Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV/Enkeltmandsvirksomhed til både udlejning og konsulentydelser

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 18. Oct 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens

Jeg lejer min lejlighed via virksomhedsordningen og har derfor en PMV.

Denne omsætning går over 50.000 om året, men da det kun er udlejning, så forstår jeg det som, at jeg IKKE behøver momsregistrering eller videre. Dette kan fint køre videre i en PMV.

Jeg har dog leveret en smule mindre konsulentydelser (for under 50.000), og jeg ser ikke dette eskalerer voldsomt de næste år.

1. Kan jeg blande de to "omsætninger" sammen i min PMV?
2. Hvordan skal jeg håndtere moms på hhv. konsulentydelserne og udlejningen?
3. Kan man have en PMV og en enkeltmandsvirksomhed?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

PMV må ikke bruge VSO - men du kan have enkeltmands uden moms jo - du må ikke forvente samlet omsætning over 50 t i et PMV

Moms bliver delt moms = moms fradrag for det som alene knytter sig til momspligtig aktivitet og % af momsen svarende præcis til fordelingen af momspligtig / momsfri omsætning - for de ting der evt anvendes fælles (anslå % og korrigere til helt korrekte for året efter 31/12) - ikke momsfradrag for den momsfrie del

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

PMV må ikke bruge VSO

Det er ikke rigtig - PMV og VSO har intet med hinanden at gøre.

PMV er et selskabsretlig begreb

VSO er et skatteretlig begreb

 

Reglen for anvendelse af VSO; Det er en betingelse, at den skattepligtige er selvstændigt erhvervsdrivende, og at virksomheden er erhvervsmæssig. http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1948846&chk=214126

Så hvis man opfylder kriterierne med et PMV er der intet til hindre for anvendelse af VSO.

Endvidere i forhold til trådstarter kan bemærkes, at udlejning af fast ejendom som udgangspunkt er selvstændig erhvervsvirksomhed. Det har diverse retsinstanser gentagne gange slået fast.

Cookie - John Hannover:

du må ikke forvente samlet omsætning over 50 t i et PMV

Moms bliver delt moms = moms fradrag for det som alene knytter sig til momspligtig aktivitet og % af momsen svarende præcis til fordelingen af momspligtig / momsfri omsætning - for de ting der evt anvendes fælles (anslå % og korrigere til helt korrekte for året efter 31/12) - ikke momsfradrag for den momsfrie del

vh John Hannover

Enig - trådstarter kan selvfølgelig ikke have momspligtig omsætning for mere end 50 t.kr. årligt i et PMV.

Tilmeldt 18. Oct 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har selvfølgelig glemt at nævne den vigtige udfordring, at jeg modtager SU og derfor ikke kan få beløbet udbetalt endnu, men det skal spares op.

Vil følgende derfor være en mulighed; Jeg anvender VSO til at udlejning, og via en PMV opnår en indtjening på under 50.000.

VSO - Indtægt for husleje (Over 50.000 kroner i omsætning, men ikke momspligtig)
PMV - Indtægt for konsulentydelser (Under 50.000 kroner i omsætning, derfor ikke momspligtig)

Hver har sin konto, som der ikke hæves af, og regnskab laves hver for sig.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har sikkert ret - jeg mener dog - uden nu at have "efter googlet" at der er styresignaler der netop siger at PMV ikke må anvende VSO grundet netop den lille omsætning. Er der ikke også noget med styresignaler om, at erhvervsmæssig tilstrækkelige aktivitet på andre områder - også i VSO forudsætter et antal timer - og at de skal være - netop nok til over 50.000 kr  - ganske som papegøjepladebil regler forudsætter omsætning over 50.000 kr før man må tage den i momsfradrag . uanset man er momsregistreret. Der er vel også domme for at VSO anvendt i forhold til SU underkendes netop grundet lav omsætning der ikke fuldt påviser den erhvervsmæssige aktivitet

Generelt er vel, at for benytte VSO er det vigtigt, at virksomheden er erhvervsmæssigt drevet, da VSO ellers altid kan forkastes, hvilket kan være dyrt. Til erhvervsmæssigt drevet regnes som udgangspunkt med ca 600 timers arbejde per år (50 timer per måned) og jeg mener klart der er kendelser hvor VSO er underkendt for personer der har brugt det i forbindelse med SU ly - 50 timer per måned * skat standard 100 kr i timen er 60.000 kr per år

Jeg er ikke sikker på du har ret i at VSO kan anvendes i PMV men bestemt så heller ikke i det modsatte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Sætter Lassen:
Jeg har selvfølgelig glemt at nævne den vigtige udfordring, at jeg modtager SU og derfor ikke kan få beløbet udbetalt endnu, men det skal spares op.

Vil følgende derfor være en mulighed; Jeg anvender VSO til at udlejning, og via en PMV opnår en indtjening på under 50.000.

VSO - Indtægt for husleje (Over 50.000 kroner i omsætning, men ikke momspligtig)
PMV - Indtægt for konsulentydelser (Under 50.000 kroner i omsætning, derfor ikke momspligtig)

Hver har sin konto, som der ikke hæves af, og regnskab laves hver for sig.

At du modtager SU har som sådan ikke noget med problemstillingen at gøre.

 

Dernæst i forhold til den mulighed du skitserer, så er det en forkert måde at opstille det på.

Virksomhedsskatteordningen er udelukkende en skatteberegningsmodel, ikke en selskabsform. Hvis man anvender Virksomhedsskatteordningen skal den anvendes for alt erhvervsmæssig aktivitet, dvs. både for din udlejningsaktivitet samt konsulentvirksomhed.

