Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et tricky spørgsmål, vi søger rådgivning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Dette er måske et mere kompliceret spørgsmål, men der er sikkert nogen her på amino der har et godt svar.

Jeg står i en situation hvor jeg skal arbejde med 2 projekter i mit liv, som er relaterede, og derfor vil jeg gerne samle det hele i én virksomhed.

1) Mit job som selvstændig konsulent indenfor turismebranchen. Jeg har min første store kunde i hus, en virksomhed udenfor EU. Det giver indtægt med det samme, uden de store udgifter. Indtægterne vil nok svinge meget, der kan være år med et stort projekt og store indtægter, der kan være år hvor det går lidt langsomt.

2) Køb af en ejendom i Italien, istandsættelse og oprettelsen af en overnatningsvirksomhed.
Det kræver en større investering, en hel del udgifter i starten, derefter en periode for at opnå break-even før der kommer et overskud. Det vil også kræve en del tid og personlig indsats, og jeg regner med at være hands-on.

Når jeg har tid fra 1 vil jeg arbejde hands-on på 2, de penge der kommer ind fra 1 vil investeres i 2 og jeg vil tage løn ud til mig selv for at dække mine livsomkostninger.

Det kan også nævnes at min søster er også med i 2, 50-50, og der vil også være en del opgaver for hende i 1.
Hvis alt går godt, er planen at udvide til flere overnatningsvirksomheder.

Hele idéen med at samle alt i én virksomheden er for at kunne udligne udgifterne i start-perioden.
Jeg ser det som en fordel at nogle af virksomhedens indtægter fra 1 kan investeres i 2, at vi kan tage løn ud til os selv som beskattes som personlig indkomst og eventuel overskud derefter kan beskattes i selskabet. Hvis ikke vi samler det hele vil vi stå i den situation at vi på den ene side beskattes af vores indtægter i 1, derefter har udgifter i 2 som vi skal dække, 2 har underskud i nogle år, og først derefter kommer alle de etableringsudgifter vi havde til gode rent skattemæsigt.

Jeg kan også forestille mig en situation hvor der ikke er opgaver i 1 i et år, og hvor vi arbejder hands-on med 2. Hvis alt er samlet i én virksomhed kan vi gemme noget af overskudet fra det ene år, og så tage det ud som løn i det år hvor vi ikke har så mange indtægter.

Jeg har ikke meget erfaring/viden på området og vi vil klart få en rådgiver/revisor (er der nogen der er interesseret?)
Jeg tænker at en konstruktion med et holdingselskab, og et IVS eller A/S ville være optimalt. Hvis det er nødvendigt for at kunne drive overnatningsvirksomheden i udlandet, vil et lokalt datterselskab komme på tale.

Vi er helt klart mest interesserede i at oprette en dansk virksomhed. Der kunne være skattefordele ved at etablere sig i udlandet, men så skal man have rigtig meget at gøre med tunge bureaukratiske processer, dead-ends etc. Hele dette spørgsmål om virksomhedskonstruktion handler IKKE om at finde skattefordele, men om at gøre tingene nemmere i starten, i hvert fald pengemæssigt.

Jeg glæder mig til at høre fra jer, sig til hvis der er spørgsmål eller noget jeg ikke har været klar nok om :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja få en revisor ind over.
Første vigtigt punkt er at undgå, at SKAT kan sige du trækker udgifter fra en aktivitet (bygge bygge) fra i en helt anden aktivitet - da udgiften så ikke er taget for at få indtægten. 

Andet må være at få afklaret hvilke udgifter du kan trække fra for byggeriet - Der er ikke fradrag for forbedringer som det.

Tredie - som hænger sammen med første - at afklare sammenhæng indtægt udgift når du visse år hiver løn fra indtægtsgivende og andre bruger pengene på at bygge

Ja umiddebart lyder selskab med holding godt IVS har ny lovgivning på vej som for mig afslutter dem som god mulighed https://startupjh.blogspot.com/2018/10/ivs-foreslaet-afskaffet-og-2-ar-til.html så gå efter ApS.

