Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til start af lille 1-mands firma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Har efter længere tids overvejelse besluttet mig for at starte et lille bilpolerings-firma op. Det er i starten kun tiltænkt som et bijob ved siden af mit almindelige job som lønmodtager.
Jeg kommer ikke til at tjene over 50.000 kr men har dog nogle ting jeg er usikker på. Håber at kunne gøre brug af jeres erfaringer....

1) skal man oprette sig som et enkeltmandsfirma når man ikke kommer til at overskride grænsen på de 50.000 kr og hvorfor?

2) hvilke krav er der i forbindelse med at lave en faktura på det udførte arbejde?

3) skal jeg indberette mit overskud til SKAT selvom jeg ikke overskrider de 50.000kr og i så fald hvor ofte og hvor skal jeg gøre det? Synes jeg har googlet mig lidt frem til at det gøres under B-skat men er ikke sikker.

4) er der andre ting jeg skal tage højde for nu hvor jeg vil i gang med at tjene lidt ekstra ved siden af mit alm. arbejde?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Jacob.

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 14
Fra  Toys'N'Loot Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

1) 50.000 er faktisk kun en omsætning på lige over 4.000 pr måned. Du SKAL CVR-registrere dig med det samme du får fornemmelse af at du overskrider det beløb i løbet af de næste 12 måneder. Det kan dog sagtens være en fordel at CVR-registrere dig inden da. Du kan fx trække indkøb af udstyr og sådan fra, plus du virker mere professionel og seriøs når du har et CVR-nummer. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til ikke at gøre det, ærligt talt.

3) Ja. Du skal naturligvis betale skat af de penge du tjener. Det skal anmeldes som B-indkomst. Du skal udfylde din forskudsopgørelse med et forventet overskud, som du så bliver beskattet af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Du må fakturere privat så længe du ikke kan forvente at omsætte 50 t (ikke tjene - omsætte) men så snart du kan se det vil ske (normalt når du rammer 4000 kr om måneden, skal du registreres for moms

2

Fortløbende nummerrækkefølge - dit CVR på eller hvis det er ydelser til firmaer - dit CPR opgives - hvis momsregistreret - tydelig angivelse af moms

3

Du skal føre regnskab og bruge det til en gang om året at udfylde udvidet selvangivelse fra rubrik 211 og frem uanset CPR eller CVR når du optræder som virksomhed - du skal forskudsregistrere i begge tilfælde - igen samme - dit overskud som du i begge fald beskattes af

4

se evt om frivillig registrering - specielt for ydelser kan det irritere at de firmaer du udfører noget for, skal indberette honorar til skat https://johnhannover.blogspot.dk/2017/10/frivillig-momsregistrering-en-god-ide.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar herinde....det gav lidt mere klarhed.
Mht faktureringen, så vil jeg med stor sandsynlighed kun beskæftige mig med ydelser til private og ikke firmaet. Skal jeg så og så bare skrive mit fulde CPR-nr på når det er sådan det vil være?
Hvordan med betaling fra kunderne. Udover kontant betaling er der så særskilte regler for brug af mobilepay/bankoverførsel? Kan jeg bare bruge min private MobilePay og så overføre de penge jeg tjener til en særskilt konto så man kan holde lidt mere styr på Det?

Tilmeldt 6. Jun 18
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :) 

Jeg er ikke helt sikker på at om du skal oplyse dit fulde CPR nr, men det tror jeg næsten ikke. Det ville jeg ikke gøre, så ville jeg nok få mig et CVR nr. 

Jeg kan heller ikke se hvorfor du ikke skulle få CVR nr, det lyder til at du ville ordne lidt flere biler end 2? Er det noget du ville reklamere med at du gør? 

Angående det med betaling., jeg ville forstå dig at få en konto med et kort til og så lave et MobilePay nr til den. Det kan hurtig blive noget rod hvis du får det ind privat og så skal overføre det som indtægt og så overføre tilbage som løn. 

Tilmeldt 17. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for den super gode og hurtige feed back herinde. Super fedt med folk som jer der har viden og erfaring indenfor opstart og drift af virksomhed at i vil dele med folk som mig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jknielsen82:
Mht faktureringen, så vil jeg med stor sandsynlighed kun beskæftige mig med ydelser til private og ikke firmaet. Skal jeg så og så bare skrive mit fulde CPR-nr på når det er sådan det vil være
nej det er ikke krav til andet end til firmaer der jo skal indberette - ellers er navn og adresse fint - med mindre det er noget personer vil søge håndværkerfradrag for, for så skal CPR med

Nej du må ikke bruge Mobilepay privat til noget der har med erhverv at gøre og kan få konto lukket - du skal have en erhvervsaftale 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 215
Fra  Gak og løjer Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har selv mindre virksomhed ved siden af fuldtidsjob. Jeg oprettede et PMV til min virksomhed. Så skal der ikke arbejdes med moms. Det vil sige du skal ikke angive moms på faktura, du skal ikke indberette moms.
Du har så heller ikke muligheden for at trække moms fra på de udgifter fx større maskiner som du køber til firmaet.

Mobilepay - som flere har svaret så SKAL man have en firma aftale med mobilepay, det vil sige du får et 5 cifret nummer kunderne skal betale på, det koster 75 øre pr betaling gennem mobilepay. Så hvis det koster 500kr for din service får du 499,25 ind på din konto, de 75 øre er gebyr til mobilepay.

Jeg vil anbefale dig at bruge et regnskabs program fra start, jeg bruger selv dinero. Og de har lige lanceret en udgave hvis man er momsfri. Og så er der en gratis version, som jeg bruger og det er rigeligt til mit lille firma.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)