Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anbefaling af webshopløsning til mellemstor/stor webshop

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 710
Fra  www.kiddio.com Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

jeg vil lige smide nogle flere kombattanter ind i ligningen.

Der er to veje du kan gå. Hosted eller open source. Men en hosted webshop, behøver du ikke tænke på vedligeholdelse, server og dine apps bliver opdateret for dig. Ulemper med en hosted webshop. Det er den hosted webshop løsningen, som bestemmer tempoet, i forhold til udvikling og lancering af fx nye apps. hostede webshop løsninger er ikke altid først med de nye funktioner. Men du er fri for at betale for ekstra for udvikling. Det er 100% overladt til webshop løsningen. Er du nystartet og ikke har teknisk indsigt i hvordan en webshop fungerer, kan en hosted webshop være nemmere at administrere.

 

Med Open source bestemmer du selv, hvornår du vil udvikle og tilføje nye funktioner. Men du er selv ansvarlig for vedligeholdelse, server og opdatering af de apps du bruger. Du kan tilpasse og udvikle din webshop i det tempo du ønsker. Men du betaler selv. Det kan betyde flere uforudsete udgifter til vedligeholdelse.

Dandomain, Smartweb, Shopify, Scannet, Shoporama er alle hosted webshops. Jeg arbejder med www.weebio.dk, Weebio er også en hosted webshop.

 

Open Source webshop løsninger, er Wordpress, Magento, Prestashop og flere andre.

 

Det er det en god ide, at lige danne sig et overblik over hvilke funktioner du vil bruge.  Kun på den måde kender du den reelle pris for din webshop.

 

Prisen for en Open Source webshop, er lidt mere usikker, for det kommer helt an på, hvilken løsningen du vælger. og hvad du gerne vil have din webshop skal kunne.

 

Du kan fx oprette en test webshop, uden at du skal indtaste kreditkort oplysninger. Du får 30 dage til at teste og gøre dig bekendt med løsningen og vil være bedre rustet, til at vælge en webshop løsning der passer til dig.

 

Nogle hostede webshop giver dig en meget begrænset adgang til filer/designfiler mm. Andre giver dig stort set fuld adgang, Du ejer dit eget template og kan eksportere dit template og det indhold du har i din webshop. 

 

Tag fat i mig hvis du har nogle spørgsmål.


René 
Weebio.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

https://www.nopcommerce.com/ er en open source shop skrevet i .net som kører godt på Windows

https://www.simplcommerce.com/ er en open source skrevet i .net core som kan køre på både Windows og Linux

https://ucommerce.net/ er en closed source skrevet i .net som kører under forskellige systemer som sitecore, og Umbraco. Benytter man den til Umbraco (som er open source) så kan man hoste den selv.

Så der er rig mulighed for at få lige den løsning man har behov for.

Fra Aarhus
Tilmeldt 11. Nov 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Progressio.dk Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, Tak for de mange gode kommentarer.

Fra Sanur
Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 275
Fra  Cyberdata.dk Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en stor shop, så drop lukkede systemer, da de som regel ikke er gearet til de krav der stilles, f.eks at man skal kunne lave alle de tilføjelser og rettelser i koden som man selv ønsker, samt kapasitet og hastighed.

Til en stor shop ville jeg klart vælge Magento og evt. Prestashop
Magento er generelt lidt dyrere at bygge i, men for en stor shop bør dette ikke være hindringen, frem for at få det bedste system.Til en stor shop, glem alt om wordpress, joomla osv.

Hvis du skal bruge hjælp til udvikling til en skarp pris, er du meget velkommen til at skrive til mig på kim@cyberdata.dk

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal nok have lidt mere info.


Mellemstor/Stor webshop ?

Målt på produktbase, årlig omsætning ?

Det står lidt i kontrast til de to platforme du nævner. 

