Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Due diligence undersøgelse?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg går og kigger på en lille virksomhed, som jeg ser et potentiale i. Jeg vil gerne tage kontakt til ejeren, og fortage en due diligence undersøgelse af virksomheden. Men da det er første gang jeg kaster mig ud i potentielt at investere i en virksomhed, vil jeg gerne have nogle ting på plads.

1. Ud over revisor og advokat, hvilke rådgivere skal man så ellers bruge til en due diligence undersøgelse?

2. Vil man under en due diligence undersøgelse også kunne komme frem til virksomhedens handels-værdi?

Der vil sikkert komme flere spørgsmål efterhånden som i gør mig klogere. :)

Mvh

Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En revisor - hvis man ikke selv er ganske så regnskabs skarp og en jurist når det kommer til kontrakternes gennemgang

Nej man får ikke prisen - en due diligence er en gennem af alle firmaets forhold for at sikre, at det sælger oplyser er korrekt - så prisen finder man normalt først, idet man ikke går ind i en (DYR) due diligence med mindre man er ganske så tæt på enighed om en handel

For at finde prisen, kan det være nødvendigt at sælger åbner op for oplysninger - hvilket sælger givet kun går under iagttagelse af en NDA - som kun underskrives hvis der er er generel enighed om et eller andet udgangspunkt og princip http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Det var meget informativt for mig. Tak!

Så man tager kontakt til ejer/sælger, beskriver sin interesse, og underskriver en NDA for at kunne få udleveret også fortrolige informationer.

- Er det så derfra op til virksomheden, at fremlægge alle de rigtige informationer, eller skal man selv have en liste over informationer af interesse? 

- Hvordan får man vurderet en virksomheds værdi, ud fra de informationer man får stillet til rådighed af ejeren?

- Er due diligence undersøgelsen en man først laver, når man praktisk talt har sat sin underskrift på købsaftalen?


Vh Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alexander :

1

Så man tager kontakt til ejer/sælger, beskriver sin interesse, og underskriver en NDA for at kunne få udleveret også fortrolige informationer.

2

- Er det så derfra op til virksomheden, at fremlægge alle de rigtige informationer, eller skal man selv have en liste over informationer af interesse? 

3

- Hvordan får man vurderet en virksomheds værdi, ud fra de informationer man får stillet til rådighed af ejeren?

4

- Er due diligence undersøgelsen en man først laver, når man praktisk talt har sat sin underskrift på købsaftalen?

1 ja

2 ja hvis virksomheden vil sælges  ellers ikke

3 mange metoder og meget afhængig af hvad man evt selv mener at få af synergi effekt http://johnhannover.blogspot.dk/2016/07/vrdiansttelse-ved-salg-af-et-firma.html 

4 ja i man får ikke adgang til ALT før man i princip er enige om en pris forudsat alt er som beskrevet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du siger det er første gang, at du vil investere i en virksomhed. Dermed går jeg også ud fra, at det næppe er en giga investering?

Hvorfor ikke bare rette henvendelse til virksomheden/ejeren, og starte en dialog op. Og som det forløbet derfra, så evt overveje en Due Diligence? For en Due diligence med flere rådgivere, er ikke billigt, det løber sindsyg hurtigt op i både 50-100.000 kr afhængig af virksomhedens størrelse. 

Og hvis du selv ser et potentiale i firmaet, så er en due diligence måske ikke nødvendig, overhovedet, hvis firmaets nuværende situation ikke er vigtig for det potentiale, som du ser...

Du kan hurtigt kaste mange penge efter ingenting, hvis du bare vælger en dyr rådgivningsløsning, uden at måle det op imod den investering, som der skal foretages... 

Og hverken din revisor eller advokat, kan eller vil se det potentiale, som du selv ser i firmaet, de kigger bare på her og nu facts.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang tak John.

Hvilken type rådgiver skal man søge hjælp hos for til fastsættelsen af virksomhedens værdi, ud fra de metoder og modeller du nævner? Revisor?

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjaaa.

Det er hvad jeg vil kalde en stor investering (for mig ihvertfald). Vi taler mere end 100.000kr. Virksomheden har eksisteret i mere end 30 år, og er en produktionsvirksomhed. De har 3-4 medarbejdere. Så jeg ville være villig til at bruge de 50-60.000kr på en DD undersøgelse (men helst ikke mere Indifferent ).

Jeg har en bachelor i Innovation og Iværksætteri, og kan derfor let lave en innovations/vækst-plan, så jeg har ikke problemer med at se og fremlægge potentialet og mulighederne. - Men jeg vil nødig stå i en situation hvor jeg i naivitet kommer til at betale for meget, eller overser vigtige detaljer, der kan have konsekvenser på kort eller lang sigt.

Så jeg ville faktisk ikke have noget imod at en revisor eller advokat der legede pessimister. Devil


Hvordan har du båret dig ad med køb eller investering i virksomhed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alexander :

Endnu engang tak John.

Hvilken type rådgiver skal man søge hjælp hos for til fastsættelsen af virksomhedens værdi, ud fra de metoder og modeller du nævner? Revisor?

ja det er da et godt valg - men som nævnt  skal du jo først sikre dig, at virksomheden og du er så tæt i forhandlingen, at en duediligence er naturlig - ellers fører det jo ikke til spor andet end i værste fald en regning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Modtaget Yes

Vh

Alexander

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Alexander :


Det er hvad jeg vil kalde en stor investering (for mig ihvertfald). Vi taler mere end 100.000kr. Virksomheden har eksisteret i mere end 30 år, og er en produktionsvirksomhed. De har 3-4 medarbejdere. Så jeg ville være villig til at bruge de 50-60.000kr på en DD undersøgelse (men helst ikke mere Indifferent ).

Prøv at lave regnestykket omvendt. Du vil investere 120.000 kr, lad os bare tage det som eksempel. 

Så vil du bruge 50-60.000 kr på en DD gennemgang.

Hvis du regner på det, så kunne du i stedet bruge 170-180.000 kr på en investering i virksomheden, måske få en større andel eller som minimum få en gladere partner, som føler du har betalt godt for din andel.

Det vil i sidste ende give det samme, for samlet vil din investering løbe op i det beløb. Spørgsmålet er så bare, i hvilke lommer pengene ender...

Alexander :

Jeg har en bachelor i Innovation og Iværksætteri, og kan derfor let lave en innovations/vækst-plan, så jeg har ikke problemer med at se og fremlægge potentialet og mulighederne. - Men jeg vil nødig stå i en situation hvor jeg i naivitet kommer til at betale for meget, eller overser vigtige detaljer, der kan have konsekvenser på kort eller lang sigt.

Hvis du ser regnestykket herover, så vil du på din investering kunne betale en overpris på over 50%, og stadigvæk ende med at betale mindre end, hvis du betaler 120.000 kr + DD omkostningerne.

Så det er svært at se, hvordan du betaler overpris, når det holdes op imod de store DD omkostninger.

Alexander :

Hvordan har du båret dig ad med køb eller investering i virksomhed? 

Jeg har kun nogle små investeringer, jeg har brugt tiden og pengene på at starte mit eget :)

Men jeg ville aldrig bruge 50-60.000 kr eller noget der ligner på en investering på kun 100k, sorry to say :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)