Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sparring og konstruktiv feedback af ide

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino :-)
Jeg er igang med at udvikle et produkt, som kan varmeregulere temperaturen i bilens kabine. Jeg har som bilist selv oplevet, hvor ubehageligt det kan føles i bilen på en sommerdag (eller en kold vintermorgen :-). Derfor er jeg igang med at arbejde på et produkt, da kan holde tempereturen i bilen konstant også selvom bilen er slukket.
- jeg søger derfor konstruktiv kritik af min ide, oplever i det samme som jeg? tror i at der er behov for sådan et produkt?
På forhånd Tak
Vh Ismail Mohamed

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu oplyser du ikke teknologien bag dit produkt, men...

Der er et behov og produktet findes på markedet med varierende teknologi og virkningsgrad.

Hvis du vil have konstruktiv feedback, må du nok forklare lidt nærmere hvordan du planlægger at løse problemet med kabinetemperarur.

Edit: udfordringen er, som jeg forstår det, at ændring i temperatur kræver forholdsvis meget energi, som ikke er til rådighed når bilen er parkeret med motoren slukket.

Tilmeldt 28. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!
Jeg er klar over, at der allerede findes løsninger, fx UV-film.
Vores produkt er ikke endeligt, da vi stadig er igang med at udvikle det, men det baserer sig på kemiteknologi. Vi har et kemisk stof, som absorberer varmen i kabinen, når temperaturen overskrider et vis temperatur, og afgiver varme når temperaturen falder i bilen. Derfor kommer vores produkt til at være mere bæredygtig og og et økonomisk gevinst, da bilisten sparer for unødvendig opvarmning/køling.

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså en evighedsmaskine?!?

Har i regnet på hvor meget energi, der kræves for at nedkøle en kabine, som opvarmes af solen (forsk bølgelængde ind/udstråling) og hvor den energi skal lagres? Har i dimensioneret så opfindelsen passer vægt- og volumenmæssigt i en bil?

Nu ved jeg ikke hvilket kemisk stof i tester, men en endoterm/ exoterm reaktion, som sker automatisk og vedvarende, samt lagring af energi i de mængder på den beskrevne måde, lyder som en opfindelse, der vil være på niveau med elektricitet og internettet.

Tilmeldt 28. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe. Det er ikke den tallerken vi har opfundet :-).
Vi bruger den samme metode, når vi gerne vil nedkøle vores drinks ved at putte isterninger i. Vi har beregnet os frem til, at vi skal bruge ca 1 kg stof, men praktisk fandt vi frem til at vi skulle bruge 5kg stof fordelt på forskellige steder i bilen, på en mellemstor personbil.
- som du fint nævner det, skal vi undersøge, hvor meget varme (energi) den kan lagre over tid.
Er ren nysgerrighed, oplever du sometider ubehag i bilen på grund af temperatur?

Tilmeldt 28. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har måske beskrevet det lidt for optimistisk, det er ikke hensigten, at produktet skal erstatte varmeanlægget i bilen, men mere reducere brugen af det. Vores hovedfokus ligger i, at regulere temperaturen i bilen, mens bilen er slukket, sparer forbrugerens for unødvendig opvarmning/nedkøling.

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Idéen er, for så vidt, god. Jeg mener ikke den er realistisk på nogen som helst måde med nogen som helst kendt teknologi. Uanset om du anvender endoterm kemi eller evaporativ køling, vil 5kg ikke række til nogen brugbar køling, og slet ikke i noget brugbart tidsperspektiv.

Lad os antage at der er 2 m3 luft i bilen. Du skal nu, med 5kg og lidt kalorimetri og kendskab til diverse stoffers specifikke varmekapacitet køle luften ned så det gør en forskel - ellers er systemet/opfindelsen alligevel ikke brugbar.

Jeg påstår at det er nærmest umuligt, men vil vældig gerne overbevises om det modsatte.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)