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Fra Sanur
Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 275
Fra  Cyberdata.dk Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tilføjelse til Rene's opslag.
Stort set alle hostede løsninger lejer man modulerne hos, dvs. shoppen er født med de absolut mest skrabede moduler, så den kun lige kan bruges til salg, der efter skal man leje modulerne for at få det ønskede resultat, f.eks kort betaling, nyhedsbrev, tilbuds modul, pakkelabels, variant modul osv. osv.(altså moduler som er gratis til opensource systemerne) som gerne koster fra 69-150 kr pr. mdr. pr. stk, og så er det lige pludselig ikke en billig shop til 250-400 kr. i abonnement om måneden, men nærmere 1000 kr.
Dertil er udvikling heller ikke gratis, man har ikke en gratis udvikler til rådighed, man har gratis udvikler til opdatering og intet andet, så i den retning er man stort set i samme båd som med opensource, der betaler man dog selv for opdatering, hvilket ikke er ret mange gange om året, så længe det ikke er wordpress.
De fleste der bruger opensource, allierer sig med en god og billig udvikler, som løbende klarer problemerne, og samlet set vil en opensource blive langt billigere i løbende drift, and ved opensource systemerne, og det vigtigste af det hele er at man ejer selv alle filer, og man kan rette alle filer hvis det er nødvendigt for at opnå det ønskede resultat.

Til en mellem stor shop som der bliver spurgt til her, ville jeg gå langt uden om hostede løsninger, da den vil komme til at koste måske 2000 kr om måneden at drive, med de muligheder der hører til en shop i den størrelse, og samtidig vil fremtidig udvikling være stærkt begrænset, og derefter kan man ikke bare fortryde og skifte til et andet sted, da det vil kræve en ny shop, bygget fra grunden, altså det samme som man skulle betale fra start.

Magento eller Prestashop ville efter min mening være den ideelle løsning til sådan en shop.

Her er et aktuelt eksempel, fra en opgave vi havde i dandomain og Prestashop nogle mdr. siden.

Dandomain: Skrabet version
År 1.
Opsætning: 4000 kr.
Abonnement og leje af moduler 600 kr. pr, mdr. = 7200 kr pr. år
I alt 11.200 kr.

År 2. Udgift du betaler resten af shoppens levetid.
Abonnement og leje af moduler 600 kr. pr, mdr. = 7200 kr pr. år
I alt 7200 kr.

Prestashop:
År 1.
Hosting: 200 kr pr år.
Opsætning: 6500 kr.
Fremtidig vedligeholdelse pr år: 1000 kr.
I alt: 7700 kr.

År 2. Udgift du betaler resten af shoppens levetid.
Hosting: 200 kr. pr. år.
Fremtidig vedligeholdelse pr år: 1000 kr.
I alt 1200 kr.

Dandomain på 2 års drift: 18.400 kr.
Prestashop på 2 års drift: 8900 kr.
I øvrigt var Prestashoppen langt bedre end Dandomain shoppen, og med langt flere funktioner.


Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kører selv prestashop med mere end 25000 produkter - vi har dog lavet en del tilretninger og kodet automatiserede læsninger og integrationer.

Men er glade for det som den kører nu - er dog nysgerrig på hvad MAGENTO evt. kunne tilbyde os som vi ikke har idag

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Homeshop:
Vi kører selv prestashop med mere end 25000 produkter

Jeg er selv ved at lave en ny shop for en kunde hvor shoppen er baseret på Umbraco som rendering af siderne til shoppen og admin - alt andet bliver egen kode. Der ligger vel omkring 1.000.000 poster i databasen idag som skal flyttes over.

Selvom der betales en pæn del for den opgave så ejer kunden shoppen og skal kun betale for leje af server. Løsninger er der nok af - og nogle kan baseres på eksisterende løsninger og andre kan være custom made.

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 710
Fra  www.kiddio.com Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Jacobsen:
Stort set alle hostede løsninger lejer man modulerne hos, dvs. shoppen er født med de absolut mest skrabede moduler, så den kun lige kan bruges til salg, der efter skal man leje modulerne for at få det ønskede resultat, f.eks kort betaling, nyhedsbrev, tilbuds modul, pakkelabels, variant modul osv. osv.(altså moduler som er gratis til opensource systemerne) som gerne koster fra 69-150 kr pr. mdr. pr. stk, og så er det lige pludselig ikke en billig shop til 250-400 kr. i abonnement om måneden, men nærmere 1000 kr.

 

Hej Kim

Ja det eksemple du bruger er korrekt, men det kan ikke sættes op så simpelt. For der også mange fordele ved en hosted løsning , som jeg nævte tidligere. :)

Som tilføjelse til dit svar, vil jeg nævne at ikke alle hostede webshop løsninger fungerer på den måde.

