Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prisen på et firma

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 07:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Den rigtige pris er det en sælger vil sælge for og det en køber vil give.....

Men hvad er et firma cirka værd :
4 år gammelt
Underskud de første 3 år
3. år en omsætning på 850.000 - et underskud på knap 200.000
Overskud 4. år på 200.000 baseret på et omsætning på 1 mill.
Alle overskud før ejerløn

Der findes nok ikke et korrekt tal - men sælger forventer i omegnen af 950.000 - som jeg synes er way out.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John,

Sælger skal være heldig hvis han finder nogen, der vil give en krone for det. Det kræver, at man har et selskab i forvejen og kan tage et ekstra produkt ind i porteføljen. Man skal altså kun erhverve det, hvis der er gode udsigter til en fem-dobling af omsætningen og man har et fuldtidsjob på det.

Sælger burde arbejde røven ud af bukserne det næste års tid og femdoble omsætningen mindst, og selv i det tilfælde, ville han ikke have et større overskud end et par hundrede tusind, da der så ville være mange flere omkostninger til løn etc.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Sælger skal være heldig hvis han finder nogen, der vil give en krone for det.

Kommer vel an på hvad der er af aktiver i selskabet. Patent, ejendom, varelager forærer man vel ikke bare væk. Hvorfor så overhovedet sælge?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Flemming:
Sælger skal være heldig hvis han finder nogen, der vil give en krone for det.

Kommer vel an på hvad der er af aktiver i selskabet. Patent, ejendom, varelager forærer man vel ikke bare væk. Hvorfor så overhovedet sælge?

det gør man næppe - men netop - HVORFOR sælge. Det hjælper jo intet at man har stort varelager hvis selskabet 4 ud af 5 år har haft underskud og kun et år et overskud før løn til ejer, der ikke ville give ejeren samme løn som hvis han sad i kassen i Netto.


Det er klart at hvis der er patent eller ejendomme der har en overværdi så ser det anderledes ud - men så var det nok nævnt - og stort varelager kan i mange fald bare gøre et salg endnu vanskeligere, for hvorfor betale for det  og det er jo ikke årsag til de dårlige resultater, da det jo ikke har påvirket resultatet (hvad ejendomme og patent sikkert heller ikke har (afskrivning langsom på ejendomme og patent sikkert taget op til værdi)

Alt i alt, resultater overskygger her men der KAN være underliggende ting der ser anderledes ud. Min erfaring her siger mig, at sælger bygger værdi på at NÆSTE år så skal du bare se, og så kan det være sælger lige skal vente til næste år - eller stille garanti så der kun betales et lille beløb nu, mod andel af værdi næste år, eller sælger skal være med i finansiering af eget salg, mod del af resultat fremover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 14. Jul 18
Indlæg ialt: 33
Fra  GladTeknik ApS Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kan et firma overhovedet overleve, når det har underskud i 3 år? Det forstår jeg ikke? Må en firma konto godt stå i negativ? Går et firma ikke konkurs, hvis det ikke er i overskud når årsregnskab udregnes?

Jo mindre, at firmaet er opstartet som et A/S eller ApS men med egenkapital på over 200.000, så kan jeg da ikke se/forstå hvorfor det har overlevet? Er måske bare ikke helt inde i reglerne. :) 

Ekspres Mac & PC Reparation + Udekørende Teknisk Hjælp. Se mere på GladTeknik.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

GladTeknik ApS:

Hvordan kan et firma overhovedet overleve, når det har underskud i 3 år? Det forstår jeg ikke? Må en firma konto godt stå i negativ? Går et firma ikke konkurs, hvis det ikke er i overskud når årsregnskab udregnes?

Jo mindre, at firmaet er opstartet som et A/S eller ApS men med egenkapital på over 200.000, så kan jeg da ikke se/forstå hvorfor det har overlevet? Er måske bare ikke helt inde i reglerne. :) 

Selskaber kan køre med underskud lige så længe der er nogen der er villige til at skyde penge i det. Der er ingen selskabs- eller regnskabsmæssige regler imod hvor længe selskaber kan/må køre med underskud.

 

Konkurs kommer først på tale når regningerne ikke længere kan betales. Så med andre ord; hvis et selskab har en ejer/sugar daddy der tilfører likvider kan det fortsætte i en evighed.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 14. Jul 18
Indlæg ialt: 33
Fra  GladTeknik ApS Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, så det vil sige, at for at et firma ikke går konkurs, så skal en ejer elle likvidator overføre 200.000 ved årsregnskabets udgang til firma konto, for at det ikke går konkurs?

Ekspres Mac & PC Reparation + Udekørende Teknisk Hjælp. Se mere på GladTeknik.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nicolai Lundgaard:

Flemming:
Sælger skal være heldig hvis han finder nogen, der vil give en krone for det.

Kommer vel an på hvad der er af aktiver i selskabet. Patent, ejendom, varelager forærer man vel ikke bare væk. Hvorfor så overhovedet sælge?

det gør man næppe - men netop - HVORFOR sælge. Det hjælper jo intet at man har stort varelager hvis selskabet 4 ud af 5 år har haft underskud og kun et år et overskud før løn til ejer, der ikke ville give ejeren samme løn som hvis han sad i kassen i Netto.


Det er klart at hvis der er patent eller ejendomme der har en overværdi så ser det anderledes ud - men så var det nok nævnt - og stort varelager kan i mange fald bare gøre et salg endnu vanskeligere, for hvorfor betale for det  og det er jo ikke årsag til de dårlige resultater, da det jo ikke har påvirket resultatet (hvad ejendomme og patent sikkert heller ikke har (afskrivning langsom på ejendomme og patent sikkert taget op til værdi)

Alt i alt, resultater overskygger her men der KAN være underliggende ting der ser anderledes ud. Min erfaring her siger mig, at sælger bygger værdi på at NÆSTE år så skal du bare se, og så kan det være sælger lige skal vente til næste år - eller stille garanti så der kun betales et lille beløb nu, mod andel af værdi næste år, eller sælger skal være med i finansiering af eget salg, mod del af resultat fremover

vh John Hannover

I spørger; hvorfor sælge?

Er svaret ikke indlysende! hvis prisen er rigtig.

 

Historisk indtjening, patenter, varelager osv. er vel alt sammen underordnet - prisen er vel udelukkende et spørgsmål om fremtidig pengestrømme. Alle de underordnede elementer er udelukkende (min påstand) et element til at øge troværdigheden af de fremtidig pengestrømme.

 

Og der findes vel masser af virksomheder som aldrig har lavet overskud og er blevet solgt til flercifrede millionbeløb, og årsagen hertil er vel lige så klar; køber kan se sin investering forrentet.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

GladTeknik ApS:

OK, så det vil sige, at for at et firma ikke går konkurs, så skal en ejer elle likvidator overføre 200.000 ved årsregnskabets udgang til firma konto, for at det ikke går konkurs?

Nej det er ikke korrekt forstået.

 

Et selskab går ikke konkurs så længe det er i stand til at betale sine regninger/forpligtelser til tiden!

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)