Jeg synes det er en god idé at holde aktiviteterne adskilt regnskabsmæssigt, men i forhold til opgørelsen af VSO skal det samles.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Jens Sætter Lassen:
Jeg har selvfølgelig glemt at nævne den vigtige udfordring, at jeg modtager SU og derfor ikke kan få beløbet udbetalt endnu, men det skal spares op.

Vil følgende derfor være en mulighed; Jeg anvender VSO til at udlejning, og via en PMV opnår en indtjening på under 50.000.

VSO - Indtægt for husleje (Over 50.000 kroner i omsætning, men ikke momspligtig)
PMV - Indtægt for konsulentydelser (Under 50.000 kroner i omsætning, derfor ikke momspligtig)

Hver har sin konto, som der ikke hæves af, og regnskab laves hver for sig.

At du modtager SU har som sådan ikke noget med problemstillingen at gøre.

 

Jeg er ikke sikker på du har ret. Der er som jeg husker det ret klart domme for at VSO erhvervsmæssigt kræver en del - herunder som - ikke lov - men praksis 50 timer om måneden = skats standard 100 kr i timen (også brugt ved kørepenge for selvstændige og ved papegøjeplader) = over 50.000 kr i indtægt og derfor tror jeg godt jeg vil holde fast i, at PMV ikke, som udgangspunkt, skal forvente at kunne bruge VSO

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Du har sikkert ret - jeg mener dog - uden nu at have "efter googlet" at der er styresignaler der netop siger at PMV ikke må anvende VSO grundet netop den lille omsætning. Er der ikke også noget med styresignaler om, at erhvervsmæssig tilstrækkelige aktivitet på andre områder - også i VSO forudsætter et antal timer - og at de skal være - netop nok til over 50.000 kr  - ganske som papegøjepladebil regler forudsætter omsætning over 50.000 kr før man må tage den i momsfradrag . uanset man er momsregistreret. Der er vel også domme for at VSO anvendt i forhold til SU underkendes netop grundet lav omsætning der ikke fuldt påviser den erhvervsmæssige aktivitet

Generelt er vel, at for benytte VSO er det vigtigt, at virksomheden er erhvervsmæssigt drevet, da VSO ellers altid kan forkastes, hvilket kan være dyrt. Til erhvervsmæssigt drevet regnes som udgangspunkt med ca 600 timers arbejde per år (50 timer per måned) og jeg mener klart der er kendelser hvor VSO er underkendt for personer der har brugt det i forbindelse med SU ly - 50 timer per måned * skat standard 100 kr i timen er 60.000 kr per år

Jeg er ikke sikker på du har ret i at VSO kan anvendes i PMV men bestemt så heller ikke i det modsatte

vh John Hannover

Kan kun gentage; PMV og VSO har ikke noget med hinanden at gøre, og sammenblanding af begreberne kan kun bidrage til forvirring.

 

Man kan anvende en VSO hvis man opfylder betingelserne, og der er intet i betingelserne omkring en PMV. Jeg har også hørt nogle af de rettesnore omkring intensitet du beskriver, men samtidig er der også praksis på modsatte retninger.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Jens Sætter Lassen:
Jeg har selvfølgelig glemt at nævne den vigtige udfordring, at jeg modtager SU og derfor ikke kan få beløbet udbetalt endnu, men det skal spares op.

Vil følgende derfor være en mulighed; Jeg anvender VSO til at udlejning, og via en PMV opnår en indtjening på under 50.000.

VSO - Indtægt for husleje (Over 50.000 kroner i omsætning, men ikke momspligtig)
PMV - Indtægt for konsulentydelser (Under 50.000 kroner i omsætning, derfor ikke momspligtig)

Hver har sin konto, som der ikke hæves af, og regnskab laves hver for sig.

At du modtager SU har som sådan ikke noget med problemstillingen at gøre.

 

Jeg er ikke sikker på du har ret. Der er som jeg husker det ret klart domme for at VSO erhvervsmæssigt kræver en del - herunder som - ikke lov - men praksis 50 timer om måneden = skats standard 100 kr i timen (også brugt ved kørepenge for selvstændige og ved papegøjeplader) = over 50.000 kr i indtægt og derfor tror jeg godt jeg vil holde fast i, at PMV ikke, som udgangspunkt, skal forvente at kunne bruge VSO

vh John Hannover

Der er så meget praksis på netop udlejning af lejligheder der siger at VSO kan anvendes, at jeg ikke kan se argumentet for det modsatte.

 

Hvis udlejningen alene opfylder betingelserne for en VSO, så kan biindtægter fra konsulentvirksomhed, uanset intensiteten, en del af VSO'en.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Kan kun gentage; PMV og VSO har ikke noget med hinanden at gøre, og sammenblanding af begreberne kan kun bidrage til forvirring.

Man kan anvende en VSO hvis man opfylder betingelserne, og der er intet i betingelserne omkring en PMV. Jeg har også hørt nogle af de rettesnore omkring intensitet du beskriver, men samtidig er der også praksis på modsatte retninger

det må du gerne fastholde - men jeg er relativ sikker på at huske ganske mange revisionshuse advare mod omsætning under 50 t ved brug af VSO da det efterfølgende let kan forkastes hvis indsatsen ikke ligner over 50 timer om mdr og det passer ikke med under 50 t- og dermed en god sammenblanding i VSO og PMV faktisk - i alle fald en advarsel, da jeg er relativt sikker på, at det kan risikere en forkastelse, som kan være dyr efterfølgende, hvis projektet bygger på at VSO er vigtig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)