Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg sælge min kærestes produkter som han laver i sin fritid og sælge dem igennem mit firma?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Mit spørgsmål er om jeg må sælge min kærestes produkter igennem mit firma, når han officielt ingen tilknytning til firmaet har (ikke ansat eller noget) og hvis jeg ikke køber produkterne af ham men køber ind til det han skal bruge for at lave dem? Må man det?

Kan man i princippet tage en gammel kjole som man ikke har kvitteringen på og sælge den igennem ens firma?

HÅBER nogen kan hjælpe!

- Amalie

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amalie,

Du må gerne sælge din gamle kjole, men når du ikke har noget indkøb, så får du stor fortjeneste og den skal du jo betale skat af i sidste ende.

Din kæreste må gerne lave produkter til dig, som du har indkøbt varerne til og du kan sælge dem i dit firma - her har du jo et indkøb, som du kan trække fra og et salg, som du kan indtægtsføre.

Men din kæreste bør jo også få noget for det, så her bør du jo give ham en løn. Det er dog op til dig selv, men det er mest rigtigt at gøre på den måde.

Mvh Flemming

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

AmalieAmalie:
Mit spørgsmål er om jeg må sælge min kærestes produkter igennem mit firma, når han officielt ingen tilknytning til firmaet har (ikke ansat eller noget) og hvis jeg ikke køber produkterne af ham men køber ind til det han skal bruge for at lave dem? Må man det?

Mit råd vil være du køber tingene der bruges i dit firma - og om han så forarbejder dem gratis for dig - så er det lovligt og du har så kvittering for materialerne som så er dine hele vejen. Du må ikke lønne ham sort - men hvis I ellers har lidt fælles økonomi er det vel ikke af betydning. 

Du kunne jo også lønne ham regulært for hans arbejde - det flytter så rundt, så du får udgiften og dermed mindre skat og han får indtægten og skat af det i stedet. Hvis lønnen er sat rimeligt og som det du ville give en anden, er det jo fint, og så har du måske også bedre samvittighed i kæresteforholdet, at han ikke sidder og arbejder gratis. Alt andet lig bliver jeres samlede skat ens (eller lavere da han har beskæftigelsesfradrag)

Du kan godt sælge en gammel kjole men dit problem er hvad du så vil bruge som udgift - Du skal jo have kvittering for de ting du tager ind i dit firma som udgift så det er ikke en god ide at sælge noget, man ikke har kvittering for udgiften på. Derfor - køb tingene som del af dit firma. OM du så får oms. nok kan du skulle registrere en bibranche - men til en start vil der ikke ske noget. 

god vind med det. Overvej begge at kigge i Grundbog for dig der vil være iværksætter -  som afklarer mange af de ting nye iværksættere tumler med - forklaret så det er til at forstå. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sandt. Tak for din info. Jeg var bare i tvivl om man egentlig måtte, netop fordi han ikke er ansat og får løn..

Jeg troede man skulle kunne dokumentere hvor ens indkøb kommer fra og have en faktura på det ( hvis jeg ville sælge en brugt kjole f.eks. eller et brugt pinalhus...), men så blev jeg klogere :)

Mange tak Flemming!

Mvh Amalie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

AmalieAmalie:
jeg troede man skulle kunne dokumentere hvor ens indkøb kommer fra og have en faktura på det ( hvis jeg ville sælge en brugt kjole f.eks. eller et brugt pinalhus..

det skal du også - ellers kan du jo ikke trække udgiften fra - derfor køb de materialer selv (eller om ikke andet - find tilsvarende i DBA og sælg dem fra privat til firmaet - men generelt - få kvittering for alt det - er det købt af privat eller på marked - så bare en dagsdato med lille beskrivelse og navn på sælger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Mange tak for dine svar. Du giver altid virkelig klare og forståelige råd. Det værdsætter jeg! Mange tak.

- Amalie

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)