Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uddannelse vs iværksætteri

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Det her med at stå mellem de 2 veje uddannelse og iværksætteri, synes jeg er lidt svært. Der er mange fordele og ulemper ved begge dele og det kan gøre en i tvivl. Det der sikkert flere af jer der kender.

Jeg har længe syntes at iværksætteri og det at have virksomhed er spændende. På trods af at det jo er en udfordrende og usikker vej, så det også sjovt og spændende.

Og så er der uddannelsesvejen, som mange forbinder med noget mere sikkert, trygt og måske ‘fornuftigt’.

Jeg vil rigtig gerne høre fra aminoer som er lidt oppe i alderen og har gjort sig nogle erfaringer med enten at have taget vejen som iværksætter/virksomhedsejer eller vejen i uddannelsessystemet. Mere specifikt hvad man har været glad for, om der har været fortrydelser, hvilke muligheder det har åbnet/lukket for osv osv.

Del gerne jeres tanker her og ellers er jeg også meget interesseret i en snak over telefon eller en kaffe hvis man har en masse at man gerne vil dele ud af.

Ser frem til at høre fra jer og hav en rigtig god dag! 🙂

(22 årig ung mand, boende i København)

Tilmeldt 6. Nov 13
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger lige med her. :-)

Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 295
Fra  iskins.dk Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Frederik,

Jeg har selv stået i samme situation og har altid vidst at jeg skulle være selvstændig og iværksætter.
Jeg valgte dog at tage en uddannelse samtidig med (mest for at gøre min mor glad) ej spøg til side.
Jeg har valgt en uddannelse der hedder markedsføringsøkonom med speciale i iværksætteri. Her lærer jeg om markedsføring, markedsudvælgelse og forskellige strategier. Mit valgfag er så iværksætteri og her får vi lov til at udvikle egne og nye ideer. Vi får tid til at arbejde med vores ide/virksomhed og sparing med dygtige mennesker. Jeg kan i mit sidste semester endda gå i praktik i min egen virksomhed. Hvor jeg får lov til at udvikle og vokse min virksomhed. Skolen har dertil stillet kontor til rådighed gratis.
Dette var den perfekte løsning for mig. Jeg kan arbejde på min virksomhed og studere samtidig. Jeg regner med at læse videre på en overbygning der hedder innovation and entrepreneurship, som har nogle af de samme muligheder.
Uddannelse kan kun anbefales og det er rart at have noget at vende tilbage til hvis min ide ikke holder.

Skal siges jeg studere i Aarhus.
Håber det hjalp.

vh. Marc

Ung iværksætter med store drømme

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marc

Tak for dit svar!

Fedt og genialt at der findes sådanne uddannelser. Var ikke klar over at det var nået så langt :-)

God medvind med det!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 472
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Frederik.

Hvis du skal være iværksætter, skal du helst kunne sætte noget i værk.

Der er naturligvis varierende niveauer for talent og ambition. Hvis drømmen er at starte en webshop, og få nogle andre til at sætte en standardshop op, søge efter t-shirts med print, og derefter undre dig over, at du er den næste, som ikke kan konkurrere med et ligegyldigt produkt i en benhård branche, så behøver du ikke uddannelse.

Hvis du, efter egen mening, har fundet den vildeste idé, som er globalt eftertragtet og som vil generere 10 mia over 6 mdr, og du bare lige skal bruge en programmør til at lave alt arbejdet imod en ejerandel på 10%, hvor ingen andre har givet kritik og du måske heller ikke har forudsætninger for at vurdere om din egen idé er så fantastisk, så er iværksættervejen det sikre valg.

Nu tror jeg ikke at de to eksempler beskriver dig, og vil derfor råde dig til at uddanne dig. Simpelthen fordi du skal kunne tilføre noget værdi og tyngde til din virksomhed. En t-shirt med print eller en app, som ikke kan sælges eller er brugbar kan alle lave og mange gør det. Hvis du skal have succés med at sætte noget i værk skal det have en værdi, og med mindre du er et gudsbenovet naturtalent til et eller andet, så er det lettest at erhverve muligheder for skabelse af intellektuel værdi og nyskabelse gennem uddannelse. Vi har endda et uddannelsessystem som betaler dig for at tage en gratis uddannelse, så det er lidt en no-brainer.

Jeg har både været iværksætter, freelancer og nu er jeg lønmodtager, fordi de vilkår jeg kan have nu, på baggrund af tidligere erfaring er temmelig attraktive sammenlignet med stress over alle de uinteressante aspekter ved ernæring som freelance eller selvstændig.

Tag du dig en uddannelse, og brug den som trinbræt til at køre ud af en helt vild tangent og skab noget unikt og brugbart/salgbart er rådet herfra.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)