløres - herunder hjulpet til at mange mange mio ulovligt har kunne føres ud af Rusland (mod russisk lov også) og der er adskillige ret klare beviser for, at f.eks regimet i Aserbajdsjan har kanaliseret 18 milliarder kroner gennem banken i Estland - kurruptionspenge

Med et samlet forventet beløb på op mod 1000 mia kr (formentlig største hvidvask skandale i EU) må man nok forvente, at der er ganske mange kriminelle og penge fra kriminel aktivitet i den ene og anden form involveret

For mig er det ufatteligt at Thomas Borgen som adm.dir og ansvarlig for området i perioden (og vel best. formanden) sidder videre. Havde en ansat nappet en 100 kr seddel i kassen var det UD - Jeg ved godt det jo er deres besluting og der ikke er dømt nogen (alene fordi sagen er så stor) men der er voldsomt ansvarssvigt og det er ikke noget der højner tilliden til DDB og for den sags skyld til danske banker - at man er så langsomme. Nå det var jo ikke spørgsmålet Stick out tongue

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Har man (mange) penge stående på en konto i Azerbajian, Nordkorea eller lign. så er der normalvis ikke mange muligheder for at flytte de penge til konti i vestlige lande. Den mulighed har DB i Estland givet dem

Men det skal vel med, at alle undersøgelser tyder på det ikke bare var lidt vanskeligt at have mange penge stående men dels er de beskyldt og via bagmandspoliti med - som jeg forstår det - sigtelse som vist omfatter, at ikke alene har DDB ansatte undladt hvidvask, men aktivt hjulpet med at undgå pengenes oprindelse kunne afsløres - herunder hjulpet til at mange mange mio ulovligt har kunne føres ud af Rusland (mod russisk lov også) og der er adskillige ret klare beviser for, at f.eks regimet i Aserbajdsjan har kanaliseret 18 milliarder kroner gennem banken i Estland - kurruptionspenge

Med et samlet forventet beløb på op mod 1000 mia kr (formentlig største hvidvask skandale i EU) må man nok forvente, at der er ganske mange kriminelle og penge fra kriminel aktivitet i den ene og anden form involveret

Det tror jeg næppe vi afklaret, ej heller på onsdag når rapporten kommer, hvor aktiv DB selv har været i disse transaktioner. Men jeg er enig i, at DB selv i et eller andet omfang har medvirket/rådgivet omkring transaktionerne (andet er nok naivt). Men hvem og hvor aktive tror jeg ikke på vi får afdækket.

 

Endvidere finder jeg det besynderligt, at ingen journalister eller andre meningsdannere i denne sag har beskæftiget sig med DB's IT-setup. Da DB i sin tid købte Sampo Bank i Finland og dermed det Estiske filial valgte DB ikke at tage det estiske filial med ind i deres datacentral, men har ladet filiallet fortsætte i sine egne "regneark"

Hvorfor har ingen stillet spørgsmålstegn ved det? Hele banken er koblet op på en "bankcentral", med undtagelse af det Estiske filial. I mine ører lyder det som om man (måske bevidst) holder det Estiske filial ude af mulighederne for kontrol. 

Cookie - John Hannover:


For mig er det ufatteligt at Thomas Borgen som adm.dir og ansvarlig for området i perioden (og vel best. formanden) sidder videre. Havde en ansat nappet en 100 kr seddel i kassen var det UD - Jeg ved godt det jo er deres besluting og der ikke er dømt nogen (alene fordi sagen er så stor) men der er voldsomt ansvarssvigt og det er ikke noget der højner tilliden til DDB og for den sags skyld til danske banker - at man er så langsomme. Nå det var jo ikke spørgsmålet Stick out tongue

vh John Hannover 

En eller anden skal jo ofres i forbindelse med en skandale. Lidt kynisk sagt; tror du ikke bare man gemmer Thomas Borgen til skandalen ikke kan blive større også sparker ham ud? Det må tiden vise.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Gør som Egon Olsen i en kuffert og så på vaskeri. 😁 Så er der 10 mio nullermænd

Nej alvorligt: Lad være alt det som lige nu føles "godt" kan ende med et brag.

Som Leif Sylvester skrev: Ikke alt der skinner er af guld.

Brug din sunde fornuft og hav en høj moral.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kan tilføje, at jeg bestemt heller ikke tror vi ved alt på Onsdag efter DDB fremlæggelse af deres undersøgelse, men det er så heller ikke min fornemmelse, at sagen får lov at stoppe der, hverken fra bagmandspolitiet, eller for den sags skyld udenlandske undersøgelser, inkl det er det amerikanske justitsministerium, finansministerium og finanstilsyn der skal være gået ind i sagen (igen stort fald i DDB aktien idag ved offentliggørelsen)
Jeg er ikke i tvivl om, at DDB onsdag dog trods alt vil fremlægge ret loyalt hvad de har fundet, bl.a. fordi alt andet - hvis de taler om 59 mia og andre klare undersøgelse pege på op mod 1000 mia og de mange andre inkl. EU der generelt ser på denne hvidvask, så vil de kunne få meget stor skade, så de må frem med noget, der ikke direkte virker "dumt" når givet andre undersøgelser bliver ved med at grave.

Jeg tror de ved, at det ikke er det sidste ord på onsdag, og rammer de ikke virkeligheden og sandheden, men modbevises siden, så tør jeg ikke tænke på hvad det kan betyde for Danmarks største bank. 

Det som kan være mere spændende er, om de søger at sætte en lille prop i ulykken, ved i alle fald at udpege noget ledelse, som jo tilsyneladende i den grad har været advaret og kendt til, og vel så lægge an til en udskiftning. Det er nok lidt "pest eller kolera" for dem.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,7 stjerner givet af 3 person

Hvis du sætter kontanter ind på en automat hos nordea eller danske bank, så får du en besked om der er en grænse på 50.000 kr om mdr.

Så de giver dig lov til at hvidevaske 600.000 kr om året. Har du nordea også er det 1.2mio.

Primært sorte penge er alt køb/salg uden de er blevet beskattet.

Det kunne være sort arbejde, salg og køb af alt uden beskatning.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Jeg tror DB aktien kommer til at falde yderligere og jeg tror sagen er større end hvad vi ved.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skygge Manden:
Hvis du sætter kontanter ind på en automat hos nordea eller danske bank, så får du en besked om der er en grænse på 50.000 kr om mdr.

Så de giver dig lov til at hvidevaske 600.000 kr om året. Har du nordea også er det 1.2mio
Nej - det fritager slet ikke banken for hvidvask - det er alene rent praktisk at man ikke må sætte mere ind for at undgå slip ups  -Deres systemer skal fanger det hvis der indsættes så store beløb og stille krav om hvidvask OG deres systemer er helt gearede til at fange det og få dem til at stille opklarende spørgsmål-  Det andet er vrøvl - så snart systemet ser - alt over 10.000 kr kontant indsat - skal systemet give advarsel og skabe en hvidvaskkontrol aktion

Det som grænsen er til for - er for at gøre det muligt for butikker o.l. at komme af med dagens kontant behandling inden de skal i døgnbox som er dyr. Det et slet ikke en grænse som fritager banken for hvidvaskkontrol med de kontanter der sættes ind i automater - disse er inden hvidvaskkontrollerede og kan indsætte uden der skabes advarsel

Prøv du selv at indsætte 50.000 kr i 3 mdr - og hvis du ikke får spørgsmål fra banken - så meld den til finanstilsynet for manglede overholdelse af hvidvask kontrol

Så helt galt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)