Lad os kigge på Weebio.dk og nogle af de andre hostede webshop løsninger:

De fleste hostede webshop løsninger koster det første år fra 2.400,- for en skrabet udgave. ( som du sagde)


Shopify med gavekort koster minimum 6000,- kroner pr. år.

Smartweb med blog koster 7799,- kroner pr. år.

dandomain ( din udregning )

 

+ opsætning og design, koster det et sted mellem 5.000,- og 40.000,- mere oveni.

Det betyder, at du mindst kommer til at betale + 10.000,- for en webshop det første år.


Det er rigtigt at der er mange moduler i open source, og lige så mange muligheder for at de påvirker webshoppens loadtider negativt, fx hvis de bliver opdateret og ikke kompatible med hinanden. Eksemplet tager udgangspunkt i "best case og scenario" men det er ikke altid virkeligheden

og har du ikke indsigt i teknikken bag, må du betale en udvikler.

De gode moduler er ikke gratis, de koster penge, fx Presteshop: vil du have de moduler som sparker røv: Kilde: https://www.merchantmaverick.com/reviews/prestashop-review/

 

Samtidigt er det vigtigt at have med i sine overvejelser, at Presteshop ikke er en webshop løsning for begyndere:

Presteshop har masser af muligheder og er et stærk system. Helt sikkert.


Lad os kigge priserne sammelignet med Weebio:

 

Dandomain på 2 års drift: 18.400 kr.

Prestashop på 2 års drift: 8900 kr.

Weebio 2 års drift med alt: 4480 kr. ( inklusiv alt)

 

At bruge Dandomain som eksempel er ikke helt fair. I øvrigt så er der over 2000 tilfredse Dandomain kunder. Det er det rigtige for dem.

Mit indspark før var ikke en salgstale, det var et hurtigt overblik over de muligheder der er. Som udgangspunkt anbefaler jeg altid at man selv afprøver de webshop systemer der er. For nogle er Dandomain det rigtige, for andre er det Prestashop,  

I sidste ende er det ikke webshop løsningen, som skaber en succesfuld forretning. Det er den indsats man lægger i sin webshop og det drive man kommer med.

 

Baseret på den kravspecifikationen, ens erfaringgrundlag og penge til opstart, finder man en webshop løsning.

Dit eksempel er slet ikke svarende til Weebio planer/hosting/priser:

I Weebio har vi fokus på at gøre det muligt, at afprøve en ide uden at blive ruineret.

Derfor har vi gjord vores basic/small/starter plan gratis. Der er ikke nogle forhindringer lagt i vejen for at få en webshop online gratis.

Her kan du se de funktioner man gratis kan bruge: https://www.weebio.dk/funktioner

Når vores starter plan er gratis, er der flere penge til at få lavet en flot webshop (webdesign)

 

Vh. René
Weebio.dk

 

Fra Sanur
Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 275
Fra  Cyberdata.dk Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo men Weebio er jo ikke til store eller mellemstore løsninger, som f.eks elgiganten ville kunne bruge, det er der faktisk ikke nogen hostede løsninger der er, uden at de ville blive vanvittig dyre at vedligeholde og hoste.

Mine eksempler er excl. et købt design som vi designer ud fra, det design vi laver, er inkl. i prisen, og et design koster typisk 250-500 kr.
Selvfølgelig koster design langt mere hvis det skal bygges fra bunden og uden købe eller gratis template, det det er jo fælles for alle systemer, hostet eller opensource.

Henrik:
Ja Umbraco ville også være en god mulighed, men udviklere til det er ret begrænset, jeg ved ikke hvordan det ligger med moduler, om der er rigeligt af dem eller om de er dyre.

Homeshop:
Hvis du har en Prestashop der kører upåklageligt, så ville jeg holde mig til det system, da Magento ikke kan ret meget mere end Prestashop.
Det Magento evt. kan gøre bedre er kapasitet, altså hvis du har mange bindinger og mange varer med varianter, men ellers er de 2 systemer ret ens, Prestashop er dog lettere at ændre i og langt billigere i moduler og hosting.
Til en stor shop med flere 100.000 produkter, er Magento måske værd at satse på, frem for Prestashop, men 25.000 burde ikke være et problem.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)