Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår slutter arbejdsdagen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man er ansat med fast mødetid kl9-17, og jævnligt har opgaver ude af huset, hvad tid slutter arbejdsdagen så når man er ude hos en kunde?

Er det kl. 17 ude hos kunden, eller er det kl. 17, minus tid til returkørsel?

Vi taler om en funktionæransat, med udkørende arbejde som en del af arbejdsbeskrivelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar, jeg forstår sagens og kendelsen, og jeg forstår hvordan du relaterer den til mit spørgsmål, men jeg synes dog ikke helt at sagen er helt sammenlignelig med det scenarie jeg skitserer.

Her er for det første ikke nedlagt nogen kontorer.

Medarbejderne kører ikke fra egen bopæl til kunder

Det sker ikke systematisk.

Transport sker i egen bil.

Her tale om at en medarbejder lejlighedsvis kan blive sendt ud på en kundeopgave f.eks. kl. 14, med forventet varighed på 3 timer, og så er spørgsmålet om medarbejderen kan afkræves at arbejde til kl. 17 ude hos kunden, eller om medarbejderen skal have tid til at returnere til kontoret, og dermed køre fra kunden kl. f.eks. 16:30.

...og hvad så i det scenarie hvor medarbejderen er på kundebesøg, er i egen bil, og det er kortere at køre hjem end retur på kontoret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

uj@logiqit.com:

Her tale om at en medarbejder lejlighedsvis kan blive sendt ud på en kundeopgave f.eks. kl. 14, med forventet varighed på 3 timer, og så er spørgsmålet om medarbejderen kan afkræves at arbejde til kl. 17 ude hos kunden, eller om medarbejderen skal have tid til at returnere til kontoret, og dermed køre fra kunden kl. f.eks. 16:30.

...og hvad så i det scenarie hvor medarbejderen er på kundebesøg, er i egen bil, og det er kortere at køre hjem end retur på kontoret?

Uden at ville lægge hovedet på bloggen mener jeg godt kendelsen kan bruges - og at det så må være sådan at der skal arbejdes frem til det tidspunkt hvor man skal køre for at kunne nå retur - vel normalt til kontoret - men er det til hjemmet, og det er kortere, så ville jeg TRO at man kom fint fra at kræve der blev arbejdet frem til kl 17, for så er man jo før hjemme end hvis det var fra kontoret, - og ellers kan du vel så kræve de skal køre til kontoret og der fra kl 17 så du har kontrol - men det er jo ikke rigtig til gavn for nogen

Det korte og lange er at man skal kunne være på kontoret til arbejdstids afslutning, og så må det være naturligt at mene, at man så også skal kunne være i hjemmet, på det tidspunkt man ellers ville være det, hvis man kørte fra kontoret. Det bedste er nok at opnå enighed om en sådan løsning i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke til reglerne, men jeg kender til en stor virksomhed som gør følgende:

Den ansatte kan vælge mellem:

1) at arbejdsdagen slutter ude ved kunden + ekstra transporttid til hjemmet. Den ansatte kan altså køre hjem kl. 16:40, hvis det tager 20 min mere at køre hjem end normalt. Arbejdsdagen slutter kl. 17:00 ved kunden, hvis det tager kortere tid at køre hjem end normalt.

eller

2) at arbejdsdagen slutter på kontorets adresse. Den ansatte kan køre forbi arbejdspladsen på vej hjem.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror, at Johns fortolkning af EU-afgørelsen er korrekt. Du kan selvfølgelig ikke sende en medarbejder langt pokker i vold og så kræve, at de bruge deres fritid på at komme tilbage til civilisationen. Du skal tænke sådan på det, at medarbejderen har et arbejdssted, som jo blandt andet er valgt ud fra transporttid. Det kan arbejdsgiveren ikke bare lave om på.

Det bedste ville selvfølgelig være, at man tager stilling til det i ansættelseskontrakten. Der er mig bekendt ikke noget til hinder for, at man aftaler sig ud af det.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)