Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er markedsrente og hvordan kan man kom frem til den?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg overveje at personling låne penge til mit ApS i form af lånebrev/konvertible obligationer.
Her kan man vælge overkurs eller forrentning.

Hvis jeg skal angive en rente, havd er skattemæssigt forsvarlig og muligt at angive?
Er der forskel på rente hvis låne størrelse stiger (pga højere risiko)?

i.e hvis jeg låner 10.000 -> 4%, 100.000 -> 1.000.000 ->?%

Hilsen

Gabe

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Markedsrenten er den rente, som du selv nogenlunde ville kunne optage et lån til på det frie marked.

På den anden side, så skal du jo ikke tjene penge på at låne dit eget selskab penge, så en rente, der afspejler en meget høj risiko, passer ikke rigtigt på dig selv, da du jo ikke selv mener, at lånet er højrisiko.

Det mest almindelige er at låne sit eget selskab penge til en kurs mellem 4 og maximalt 10%. De fleste advokater anbefaler en 4-5% i rente.

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input Flemming!

Flemming:

Markedsrenten er den rente, som du selv nogenlunde ville kunne optage et lån til på det frie marked.

Det eneste sted jeg kunne "undersøge" den fri marked er mybanker og for en forburg lån variere renten mellem 5% og 20%

Er der andre måder for at få et mere præcis tal?

Flemming:

Det mest almindelige er at låne sit eget selskab penge til en kurs mellem 4 og maximalt 10%. De fleste advokater anbefaler en 4-5% i rente.

Jeg har også hørt at advokaterne anbefaler 4-5%, men hvad sker hvis man vælger 7% eller 10% hvem bestemmer om det er OK eller ej? det er lidt uklart
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der sker ikke noget ved at vælge 7% eller 10%, men hvis du gør det, så får du bare en større renteindtægt fra dit eget firma og det skal du opgive og betale skat af, under alle omstændigheder.

Så du belaster altså dit eget firma med øgede renteudgifter og du beskattes af kapitalindkomsten.

Det står dig frit for, så længe du er indenfor rimelighedens grænser og 10% er indenfor den grænse.

Jeg ved ikke, hvor du ellers kan undersøge markedsrente.

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Der sker ikke noget ved at vælge 7% eller 10%, men hvis du gør det, så får du bare en større renteindtægt fra dit eget firma og det skal du opgive og betale skat af, under alle omstændigheder.

Så du belaster altså dit eget firma med øgede renteudgifter og du beskattes af kapitalindkomsten.

Det er rigtigt, jeg bliver beskattet 42% at renteindtægter, men samtdige, hvis jeg forstår rigtigt renter er fuldt fradragsberettiget i ApS?

Der må være en scenarie/grænse hvor firma resultat før skat kan få gavne af en hvis rentefradraget, inden der betales selskabskat og udloddes udbytte.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Gabe:

Flemming:

Der sker ikke noget ved at vælge 7% eller 10%, men hvis du gør det, så får du bare en større renteindtægt fra dit eget firma og det skal du opgive og betale skat af, under alle omstændigheder.

Så du belaster altså dit eget firma med øgede renteudgifter og du beskattes af kapitalindkomsten.

Det er rigtigt, jeg bliver beskattet 42% at renteindtægter, men samtdige, hvis jeg forstår rigtigt renter er fuldt fradragsberettiget i ApS?

Der må være en scenarie/grænse hvor firma resultat før skat kan få gavne af en hvis rentefradraget, inden der betales selskabskat og udloddes udbytte.

 

ja rente som kap indkomst er faktisk mindre skat end løn og ja begge dele er udgift og fradrag for firmaet. Markedsrente kan man bla.a finde ved at bede ens bank bekræfte til en, hvad de ville have i rente hvis man skulle låne pengene. Ikke bede om lån, men bede dem om at fortælle dig hvad deres rente ville være

Netop fordi det kan være billigere med rente end løn, bør man ikke sætte for højt - men op til 10% tror jeg ikke nogen vil gø over

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ingen protesterer. Men hvis det er for at opnå renteindtægten privat, så er der tale om maskeret udbytte, og det er ulovligt.

Hvis dit firma *skal* bruge pengene, så er det selvsagt fint- Hvis det ikke har brug for kapitalen, og du forrenter med 10%.... Så tror jeg potentielt nogen vil kigge en ekstra gang ved audit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Nej ingen protesterer. Men hvis det er for at opnå renteindtægten privat, så er der tale om maskeret udbytte, og det er ulovligt.

Hvis dit firma *skal* bruge pengene, så er det selvsagt fint- Hvis det ikke har brug for kapitalen, og du forrenter med 10%.... Så tror jeg potentielt nogen vil kigge en ekstra gang ved audit.

Helt enig - jeg er gået ud fra setup er- at firmaet har brug for et lån og ikke et setup hvor der ønskes skattebesparelse gennem rente

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det tilladt at lave et stående lån mellem to selvskaber ?

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja,

min tanke er et firma der skal købe et mindre lejlighed som så skal lejes ud og sælges senere.

Men i stedet for at stifte firmaet med hele kapitalen (som jeg har privat og derfor er allerede beskattet) til at købe lejligheden, stifter jeg ApS med 50.000 kr. Bagefter låner jeg (i.e. 1.000.000) til firmaet som så bruger den til at købe ejendomme.

Så det drejer om et "ægte" behov for firma.

Spørgsmål er så hvor høj en rente (mellem 5-10%) kan jeg tillade mig at skrive ind i gældsbrevet.

Som jeg høre rundt, ved 5% bliver ikke set spørsmål tegn fra skat. men ved 10% kan det bliver til et problem. Det er ret irriterende at ikke have nogle klar retningsliner fra skat.

Jeg har faktisk prøvet at "spørger" banken men de ville ikke give en indikation.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)