Tal med revisor, eller vent på andre, om der er mindre risiko ved at sammenkøre udgifter fra noget der ikke har med indtægten at gøre uden at få problem i personlig virksomhed end i selskabsform - og så bør du sikre dig at du ikke i forbindelse med det der giver indtægt, at skat kan ses som IKKE selvstændig men faktisk skulle være løn eller honorarmodtager - dog måske mindre farligt fra udlandet  jeg ved det ikke

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret John!

Jeg tænker:har en virksomhed ikke lov til at investere sit kapital/overskud i projekter, og her kommer der en adskillelse mellem de 2 aktiviteter? Virksomheden tjener X fra aktivitet 1, og har Y udgifter i forbindelse med aktivitet 1, samt udbetaler løn Z.

X-Y-Z = resultatet (overskud) og denne kan bruges som en investering i aktivitet 2, eller til at tilbagebetale et eventuelt lån virksomheden har taget i forbindelse med aktivitet 2?

Kan en virksomhed ikke satse på 2 forskellige projekter, hvor det ene måske giver overskud og det andet underskud, i starten, og sørge for at udligne? Eller ville de være et krav at der var 2 forskellige dataselskaber for hver aktivitet og dermed også forskellige regnskaber? Hvad sker der så i moderselskabet, men har et dataselskab med overskud, et med underskud? Gode spørgsmål, jeg forsøget at sætte mig ind i det, men håbet også der er en revisor der vil vise interesse for projektet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør helt klart arbejde via selskaber og formentlig
formelt flytte til et andet land, da det giver større fleksibilitet.

Sambeskatning løser de fleste af dine problemer.

Vi leverer assistance for 13 KR per minut.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

john.mcdoy:
Tak for svaret John!

Jeg tænker:har en virksomhed ikke lov til at investere sit kapital/overskud i projekter, og her kommer der en adskillelse mellem de 2 aktiviteter? Virksomheden tjener X fra aktivitet 1, og har Y udgifter i forbindelse med aktivitet 1, samt udbetaler løn Z.

X-Y-Z = resultatet (overskud) og denne kan bruges som en investering i aktivitet 2, eller til at tilbagebetale et eventuelt lån virksomheden har taget i forbindelse med aktivitet 2?

Kan en virksomhed ikke satse på 2 forskellige projekter, hvor det ene måske giver overskud og det andet underskud, i starten, og sørge for at udligne? Eller ville de være et krav at der var 2 forskellige dataselskaber for hver aktivitet og dermed også forskellige regnskaber? Hvad sker der så i moderselskabet, men har et dataselskab med overskud, et med underskud? Gode spørgsmål, jeg forsøget at sætte mig ind i det, men håbet også der er en revisor der vil vise interesse for projektet.

jo det kan en virksomhed godt - forudsat de begge to er aktiviteter der er erhvervsmæssigt og begge sigter mod overskud (som så ikke altid kommer i samme år man starter)
Jeg synes stadigt du skal bruge et regnskabsprogram med afd. Styring (dimensioner f.eks. I e-conomic) så du både for skat men langt mest for dig selv, kan have indtryk af, hvor kommer indtægterne fra

Men Jo - når begge er erhvervsmæssige kan de sagtens ligge i samme selskab/virksomhed.
Det er kun hvis det ene ikke helt måtte være erhvervsmæssigt med overskud for øje at der kunne være problem

Ingen grund i så fald til mere end ET firma til det - helt enig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved køb af ejendom i Italien vil du etablere fast driftssted i Italien. Dvs du skal aflægge regnskab, betale skat og moms mv. Efter lokale regler for driften dermede. Yderligere skal du være opmærksom på reglerne om social sikring, hvis du driver selskab fra DK og ligeledes rejser til Italien for at arbejde.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)