Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæftelse I/S

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Uni Contractors IVS Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg eller mit Holding selskab indtræder som interessant i et I/S med skattegæld kommer jeg så til at hæfte for den “Gamle” skattegæld eller ligger gælden hos dem der udtræder?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattegæld i et i/s?

Du hæfter for den gæld som opstår fra din indtræden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Skattegæld i et i/s?
ja det må vel være personerne i så fald - ellers har selve selskabet vel ikke en skattegæld (måske moms?)
(og man kan vel sige, at hvis man tror det er tilfældet og føler sig usikker, så skal man næppe overhovedet indgå som ny ejer i et I/S)

Kan nyindtrådt på nogen måde hæfte for noget gammelt - jeg tænker - hvis der løber renter  eller bod på for et eller andet - der skyldes gammel gæld eller fejl, men først kommer i ny ejers tid - kan man der tænke sig at kunne hænge på noget?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Aldrig indgå i et I/S

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Interessentskaber er nogle lidt særlige størrelser, som er lidt af hvert. Når man skal inddrive tilgodehavender hos et I/S kan man rette kravet såvel mod selve virksomheden og mod interessenterne, som hæfter personligt, ubegrænset og solidarisk for interessentskabets forpligtelser.

Når man vælger at indtræde i et interessentskab, må det juridiske udgangspunkt i relation til den personlige hæftelse være, som også John anfører, at den indtrædende interessent ikke hæfter for personligt udgifter, der er indtrådt efter personens indtræden. Hvis der opstår tvivl om hvornår et givent krav er opstået, må det formentlig antages, at det kan gøres gældende mod de interessenter, som er i I/S'et på det tidspunkt, hvor kravet gøres gældende, medmindre man fra interessentskabet har gjort meget for at orientere omverdenen om udskiftningen i interessentkredsen.

I relation til selve virksomhedens hæftelse, må det være således, at virksomheden til hver en tid hæfter for de berettigede krav, som måtte blive rettet mod virksomheden. Du kan altså - selvom holdingselskabet ikke kan komme til at hæfte for gæld - blive ramt alligevel, fordi kravet bliver betalt af virksomhedens værdier.

Jeg er bestemt ingen ørn til skat, men eftersom interessentskaber ikke er selvstændige skattesubjekter, og beskatning sker hos interessenterne, har jeg vanskeligt ved at se, at der skulle være et skattekrav, men der kan sagtens være noget. Det kan meget muligt være tale om moms.

Det er i bedste fald unuanceret at sige, at man ikke skal indgå i I/S'er. I/S'er er i nogle tilfælde den rigtige løsning. Eftersom der ikke er en masse regulering, som regulerer hvordan man har et interessentskab sammen (ligesom vi har selskabsloven for selskaber), så er det vigtigt at man får lavet en grundig interessentskabskontrakt. Det er også rigtig vigtig, at man, når man udtræder af interessentskabet, bliver afregistreret med det samme, så man netop ikke hæfter for krav der indtræder efter, at man faktisk er udtrådt (den typer sager har jeg haft en del af i fogedretten).

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

jlblaesbjerg:
eller mit Holding selskab indtræder som interessant i et I/S med

Kan et Holding selskab overhoved være interessant i et I/S ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn. Ja det er der ikke nogen regler som forhindrer.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er, som Henrik skriver, ikke noget til hinder for, at et selskab er interessent, men man kan overveje, om det er foreneligt med holdingselskabets natur/formål. Det er dog på ingen måde noget, som ikke kan overkommes. Der er dog nogle yderligere registreringsforpligtelser og offentliggørelsesforpligtelser, når hvis alle interessenter er selskaber.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

juristen:
Det er i bedste fald unuanceret at sige, at man ikke skal indgå i I/S'er. I/S'er er i nogle tilfælde den rigtige løsning. Eftersom der ikke er en masse regulering, som regulerer hvordan man har et interessentskab sammen (ligesom vi har selskabsloven for selskaber), så er det vigtigt at man får lavet en grundig interessentskabskontrakt.
Helt enig - og man skal også tage med, at I/S har langt lettere ved at dele overskud ud som man vil, efter ejeraftale , med skiftende overskud til den ene eller den anden ejer, afhængigt af hvad der aftales (og så beskattes) end f.eks. IVS og ApS hvor overskud alt andet lig skal deles efter ejer% og dermed ens fra år til år, alt andet lig, hvor det i IVS uden problem kan skifte, afhængigt af hvordan man vurderer indsatsen og aftaler.

I begge fald kan løn bruges, men overskud kan deles meget mere fleksibelt i et I/S end i selskaber - lige som man jo også har frihed til, at den ene vil benytte VSO og den anden måske ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)