Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

YouTube Indtægter - Virksomhed eller honorarmodtager MOMS?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Whiskey:
Det kan ikke aflives. Udgangspunktet er den leverance som der sker og som affiliatebetalingen er en betaling for. Udgangspunktet for momsfriheden i Skatterådets svar er, at der er tale om et stykke journalistisk arbejde. Dette er så fritaget for moms. Om trådstarters youtube kanal opfylder kravene for momsfrihed - her en redaktionel frihed, selvstændig og skabende indsats, der har en vis originalitet - har vi ikke en jordisk chance for at vurdere her.

Men hvis den har det -(jeg kan jo bruge min blog som tilsvarende eksempel) så ville indtægter fra f.eks affiliate, salg af reklame - ikke være momspligtige?

Ville jo give mening men nok være kedeligt for nogen (ikke mig jer er ikke i det niveau) for der ville ikke være salgsmoms - blot reverse charge da det meste vil være EU eller uden for måske, og så ville momsfradrag for køb - med nej til momsregistrering - være udelukket.

Men altså: - Uanset pengene ikke er for indholdet  men for reklameplads - så ville det være momsfrit hvis indholdet var med redaktionel frihed - skabende - vis originalitet (av der faldt jeg Stick out tongue) osv - og det jo var indholdet der trods alt solgte reklamen

vh John Hannover

Det er nok vigtigt lige at få fakta på plads.

Du skriver din blog? er det din blog eller sælger du bare tekster til ejeren af bloggen?

I det bindende svar som der henvises til tidligere i tråden er sagen jo netop den at den solgte ydelse er teksten til en blog, man har fraskrevet alle rettigheder til reklame, affiliate m.m.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Det er nok vigtigt lige at få fakta på plads.

Du skriver din blog? er det din blog eller sælger du bare tekster til ejeren af bloggen?

I det bindende svar som der henvises til tidligere i tråden er sagen jo netop den at den solgte ydelse er teksten til en blog, man har fraskrevet alle rettigheder til reklame, affiliate m.m.

præcis det jeg mener. I SKATs sag er det jo netop, at indholdet er solgt til nogen der bruger det - til så selv at skabe (momspligtige) reklameindtægter

Spørgsmålet er derfor, om jeg - eller trådstarter - har en blog eller en youtube, som indholdsmæssigt er "journalistisk, værkshøjde, selvstændigt skabende osv" og dermed i sig selv momsfrit - hvad så hvis vi sælger reklame (trådstarter skriver han tjener mere end 50 t / 12 mdr på reklamesalget) er det reklamesalg så faktisk momspligtigt fordi det komme via vores eller momsfri blog/yoube hvis den er journalistisk, eller bliver man, som jeg har troet det, momspligtig af reklamesalget - uanset det jo kun kommer, fordi folk ser den der youtube, og for at kunne se den, skal se noget reklame først. 

Vil det være momsfrit at have en betalt reklame indtjening i indledning af youtube  - eller have affiliate på blog - reklame man sælger selv (med indhold i begge fald der er momsfrit siger vi)

Jeg frygter man vil skulle være momsregistreret hvis man selv laver aftaler med reklameudbyderen og har indtjening over 50 t / 12 mdr på reklamen, uanset indholdet er aldrig så rent journalistisk, selvstændigt, redaktionel frihed osv???

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Det er nok vigtigt lige at få fakta på plads.

Du skriver din blog? er det din blog eller sælger du bare tekster til ejeren af bloggen?

I det bindende svar som der henvises til tidligere i tråden er sagen jo netop den at den solgte ydelse er teksten til en blog, man har fraskrevet alle rettigheder til reklame, affiliate m.m.

præcis det jeg mener. I SKATs sag er det jo netop, at indholdet er solgt til nogen der bruger det - til så selv at skabe (momspligtige) reklameindtægter

Spørgsmålet er derfor, om jeg - eller trådstarter - har en blog eller en youtube, som indholdsmæssigt er "journalistisk, værkshøjde, selvstændigt skabende osv" og dermed i sig selv momsfrit - hvad så hvis vi sælger reklame (trådstarter skriver han tjener mere end 50 t / 12 mdr på reklamesalget) er det reklamesalg så faktisk momspligtigt fordi det komme via vores eller momsfri blog/yoube hvis den er journalistisk, eller bliver man, som jeg har troet det, momspligtig af reklamesalget - uanset det jo kun kommer, fordi folk ser den der youtube, og for at kunne se den, skal se noget reklame først. 

Vil det være momsfrit at have en betalt reklame indtjening i indledning af youtube  - eller have affiliate på blog - reklame man sælger selv (med indhold i begge fald der er momsfrit siger vi)

Jeg frygter man vil skulle være momsregistreret hvis man selv laver aftaler med reklameudbyderen og har indtjening over 50 t / 12 mdr på reklamen, uanset indholdet er aldrig så rent journalistisk, selvstændigt, redaktionel frihed osv???

vh John Hannover

I forhold til moms må man kigge på de enkelte transaktioner i forhold til levering mod vederlag.

 

Det "journalistiske" arbejde i sig selv, modtager man overhovedet noget vederlag?? I forhold til din egen blog, så er det jo gratis for mig at gå ind på blog og læse teksterne, med andre ord du får ikke noget vederlag for at levere muligheden til mig for at læse dine tekster.

Reklamer, links m.m., her er spørgsmålet til hvem der er modtager af leverancen. Læseren kan igen udelukkes, i hvert fald så længe vedkomne ikke betaler et vederlag. Til gengæld leverer blog'en er ydelse mod vederlag til annoncøren, og den ydelse er der (mig bekendt) ikke nogen journalistisk momsundtagelse over.

 

I øvrigt kan jeg heller ikke se det skulle være anderledes med ens egen youtube-kanal (ikke principielt i hvert fald). Hvis jeg går ind og ser et eller andet "journalistisk" indslag betaler jeg ikke noget vederlag for den ydelse. Men til gengæld formidler Youtube en kontakt mellem kanalejer og en villig annoncør, altså igen en helt separat transaktion og dermed separat momsmæssig behandling.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det helt afgørende er, hvad man leverer.

Hvis du sælger "journalistisk indhold" til en andens hjemmeside, er det momsfritaget, også selvom vederlaget er x% af annonceindtægerne. Hjemmesidens ejer er derimod momspligtig, når han går ud og sælger annoncer til hjemmesiden.

Hvis du sælger annoncer til din hjemmeside, er det momspligtig aktivitet, uanset indholdet på hjemmesiden. For Youtube vil salg af reklamerne derfor også være momspligtig aktivitet (reverse charge).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Det helt afgørende er, hvad man leverer.

Hvis du sælger "journalistisk indhold" til en andens hjemmeside, er det momsfritaget, også selvom vederlaget er x% af annonceindtægerne. Hjemmesidens ejer er derimod momspligtig, når han går ud og sælger annoncer til hjemmesiden.

Hvis du sælger annoncer til din hjemmeside, er det momspligtig aktivitet, uanset indholdet på hjemmesiden. For Youtube vil salg af reklamerne derfor også være momspligtig aktivitet (reverse charge).

så er vi jo i mål og enige. Hvis man sælger sit journalistiske indhold / rettigheder til andre - så er det momsfrit - og det er jo som en manus forfatter til en film, der får xx kr + royalty 4% af filmens indtægter f-.eks- det er momsfrit - selvom filmens indtægter har været momspligtige for dem der producerede filmen

Hvis man derimod har reklame man selv får penge fra direkte aftale med reklame "leverandøren" i sin blog - typisk google affiliate, partner adds m.fl. eller - reklamer indsat inden ens youtube hvor man selv har aftalen med reklame leverandøren og modtager penge for klik på reklamen selv, så vil man være momspligt af den reklame (50t 12mdr) - uanset indholdet af selve bloggen eller youtube kanalen er journalistisk - selvstændigt og og og Stick out tongue

Sådan fatter jeg det i alle fald

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Tusind tak for jeres gennemtænkt feedback som jeg sætter høj pris på. Jeg må ærligt indrømme at jeg stagig er meget forviret og usikker angående om man skal det ene eller andet. Jeg har mailet Skat og nå jeg for svar på spørgesmålet deler jeg gerne her. 

Venlig hilsen

NF :-D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagt lige ud tror jeg du har fået mere klart svar end du får fra skat,  med mindre du kan formulere meget skarpt - der opstod som jeg ser det fuld enighed- MEN det er da klogt at få det bekræftet hos skat

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Hvad siger enigheden så, skal jeg oprette et firma eller er jeg honorarmodtager? 

YouTube ligger reklamer på vores video, og vi bliver betalt direkt af YouTube (Google).


En anden intægts mulighed (også ejet af YouTube) er Famebit https://famebit.com/ Her samler YouTube virksomheder hvor du som YouTuber kan aftale en reklame indslæg direkt i videon med firmaet. YouTube styr det og tager en procent af prisen.


ER der noget skade i bare at registrere et enkeltmandsfirma? Hvad er konsekvensen vis jeg gøre det og Skat ikke regner min YouTube kanal som virksomhed.

På forhånd tak for svar.

Venlighilsen

NF

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må læse tråden - det afhænger af om indtægten kommer fra youtube indlægget af journalistisk karakter - dine seere betaler for DIN viden som er selvstændig forfattervirksomhed mm - de betaler for - eller om du sælger reklamer via reklame sælger

 konsekvens af galt er at moms forkastes og både på købsmoms side og - at salgsmoms så i stedet er alm skattepligtig indtægt

Det afhænger af, om du sælger dit indhold og rettigheden til bruget eller har indtjeningen fra reklame selv . Jeg kan ikke afgøre dt da jeg ikke kender famebit desværre

vhh JohnHannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Din sag er lidt mere kompliceret end det umiddelbart ser ud.

Om enkeltmands virksomhed. Gør det ikke, da du bliver et let offer for Skat.

Kontakt mig for yderligere information. Det koster 13 KR per minut.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)